Hitelre olcsóbb?

2009.03.24. 11:26

Feladó: Miklós

Dátum: 2009. március 23. 13:57

Tárgy: készpénzes felár

Címzett: Tóth Zoltán

Üdv,

Arról tudnátok írni pár szót, mit csináljon az óvatos polgár, aki készpénzre szeretne venni használt autót, de oda van írva, hogy az csak hitel eseten érvényes? Mennyi szokott lenni a készpénzes felár és mennyire lehet lealkudni?

Köszönöm, Miklós

Kedves Miklós!

A válság előtti időkben úgy 100-150 ezer forint volt az az összeg, amit egy hiteles vevőnek elengedtek a készpénzes árból a kereskedők, de akkor a dealer mondta meg milyen hitelt kell felvenni, és melyik finanszírozótól. Persze a kereskedő nem adott ajándékot - nagyjából ez az engedmény volt az az összeg, amit a hitelkihelyezésért jutalékként a banktól kapott.

A hitel kamataival együtt a vevő persze a végén jóval többet fizetett,mintha készpénzért vette volna meg az autót - az lett a bank haszna.

Ez a matek ma és visszafelé is stimmelhet: ha egy direkt hitelesnek meghirdetett kocsit kp-ra szeretne elhozni, akkor olyan 100-150 ezer forint felár a reális áremelés.

Viszont ma már válság van és szerintem nincs sok realitásérzéke annak a kereskedőnek, aki így hirdeti az autóját, különösen, ha pörög rajta egy vaskos készletfinanszírozási hitel. Ettől még elképzelhető, hogy olyan jó, különleges, egyedi, keresett és értékes az autója, hogy csak így hajlandó eladni. Bár én azért körülnéznék a piacon más kereskedők hasonló autóinál.

Manapság ugyanis az a vevő a király, akinek kp-je van. Az készpénzes vevő nagyon erős alkupozícióban van az eladókkal szemben, ezért ennyit (sőt, autótól függően akár többet is) simán le kéne tudni alkudni a vételárból.

Különösen azoknál a magánszemélyeknél lehet erősen alkudozni, akik bent ragadtak egy elszállt törlesztőjű devizahitelben, vagy olyan kereskedőknél, akiknek túl nagy a raktárkészlete és drága a készletfinanszírozása. Mindketten drága hiteltől szabadulnak meg, ha valaki elviszi a kocsijukat. Más kérdés, hogy az eladással pénzt buk(hat)nak: ha a kialkudott vételár nem fedezi a tőketartozást, akkor a tulajdonosnak kell pénzt befizetnie a banknak, hogy rendezze a tartozását.

Ez pedig komoly dilemma, hiába vannak nagyon rászorulva az eladásra (illetve inkább arra, hogy megszabaduljanak a hiteltől), a veszteséget realizálni az egyik legfájdalmasabb dolog.

Ha "hitelátvállalással" hirdetik a kocsit, akkor valószínűleg a kocsi "piaci értéke" - amennyit egy kp-s vevő reálisan hajlandó lehet érte fizetni - kevesebb, mint a tőketartozás, amivel a jelenlegi tulajdonos tartozik a banknak. Ezt a különbséget pedig valakinek be kell nyelnie.

A jelenlegi tulajdonosnak kéne, csak nem biztos, hogy hajlandó rá, a bank viszont tutira nem fogja. Az pedig nagy butaság lenne, ha Ön ezt tenné: elvileg a piacon van piaci értéken kínált autó, és nyilván azt kell megvenni.

Úgy tűnik, jelenleg a használt autók piaca a kivárásos stagnálás állapotában van: még kevés a durva kényszerértékesítés, nincsenek igazán agyonverve az árak. Ha nem sürgős a vásárlás, nem égető az autó, vagy nem konkrétan arra a darabra vágyik, akkor érdemes lehet várni még pár hónapot, lehet, hogy sokkal jobb ajánlatokat fog ki. Viszont ebben a várakozásban benne van a pénz (a forint) romlásának a kockázata is, ami szintén nem elhanyagolható. Főleg most, hogy a miniszterelnök hétvégi lemondásával nagyon bizonytalanná vált a politikai helyzet, amit a külföldi befektetők nem nagyon szoktak tolerálni.

Remélem segítettem egy kicsit a döntésben.

Üdvözlettel,
Tóth Zoltán
Totalcar.hu