Régi motort lehet-e venni? És milyet?

2009.10.08. 17:21

Tárgy: GPZ750

Feladó: Imre

Dátum: Wed, 7 Oct, 2009 10:00

Címzett: Csikós Zsolt

Tisztelt Csikós Úr!

Véleményedet, tanácsodat szeretném kérni. Közeledve a 3. x-hez gondoltam megszerzem az A-s jogsit. Motoros múltam nem sok, 12 év Simsonozáson kívül néha mentem nagyobb motorral, de ennyi.

Kezdő motornak a GS500-ra gondoltam, elég egyszerű, kezes, próbáltam már, tetszett is. (500e Ft-ig nézegettem)

A napokban viszont felvetődött egy GPZ750 gondolata, ismerőstől, aki amúgy autószerelő. (Konkrétan ez, bár a kép elég gyenge):

Ez olcsóbb ugyan, csak nehogy többe kerüljön a végén. „Szabad” ilyen idős motort megvenni? (tudom, hogy a Te Kawád ennél idősebb, de Te egy kicsit jobban vágod ezt a motoros dolgot szerintem) Konkrétan erről a típusról mi a véleményed?

Érveidet pro és kontra szívesen fogadom!

Megtisztelő válaszodat előre is köszönöm!

Üdvözlettel
Imre

Szia Imre!

Motorból inkább szabad régit venni, mint autóból, ennek több oka van.

  • egyszerűbb a fékrendszer
  • szabad szemmel jobban észreveszik a tulajok a hibákat, mert pőre a tárgy, emiatt szemet szúr minden, ami autónál rejtve marad
  • nincs karosszéria, vagy csak minimális, a szerkezeti korrózió szinte ismeretlen
  • a futóművek általában jobb állapotban vannak, mert egy közepesen rossz futóművel egy motor már hajmeresztő, egy teljesen gatya futóművel az igénytelen tulaj sokszor még évekig eljárkál - lassan
  • a motorokba általában jóval kevesebb kilométer megy bele (igaz, kevesebben is bírnak - 50-200 ezer kilométert, míg az autók 150-600-at). De az arány még ezt a tényezőt figyelembe véve is kicsivel jobb
  • a motoroknál szinte teljesen hiányzik az a legalsó minőségi szegmens, ami az autóknál részleges gyors tönkremenéshez vezet (leeső műanyag csatlakozók, széthulló beltér, hosszú, komplikált kipufogórendszer)


Száz szónak is egy a vége, a motorok öreg korukban általában jobb állapotban vannak (illetve még egyáltalán megvannak), mint az autók. Léteznek kivételek, de ez a gyakoribb.

Ennek ellenére, aber doch: a motor rettentő érzékeny pár dologra.

  • gyakori olajcsere (léghűtés kisebb gépeknél akár 250 km is lehet a ciklus, de az öt számjegy ritka a nagyobbaknál is)
  • az olaj minősége és tisztasága (szűrő!)
  • a karburátorok hangolása, azok gumialkatrészei
  • az első futómű állapota
  • ha láncos, a lánc, lánckerekek kenése, állapota (cserélni a legkisebb gyanúnál!)
  • a tankban hagyott benzinre télen (főleg a régebbi japán motoroknál általában nagyon vékony lemezből készül a tank, és ennyi idős korban általában már hajlamos rohadni, akár a festék alatt is, láthatatlanul
  • a töltés gyakran meg tud hibásodni ennyi idős korban, de az esetek 99 százalékában egy későbbi motorról származó feszültségszabályzóval ez orvosolható


Akkor a konkrét motorra térve:

A Suzuki GS500 egy igazi, tartós, könnyen motorozható, de kissé nyers mindenes. Elég stabil, elég kényelmes, lehet vele közepesen gyorsan menni, nem véletlenül használják annyi iskolában tanulómotornak. Dögunalmas, nulla a presztízse, ezért is olcsó. Kiváló kezdőmotor.

A Kawasaki GPZ 750-et a maga korában ha nem is sportmotornak, de ahhoz nagyon közeli cuccnak tartották. Erős, zajos, még sokkal nyersebb, mint a Suzu GS. Az akkori Kawasakiknak amúgy is szörnyű zajaik tudnak lenni, pláne hidegen - ettől még nem kell aggódni, nagyon, nagyon tartósak, bírják a strapát. De ezek a nyolcvanas évek eleji nagyobbfajta, erős japán motorok odafigyelést kívánnak közlekedéskor. Magasan van a tömegközéppontjuk, nehézkesek kis tempónál, eleve nehezek és engedetlenek is. Nagy sebességnél már jók, túrázni például sokkal alkalmasabb egy ilyen erős, nehéz, már elég jó szélvédelmű Kawasaki, mint egy GS500, ez nem kérdés. De ha többnyire lakott területen használná, akkor inkább a GS500. Vagy egy SRX400, Bandit, CB500, ilyenek.

Szerviz pedig van, olyan is, amelyik direkt ilyen öreg motorokra szakosodott és rettentő profi, lézeres húzatópaddal, drága műszerekkel, komoly szakember-gárdával. A szerelés miatt ne aggódjon.

Üdvözlettel
Csikós Zsolt