Megtudtuk miért lehetetlen korábban felnyitni a sorompót

2008.11.19. 17:21

Dátum:  Wed, 19 Nov 2008 15:02:12
Feladó: Bence
Címzett:  Papp Tibor
Tárgy:  vasutasok


Tisztelt Papp úr!

A sorompók korai lecsukásának és kései felnyitásának bűvös témájáról született egy BKVfigyelős cikk, ahol a kommentek között meg lehet találni a választ arra, hogy miért lehetetlen korábban fölnyitni az állomási sorompókat:
http://bkvfigyelo.blog.hu/2008/09/11/miert_zarjak_le_a_sorompot_10_perccel_elobb
A válasz nem a korszerűtlen berendezésekben, hanem a biztonságban rejlik (hiszen a HÉV-nél jelenleg az ország legkorszerűbb berendezése üzemel). Hiába áll ugyanis meg a vonat a peronnál utast cserélni, ezt a berendezés egyszerűen nem feltételezheti, úgy kell tekintenie minden vonatra, mintha az a maximális sebességgel áthaladna az útátjárón, és aszerint lecsuknia a sorompókat.

 

Bence
 

Kedves Bence!

 

Hát igen, ez a lehetetlen szó kicsit elkeserítő. Noha a HÉV megállók többségénél azért feltételezhető, hogy megáll a vonat. Miért nem lehet egy olyan megoldás, hogy:

a megálló után van egy jelző, amely piros. Bejön a HÉV, megáll, mindenképpen. Majd leengedik a sorompót, jelző zöldet ad, szerelvény elindul. Áthalad, sorompó felnyílik. Ezt azért nem lehet megoldani, mert hetente jön három munkagép, "teherhév" vagy ilyesmi. Ők belepusztulnának, ha megállnának a megállóban? Netalán ők eleve zöldet kapnának, a sorompó pedig ilyenkor tényleg előbb lecsukódna, mint ahogy áthalad az állomáson. Persze, lehet, hogy ez a vasúti szabályzatok szerint sci-fi kategória.

Pont a HÉV lenne egyébként az a műfaj, ahol (pl a szentendrein) felújításkor át lehetett volna rakni a peronokat a másik irányba, és akkor nincs ez a probléma, hogy a megállóban töltött idő alatt is zárva a sorompó. Egyébként én is hasonló szituációt említettem a Ráckevei vonalon, igaz, ott ritkábban jönnek a szerelvények.

Üdvözelttel:

Papp Tibor