Baleset van, zebra nincs: a Magyar Közút szerint ez van

2008.08.22. 11:18

From: Imhof Iván

Sent: Thursday, August 21, 2008 12:24 PM

To: Rácz Tamás

Subject: Kérés, közérdekű

Szia Tamás!

Nem szoktam ilyet tenni, de hátha tudsz segíteni az ügyben.

Megírtam egy "cikket", a saját blogomat viszont nem nagyon olvassák, pedig ez tényleg közérdekű dolog, és ismét rámutat a közlekedési hatóság cinikus és felelőtlen viselkedésére.

Esetleg tudsz valamit tenni az ügyben, lehetne publikálni?

Köszönöm,
Iván

Hogyne publikálnánk, az ilyesmire van ez a blog. Íme:

Magyar Közút, a cinikus kiskirály

A budapesti agglomerációs települések fejlődése általában ellentmondásos, a nagyszámú, jól szituált kiköltöző egy évtized alatt akár a háromszorosára is duzzasztotta a lakosságot, többnyire családonként két autóval. Könnyen érthető, hogy sokszorosára növekedett a forgalom azokon az utakon, melyek az említett településeken áthaladnak. A másik oldalon viszont az ehhez szükséges infrastrukúra fejlesztése elmaradt, szinte még mindig azon a szinten van, mint a kiköltözési hullám előtt.

Ilyen hely Telki is a budai agglomeráció egyik legfelkapottabb települése. A szomszédos, szinte vele egybenőtt Budajenő, és az utána következő Perbál forgalma is áthalad rajta, és az autósok - híven az elterjedt pocsék közlekedési morálhoz - a lakott területnek, sebességkorlátozásnak fittyet hányva száguldoznak át rajta, nem ritkán 100 km/h körüli sebességgel.

Az ingatlanfejlesztés kezdeti sikerei után azért kiderültek a hátulütői is: jelenleg a falu ingatlanjainak és intézményeinek egy jó része a közigazgatásilag külterületnek minősített részen van, többek között az általános iskola is. Ez sajnos olyan adottság, ami kész helyzet, lehet azon vitázni, ki hibázott a fejlesztésnél, de ennek már sok értelme nincs.

A lakosság és a falu vezetői évek óta küzdenek azért a Magyar Közút Kht.-val (régebben a Pest Megyei Állami Közútkezelővel, de úgy tűnik, ez már nem létezik ilyen néven), aki a Telkin áthaladó főút kezelője, hogy  a valóságos helyzetnek megfelelő korlátozásokat lehessen bevezetni, ugyanis jelenleg  éppen az iskola előtti szakasz lakott területen kívüli útnak minősül, azaz jogszerűen 90 km/h tempóval lehet rajta haladni (ami a magyar autósok értelmezésében inkább 100-110 szokott lenni). A buszmegálló az út túloldalán, zebra pedig nincs.

Mivel az út a közútkezelőhöz tartozik, a helyi önkormányzatnak nem áll jogában akár zebrát, akár forgalomkorlátozást létesíteni, egyáltalán, semmit nem tehet a településen áthaladó úttal kapcsolatban.

A Magyar Közút egy számomra nem igazán értelmezhető jogállású intézmény, weblapjukról nem derül ki, ki az alapítója, ki a felettes hatósága. Viselkedése az ügyben nagyjából a pártállami időket idézi, mikor a magasságos hivatal kénye-kedve szerint packázott a hozzá fordulókkal, húzta-halasztotta a válaszadást, valódi indoklás nélkül, a körülmények ismeretének hiányában döntött fontos dolgokban. Úgy tűnik, állam az államban, egy gőgös kiskirály, akit nem köt semmiféle válaszadási kötelezettség, nem kell figyelembe vennie az élet realitásait, hanem a saját merev dogmái szerint működik. Ennek számtalan jelét tapasztalni az utakon, az értelmetlen korlátozásokban, illetve a kétségbeejtően szükséges, de elmaradt korlátozások hiányában.

Nemrég Telkiben egy új üzletház nyílt az iskolával szemben, az út túloldalán, benne cukrászdával.

Hamarosan bekövetkezett az első súlyos baleset augusztus 5-én, amikor a szabályosan közlekedő, az üzletház parkolójába bekanyarodni szándékozó gépkocsiba egy nagy sebességgel érkező, hátulról előző autó belerohant.

Az üzletház engedélyezési folyamatáról tudni kell, hogy az építtető beszerezte a Közlekedési Hatóság engedélyét a használatba vételhez, így a helyi építéshatóságnak nincs mérlegelési joga a jóváhagyást illetően. Ezzel a falu nem csak egy üzletházat kapott, hanem egy olyan balesetveszélyes helyet is, aminek a megoldására egyelőre nincs megfelelő eszköze. Gyalogátkelőt nem engedélyez a Magyar Közút Kht, és az önkormányzat által kért sebességkorlátozást sem hagyja jóvá.

