2009.02.19. 16:17

Tárgy: Focust

Dátum: Wed, 11 Feb 2009 21:11

Feladó:  Nagy Béla

Címzett: Papp Tibor

Kedves Papp Tibor!

Autóvásárlás előtt állok. Hosszú nézelődés után gyakorlatilag teljesen letisztult bennem a kép. 2006-2007.-es évjáratú Ford Focus Kombit szeretnék vásárolni. Eddig csak 1,6-os benzines motorban gondolkodtam (100 lovas és a 115 lovas VTC is szóba jött). A keresgélés közben azonban meglepődve tapasztaltam, hogy annyi más márkától eltérően a Fordoknál alig drágábbak az azonos korú és felszereltségű dízelek a benzines verzióhoz képest. Ez egy kicsit megingatott az eredeti elképzelésemben. Tudom, hogy sokkal rugalmasabbak, a mindennapi életben sokkal kellemesebben használhatóak a korszerű dízelek, nem beszélve a takarékosságról. Ami eddig igazán visszatartott a dízelektől az pont a magas vételár és a magas karbantartási költségek. Itt használtan nem lehet beszélni jelentős árkülönbözetről. Mi lehet vajon ennek az oka? Rosszak a Ford 1,6-os TDCi motorjai? A VW-knél használtan is horror drágák a TDI motoros verziók. Itt az újkori 1,5 milliós felárból még évek múltán is jelentős különbség marad. Egyébként a VW-knél tapasztalatból tudom, hogy kb. 50 %-al magasabb a TDI-k karbantartása a sima, egyszerű benzinesekhez képest. Ez más márkáknál is így van? A lényegre térve szabad-e Focus 1,6 TDCI-t venni? Megbízhatóak ezek az autók? Vannak ennek a motornak típushibái? Gondolom a 90 és a 109 lovas verzió között csak motorvezérlésben van különbség. Szerviztapasztalatok szerint is egyformák?

Ide kapcsolódik még egy kérdés ami a használati szokásaimhoz kapcsolódik. Körülbelül évi 15-20 ezer kilométert megyek autóval. Ennek kb. a fele város, másik fele pedig autópálya. A városi rész, főleg télen, napi 3-4, alkalmanként 2-3 km hosszú utakból jön össze. Azaz télen csak hétvégén megyek annyit, hogy bemelegedjen a motor. Bírja egy dízel, hogy napokon át teljesen hideg motorral járjon az ember?  

Tudom, hogy kicsit sokat és összetetten kérdeztem, de nagy segítség lenne ha a egy szakember tudna segíteni a választásban.

Előre is nagyon köszönöm a véleményt:

Nagy Béla

Kedves Béla,

szerintem igásló-járműnek való a Focus, csodát nem nyújt, a kocsik többsége nem olyan felszerelt, mint például a franciák. Az utastere nem különösebben fantasztikus kidolgozású, panaszkodnak zörgésekre, leeső dolgokra. És egy, a típust érintő probléma: akár az alap, akár a feláras "globálzárral" pillanatok alatt nyitható a kocsi, szeretik a feltörni: mivel rengeteg belőle a céges, könnyen akadhat benne notebook, szerszám, satöbbi. Szóval, ha Focust vesz, értéket ne hagyjon benne.

Az 1,6-os benzines motorral nem rakéta, ha gyakran pakolja meg az autót, sokszor ülnek be ketten-hárman ön mellé, illetve nem sík vidéken autózgat, hanem hegyekben, garantáltan gyűlölni fogja. Egyszerűen rugalmatlan ehhez. Valószínűleg a VTC jobb nála, a változó vezérlés miatt, sajnos ezzel nincsenek tapasztalataim. Ráadásul nem tudom, Ön milyen robbanékonyságot vár el az autójától, tehát javaslom, próbálja ki.

Ami a dízeleket illeti, lényegesen kellemesebben vezethetők, persze a 90 lóerős hamarabb kifullad, mint a másik. Bár gyengébb, érdekes módon a gyakorlatban nem fogyaszt jobban, mint a 110 lóerős változat, sőt. Szóval, ha nekem választanom kellene, én mindenképpen az erősebbet venném a dízelből, mert a változó geometriájú turbó csodákra képes. Még egy apróság: bár támogatnom kellene elvileg a részecskeszűrőt, mint környezetvédelmi szerelvényt, ha ilyenre bukkan, gondolja meg. Időnként után kell tölteni azt az adalékot, ami a korom kitisztításához, a szűrő regenerálásához szükséges. És ez nem olcsó, ezt inkább kihagynám. A dízelnél meg kell barátkoznia azzal is, hogy kellemetlenebb az orgánuma, bár nekem néha úgy tűnik, hogy a különböző felszereltségi szintű Focusoknak a hangszigetelése más és más. Fapadosból mindenesetre még a benzines sem csendes autópálya-tempónál, ezért figyeljen erre is a próbakörön.

Még egy dolog, ami fontosabb mindennél. Amennyiben beruház egy Focusba, mindenképp ragaszkodjon egy szervizben történő állapotfelméréshez. Mert nem a kilométer számít (arról nem is beszélve, hogy nálunk minél öregebb egy kocsi, annál kevesebbet futott...), hanem az állapota. És a dízelek nagynyomású befecskendezése egyetlen rossz tankolástól le tud térdelni (ami szintén nem kilométerfüggő), mindenképp el kell vinni egy hozzáértő szervizbe, diagnosztikára. Mivel a piacon rengeteg a levetett céges jármű, a túlkínálat indokolhatja a dízelek alacsonyabb árát, illetve az autók nagyobb futásteljesítménye. Amúgy a benzinest és a dízelt is 20 ezrenként kell olajcserére vinni, az olaj minősége, de még az olajtöltet sem különbözik lényegesen, tehát a dízel fenntartása csak akkor lesz drágább, ha extra kiadások adódnak. Ami azért nagyjából előre kiszűrhető az állapotfelméréssel. Az is tény, hogy mindkettő szíjas motor, ezek cseréjére majd pénzt kell szánnia majd. Ezért is fontos lenne, hogy a futott kilométerek száma a valóságot tükrözze - például ismert előéletű autót venni. És ezzel talán többet lehet nyerni, mint egy ismeretlen dízelen. Problémás lehet még a lendkerék, a dízeleknél állítólag hamar fogy.

Ami a hideg motorral való járást illeti: a dízelek nem szeretik amúgy sem a rövidke utakat, én, ha a sajátom lenne, nem szívesen használnám 3-4 kilométernél rövidebb utakra. Igaz, erre is van megoldás, a motor-előmelegítő, vagy ahogy a folklórban hívják: állófűtés. A kályhás megoldások drágábbak, de hatékonyak, az elektromos rendszerűek olcsók, de konnektorközeli parkolóhelyre van szükség hozzá. Mindkettőről nemrégiben volt cikkünk(ez: http://totalcar.hu/magazin/technika/allofutes/ és ez: http://totalcar.hu/magazin/technika/eallofutes/ ). Az sem kizárt, ha Németországból, Ausztriából behozott dízelre bukkan, abban gyárilag benne lehet a Webasto-kályha, az itthon vásároltakban nem. Rendszeres rövid utakra azonban én inkább a benzinest választanám, az hamarabb melegszik. Azonban az sem mindegy, hogy fűtött garázsból indul, vagy a mínusz 10 fokos utcáról: a kettő közötti 25-30 fokos eltérés rettentő sokat számít!

Remélem segítettem.
üdvözlettel:
Papp Tibor