A Segway egy állatság

2008.09.15. 14:08

Feladó: Z

Küldve: 2008. 09. 12., P 21:36

Címzett: Rácz Tamás

Tárgy: segwayi2

A segwayes lelkendezést olvasva kicsit elgondolkodtam, hogy acéldarabokból és két kerékből készül -e még gyors, rövidtávú helyváltoztatásra alkalmas eszköz, amivel el lehet menni bevásárolni, de még sörözni is, könnyen elsajátítható a kezelése és nem pöfög bele az ember földanyánk arcába a használata közben. Sőt szinte mindenkinek elérhető és megfizethető. Létezik. Kerékpárnak hívják.

Rácz kollégának meg üzenem, hogy legalább a kislánya képét ne használja arra, hogy Segway importőrének seggét nyalja...

Z

Arra a seggnyalás részre gondol, amikor azt írom, hogy Amerikában a Segway felébe kerül a magyar árnak? Vagy melyikre pontosan?

Üdv:

RT
TC

From: Z

Sent: Monday, September 15, 2008 1:35 AM

To: Rácz Tamás

Subject: Re: segwayi2

Üdv Tamás,

Remélem nem bánod, ha tegezlek (biztosan idősebb vagy valamivel, de emailben szerencsére nehéz az udvariaskodás...): nagyon régen olvasok Totalcart és noha alapvetően az autóscikkek miatt járok vissza, de nagyon szívesen megnézem a kissé "offtopic" cikkeket, a vélemény rovatot, a nem-autó érdekességeket is. Reméltem, hogy a cikkben lesz valami józan legyintésféle, hogy elvannak az amerikai srácok, ha játszanak. (Vagy persze lehetett volna egy rosszalló szemösszehúzás is, hogy mi ez a használhatatlan szar.) Ehelyett rémségesen reklámízű volt az egész. Két mondat verte ki különösen a biztosítékot, az egyik: " (...) a Segway-jel a belvárosi szívás élvezetes kirándulássá válhatna. És nem pufognék annyit bele Földanyánk arcába.", a másik: " (...) hasznos közlekedési eszköz bizonyos célfeladatok ellátására, és visszaadta a hitem, hogy talán mégsem veszett ki még a találékonyság az emberiségből."

Kaliforniában jártam tavaly, ott láttam és használtam először Segwayt. Bevallom, elsőre nekem is tetszett, azt hittem valami kínai import játék, de amikor megmondták az árát, azt hittem viccel a tulajdonos: ennyiért (5000-6000 USD) ugyanis Kaliforniában is lehet kapni egy 7-8 éves, átlagos állapotú japán autót, négy kerékkel, csomagtérrel és öt üléssel. Aztán kicsit elgondolkodtam, hogy mi is ez a cucc.

A válasz rém egyszerű: a Segway egy hülye játék, hiszen közúton túlságosan lassú, ha az ember lavírozik, akkor veszélynek teszi ki magát. Járdán abszolúte balesetveszélyes, nem is értem hogyan voltak képesek a szabadon futó kerékről lefelejteni a hajtástól független vészféket? (Egyetértek azokkal a hatóságokkal, ahol betiltották.) Ahogyan a cikk is említi, meglehetősen nehéz és teljes sebességnél csúnya sérülést lehet vele okozni. Állni kell rajta, időjárástól nem véd, az utasán kívül bárkinek illetve bárminek a szállítására alkalmatlan. Nincs rajta semmilyen jelzőfény sem, illetve ilyesmit csak felárért lehet rá kapni. Tárolni és parkolni vele nem egyszerű, ha egyszer nem vihető fel / be oda ahová az ember megy (nem probálnám meg mondjuk a segwayes belépést egy bankfiókba, vagy nem szívesen lépcsőznék vele egy lift nélküli bérházban). Ezekkel szemben áll az az előny, hogy vicces dolog irányítani, megtanulható a vezetése és árammal megy, amiből nem fogyaszt nagyon sokat (a fórumokon fél kilowattra becsülik a fogyasztását egy 12 órás töltési ciklusban lemerült körüli állapotból - ez durván a kétszerese a hivatalos adatnak, de még mindig elég jó).

