Megmentsük-e a szép, de már csipás Skodát?

2009.03.13. 13:43

Tárgy: Skoda 105

Feladó: Sz. Tamás

Dátum: Tue, 10 Mar 2009 19:36

Címzett: Csikós Zsolt

 

Kedves Zsolt!

Rendszeresen olvasom a Totalcar-t és rengeteg hasznos dolgot találok, mindamellett, hogy jókat is mulatok a mókás teszteken. Gratulálok, jó a szerkesztés!

Úgy látom, hogy sok olvasó kérdez, én is szeretnék tanácsot kérni egy kérdésben.

Nekem egy 1988-as Skoda 105L-em van. Az egykori szomszédomtól vettem 44.000 km-el. Garantáltan ennyi volt benne, mert ismertem az autót. Azóta én is belenyomtam ennyit, most 88.000-nél áll az óra. Az autó egyben van, egészen szép állapotú, vizsgákon mindig átengedik, pedig nem fizetem le a biztosokat. A motorja szépen üzemel és az egész autóval alapvetően semmi bajom. Legfőbb értéke, hogy nagyon olcsón fenntartható, sok dolog házilag elintézhető, ha szükséges.

(pl. HAL jeladós elektronikus gyújtást kapott). Mivel nekem nincs garázsom, így 8 éve a ház előtt áll és ez már kezd azért meglátszani rajta. Megjelent a korrózió, köröm nagyságú rozsda, festék felhólyagosodás néhány helyen. Ajtó sarkoknál, kerékdoboknál, küszöbnél. Nem tűnik vészesnek a dolog, még szerintem javítható, az utcán sokszor sokkal rosszabbakat látok, ezek tényleg hüvelykujj körömnyi méretűek.

Kérdésem: érdemes–e költeni egy ilyen autóra? Szeretném rendbe hozatni, néhány korosabb alkatrészt kicserélni, esetleg át is fényeztetni. Nem várható-e, hogy valami rendelettel előbb-utóbb kitiltják ezeket az autókat? (pl. szmogriadós őrület vagy katalizátor hiánya). Úgy gondolom, hogy 1 millió forint alatt csak roncsot lehet kapni, sok százezer kilométerrel. Ilyen autókat nem szeretnék, még ha Open, Ford, Volkswagen vagy akármilyen jól csengő neve is van. Nekem a lényeg az olcsón fenntarthatóság lenne és az a Skoda is elvitt még mindenhová probléma nélkül. Szeretném megtartani és rendben tartani. Érdemes vajon?

Köszönöm a segítséget!

Üdv: Tamás

Üdv Tamás!

Sajnos egy ilyen kint tartott Skoda 105 elpusztításában (a feleségemék családi autója volt, amit ő megkapott, amikor a szülők vettek egy Feliciát, 10 évig garázs, újkorától üregvédelem, alvázvédelem, rendszeres takarítás, öblítés, vakszolás, 106 ezer km-rel kaptuk) én is részt vettem. Ápoltuk, egyszer lakatoltattuk is, de már egy pandás levélírónak tegnap válaszoltam ez ügyben, és itt is csak hasonlókat tudok mondani.

Amíg átmegy a vizsgán az autó, pár tízezer forintnyi költéssel műszakilag egyben tartható, érdemes megtartani, mert ma, Magyarországon nagy érték bármilyen ismert múltú, jól működő autó, legyen az bármilyen korú, márkájú. De nagyobb pénzeket nem érdemes költeni rá, mert a Skodák (mint általában a hetvenes-nyolcvanas évek autói) alattomosan rohadnak. Ahol egy kis csipa van, ott valószínűleg a fél elem cserére szorul, mert a csipa belülről indul, a visszahajtott, esetleg csomópontban találkozó lemezektől.

Egy ekkora autó tisztességes lakatolása a korrózió mértékétől függően (ami kizárólag teljes szétszedés, a festékrétegek eltávolítása után mérhető fel) 200-500 ezer forint. A sufnilakatolás 30-80 ezer. A kettő között nincs félút, azaz van, a szépen megcsinált sufnilakatolás 150 ezerért, ami ugyanúgy szétmállik három éven belül, mint a csúnyán kivitelezett, csak többe kerül.

Ha nem szedik szét, bontják vissza a vázig, járnak utána a legkisebb karosszériagyanúnak is, mindig benn marad rozsdás góc, hamarosan megint ugyanannyit rá lehet költeni. És közben a fékcső-elosztó (a 105-ösökben alumínium volt, ha jól tudom), is lemezesre rohad, a motor sem az az örökéletű (120-180 ezer kilométer között általában generálra szorul), meg a millió egyébre is költeni kell, fékek, futómű, itt egy ablakemelő, ott egy szellőzőmotor, a költségek szépen halmozódnak.

Nem véletlen, hogy nem használják ezeket az autókat örökkön időkig. Két út áll előttük: használni őket, amíg véráldozaton innen menthetők, vagy könyékig beletúrni, vagyonokért (úgy sejtem, hogy egy korrekt rendberakás, külső-belső fényezéssel, teljes, vázig bontott lakatolással, üregvédelemmel, a gyanús gumikéderek cseréjével, a kötőelemek újjal való pótlásával együtt olyan egymillió forint minimum) pedig fanatikusoknak menthetőek ezek, de utána nem szabad már őket kint tárolni. Az Ön autója épp fáradni kezd, szerintem szimpatikus és gondos használatban, kis lakatolással még nagyjából három-öt éve van, utána fájdalmassá válik a fenntartása. De azt észre fogja venni. Amíg működik, vigyázzon rá, és semmiképpen ne törje össze, mert azokon a helyeken extrém módon felgyorsul a korrózió.

Üdvözlettel
Csikós Zsolt

Tárgy: RE: Skoda 105

Feladó: Sz. Tamás

Dátum: Wed, 11 Mar 2009 21:58

Címzett: Csikós Zsolt

 

Kedves Zsolt!

Nagyon szépen köszönöm a válaszokat!

Sokat hasznos infót kaptam és figyelembe is fogom venni őket.

Valóban, a legjobb megoldásnak az tűnik, hogy amíg nem kell sokat költeni rá, addig nem szabad megválni az öreg 105-östől, de sokat viszont nem szabad már beleölni. Szép lassan el fog kopni, eddig remélhetőleg lesz lehetőségem pénzt spórolni egy másik, egyszerű igáslóra. A belvárosi kitiltás nem zavar különösebben, úgysem lehet haladni Budapesten, nem szoktam ezért máskor sem kocsival bent járni.

Az említett másik autók közül a Felicia tetszene a legjobban, mert annak van kombi változata és hosszú távú utakra az nagyon praktikus. A 105-ös csomagtartóját gondolom nem kell bemutatni....  elég szerencsétlen megoldás. Az újabb típusoktól viszont mindig azért idegenkedem, mert már nem olyan fapadosak, mint a régiek, motorvezérlő elektronika + ilyen-olyan kütyük vannak bennük, amelyen el is romolhatnak és akkor biztos nem olcsó a javításuk. De mire a 105-öst elnyeli a bontó, addig már nem lesz olyan autó a használt piacon, amelyik ne lenne teletömve ilyen kütyükkel, így ez kikerülhetetlen lesz.

Minden jót kívánok,

Üdvözlettel,
Tamás