Indoklásuk szerint a külterületi országos közutakon biztosítani kell a maximális gyorsaságú közlekedést, tehát kerülni kell az indokolatlan sebességkorlátozásokat. Ez az érvelés csak látszatra helyénvaló, valójában azonban cinikus és ebben az esetben teljesen logikátlan is. Nagyon jól tudjuk, mennyi teljesen értelmetlen és bosszantó sebességkorlátozást létesített sokfelé az országban teljesen elhagyatott területen is a Magyar Közút. De ha pusztán a fizikai részét nézzük: a kérdéses útszakasz kb. 400 méter hosszú (a képen sárgával jelölt szakasz), előtte és utána is már 60-as korlátozás van (amit persze szintén általában 70-80-nal haladva értelmeznek át az arra közlekedők).

Magyarul jelenleg a jogkövető magatartás úgy néz ki, hogy ezen a 400 méteren belül fel lehet gyorsítani 90-re, majd gyakorlatilag szinte azonnal vissza kell fékezni 60-ra. És ezt a szakaszt szeretnénk Telkiben 50 km/h korlátozni. Gondoljunk bele logikusan, mennyiben akadályozza ez a közlekedést? Mennyit nyer valaki azzal, hogy belegyorsít, aztán visszafékez? Kb. 2 másodpercet? Ezért kell gyerekek életét veszélyezetni, balesetveszélyes helyzetet fenntartani?

A száraz tények a dologgal kapcsolatban:

A jelenlegi polgármester 2008. január 7-én küldött levelet először a konkrét korlátozási kéréssel erre az útszakaszra a Magyar Közútnak.

1. A Magyar Közút Kht. részéről XX és XX urak 2008. március 12-én helyszíni bejárást tartottak, amely jegyzőkönyvében jelezték: a problémák rendezésére vonatkozó végleges álláspontját a Magyar Közút Kht. Pest Megyei igazgatósága 8 napon belül írásban adja meg.

2. A fenti jegyzőkönyv ellenére a mai napig semmiféle választ nem kapott az Önkormányzat a hivatal részéről.

3. A falu jegyzője két alkalommal levélben fordult a Magyar Közúthoz a válaszuk iránt érdeklődve, legutóbb 2008. július 14-én. Jegyző  a mai napig nem kapott választ erre.

A Magyar Közút szerint ott, ahol egy általános iskola működik 350 gyerekkel, helyén való, hogy nincs gyalogátkelő és 90 km/h sebességgel haladjanak a gépjárművek, arra hivatkozva, hogy egy 400 méteres útszakaszon az autóközlekedésnek feltétlenül szükséges 90 km/h sebességgel haladnia. Eddig is életveszélyes szituációkat okozott, amikor a Budajenei út túlsó oldalán lakó gyerekek próbálnak eljutni az iskolába. Most ez a gyerekforgalom megsokszorozódik, mert az új üzletházban egy cukrászda is megkezdte a működését.

Ugye könnyű elképzelni, hogy az iskolások tanítás után hazafelé menet beugranak a cukrászdába egy fagyiért? De abba még belegondolni is rossz, hogy mindezt gyalogátkelő nélkül, 100 km/h sebességgel repesztő autók közt kell megtenniük, egy cinikus, kiskirályként uralkodó állami hatóság miatt, aki (amely?) minden következmény nélkül hónapokkal túllépi a saját maga által megadott válaszolási határidőt és többszöri megkeresés után is pökhendien hallgat. Megteheti, hisz ki vonná felelősségre, ki kérné számon rajta? Szankcióktól nem kell tartania. Fél éve alatt annyit tudtak csinálni, hogy kijött két ember felvenni egy jegyzőkönyvet, de ahhoz is három hónap kellett, hogy odaérjenek.

Meg akarják várni, vajon mikor ütnek majd el ott egy gyereket?

Utószóként csak egy dolgot tennék hozzá Iván leveléhez: régi bosszúságom, hogy bezzeg... Az Egyes főúton, Biatorbágy előtt az utóbbi években három körforgalommal és egy lámpával védett gyalogátkelőhellyel sikerült lassítani az egyszámjegyű főút forgalmát, az odatelepült vállalkozások miatt. Normális országokban ilyenkor nem szivatja a népet a multinacionális cégeknek bármikor lelkesen lefekvő Állam, hanem kötelezi a KÖZutat terhelő beruházót, hogy építsen felül/aluljárót, emelt körforgalmat, ilyesmit az új telephely kiszolgálására. A privát kecske is jóllakhatna, a közös káposzta is megmaradhatna, ha az útkezelő egy kicsit törődne a dolgával, meg velünk, akik az utakat használjuk.