Minek a kiváltására alkalmas? Rövid, néhány száz méteres, legfeljebb 6 kilóméteres utak, amiket nem forgalmas helyen akarsz megtenni (bevásárlás, sörözés, ugye...). Hogyan szokás ezeket leküzdeni? Gyalogosan, tömegközlekedéssel, bringával. A Segway árammal megy, aminek a nagy része a mai napig fosszilis anyagok égetéséből keletkezik, egy teljes töltéssel megeszik 6000 Wh áramot, ami annyi, mint amit két teljes dobos, 40 fokos mosás használ el. És a használata közben gyakorlatilag nem mozogsz. Tehát sikerült megtalálni a 6000 eurós (vagy dolláros, tökmindegy) választ arra a kérdésre, hogy hogyan ne mozogjunk még egy nagyon kicsit se naponta.

De ne érje szó a ház elejét, nézzük a cikkben említett utat, az Árpád úti irodaházból, a Visegrádi utca 10-be! A cikkben szereplő Google maps kivágás szerint Segway-el mentél végig a Váci úton. Ha nem számolom a Váci út - Szabadság park - Árpád út kereszteződésében lévő átkelést, akkor is legalább három helyen kell aluljárózni (Árpád híd, Dózsa György út, Lehel tér) - illetve négyszer ha az út menetirány szerinti bal oldalán mész (akkor a Lehel térnél kétszer)). Itt tehát vagy szenvedsz és aluljárózol vagy kockáztatod, hogy a kereszteződésben elütnek. Én Dublinba való kiköltözésemig világ életemben az Újlipótvárosban laktam, egy nagyon hasonló utat (Nővér u. 15-17, Németh László Gimi - Hegedűs Gyula u. 8.) megtettem nyolc éven át szinte naponta. Lássuk milyen alternatívák vannak:

1. Kerékpár Hogy szabályosak (és épek) maradjunk, nem kerékpározunk végig egy olyan egyszámjegyű főúton, amilyen a Váci út. Szerencsére az út majdnem egészét lefedi egy bringaút, ami nem a legjobban karbantartott ugyan, de a Váci úti nyomornál lényegesen kellemesebb.

Link itt

Ez a Váci út - Csavargyár utca - Cserhalom utca - Népfürdő utca - Újpesti rakpart - Felső rakpart útvonalat követi (az út kellemesebbik fele a Duna mellett visz, ami külön kis plusz élmény), erről letérve a Radnóti Miklós utcán és a Visegrádi utcán kell bringázni. Ez kicsit hosszabb, 7.4 kilométer, amit egy gyakorlatlan bringázó is könnyedén teljesíthet körülbelül félóra alatt. Lekötésekkel együtt ez talán 35 perc.

2. Metró Ha esik az eső, vagy szimplán csak fáradt az ember, erre az útra pont adott egy meglehetősen jól működő metróvonal. Az Árpád út 51. kb. 200 méterre található az Újpest-központ metrómegállótól. Ezt mindennel együtt is 2-3 perc alatt le lehet sétálni. Ha nem csúcsidőt veszünk és a fránya metró épp az orrunk előtt ment el, akkor 4 percet kell rá várni és már suhan is velünk a Nyugati pályaudvar irányába. Az utazás 11 perc, ahonnan az aluljárót a megfelelő irányba (3 mozgólépcsős, Katona József utcai kijárat) elhagyva újabb 3 percnyi séta következik. És útközben lehet Dosztojevszkijt vagy Füles magazint olvasni. Mindösszesen 21 perc.

3. Autó Kora délután van, a Váci út és a Lehel út már rég beállt, a metróban ellenszenves alakok tömege és bringa sincs kéznél? Nincs más hátra, mint autózni a kijelölt célig. Meg lehet próbálni a Váci utat persze, de tény, hogy a délutáni órákban könnyen eltölthet az ember rádióhallgatással egy kellemes 20 percet, amíg elvergődik a Lehel tértől a Nyugatiig. A magyaros finessz jegyében tehát útvonalat kell tervezni. A szűk keresztmetszeteket a vasút és a Róbert Károly körút jelentik. Nincs más hátra, mint alternatívákat nézni a mapson - én helyi srácként ezt az utat javasolnám:

Ez némileg hosszabb ugyan, mint a klasszikus megoldás, de elkerüli a legrosszabb poklokat. Persze ottvan még a parkolás, de Radnóti Miklós utca, Csanádi utca magasságában ez már nem szokott gondot okozni. (Csak legyen nálad apró, ugye.)

Hadd válaszoljak még arra, hogy a Segway egy korszakalkotó ötlet lenne. Szerintem egy ismert elemekből álló találmány korszakalkotó mivolta azon mérhető, hogy ki tud -e elégíteni egy létező, valós igényt vagy legalább képes -e ilyet teremteni? Ha a közlekedést vesszük akkor úgy fest, hogy a Segway egy nem létező kérdésre (mondjuk az 1 és 6 kilométer közötti, túlzott emelkedőt és lépcsőszerű akadályt nem tartalmazó utak leküzdésére) adott nem túl erős válasz. Nincs más hátra tehát, mivel a termék nem tud olyat nyújtani, amiért sokan és nagyon akarnák, ezért mítoszt, de legalábbis egyfajta coolságot kell kreálni köré.

Én úgy éreztem, hogy a Totalcar itt kritika nélkül kiszolgálta ezt az igényt: megkaptátok a cuccot az importőrtől, mindenki elszórakozott vele, lett belőle egy vicces cikk, ami azt sugallja, hogy ez nagyon laza termék, a jövő friss fuvallata (lehet, hogy mire a lányod felnő, már mindenki ilyet használ stb...), modern, környezetkímélő és ha valaki hozzájut, annak megváltozik az élete. Semmivel se hasonlítod össze, nem teszed fel a kérdést, hogy valójában mire való, kinek jó? Az árral kapcsolatban pedig elkerülöd kimondani, hogy ez egy pofátlanul túlárazott termék, amelynek a magyarországi beszerzési áráért lehet venni:

1. kb. negyven megbízható, új bringát

2. több mint 17 évnyi havibérletet (mai áron)

3. egy közepes méretű, 7-8 éves családi autót és 2000 liter benzint / gázolajat

Ezek miatt tűnt úgy nekem, hogy - mivel a függetlenségetek felől továbbra sincs kétségem - ha nem is bújtatott reklámot, de legalábbis egy nagyon egyoldalú véleményt nyom le a Totalcar a torkomon, ami korábban nem nagyon fordult elő. És ezért írtam azt, hogy az importőr seggét nyalod (tudom, hogy ez írásban nagyobbat üt, megsérteni nem akartalak vele, vedd úgy, hogy sörözés közben hangzott el).

Remélem nincs harag, ha találok egy Segwayt itt Dublinban, szétfotózom, megírom az ellencikket és elküldöm!

Addig is béke:
Z

Sok dologban igazad van, sok dologban viszont vitatkoznék.

– a biciklire nem tudsz úgy felülni öltönyben, pláne esőben egy pár kilométeres útra, hogy ne nézz ki szarul, ne legyél büdös utána.

– a Segway-jel sokkal egyszerűbb bemeni egy épületbe, be a liftbe, végig a folyosón, mint ugyanez bicajjal.

– segway-jel ugyanúgy nem aluljáróztam, hanem a lámpaváltási szünetekben osontam át, mint biciklivel szoktam

 

Viszont tényleg drága.

Üdv:

RT
TC