Tárgy: Autóvásárlási tanácsadás
Feladó: Attila
Dátum: Mon, 12 Oct 2009 13:26
Címzett: Papp Tibor
Tisztelt Papp Tibor!
Többször olvastam, hogy tanácsot ad autóvásárlásban, most én is autóvásárlás előtt állok, azonban nem tudok dönteni, így segítségét szeretném kérni, hátha könnyebben döntök így. Eddig mindig saját autója volt a családnak (2fő egyelőre), azonban cégautó miatt úgy döntöttünk a hitellel agyonterhelt és nem használt kocsinak mennie kell, és sikerült is eladni szerencsére. Az utóbbi időben kb 100-200km-t futott havonta az autó, ezért nem láttam értelmét, hogy megtartsuk a hitellel. Viszont szükségünk van egy kettes számú autóra, mivel 50 km-re dolgozunk a munkahelytől, és havonta egyszer-kétszer előfordul, hogy nem sikerül együtt közlekedni.
Megszületett a döntés is bennünk, hogy vegyünk egy másik autót, ezért elkezdtem körbenézni az internetes portálokon, azonban a lehető legkevesebbet szeretnék áldozni az autóra, és úgy érzem az igényeim sem olyan nagyok. Első körben 180e forint körül néztem körbe minimál autó, minimál igényekkel és méretekkel, így kijött a Maruti. Ezt ennyiért meg is tudnám venni, volt már nálam ilyen, furcsa de szerettem is, igaz néha megviccelt, de amikor kellett mindig elindult, viszont még karbis-szívatós, régi technika, ami engem nem zavar (volt Zastavám, azt is imádtam), viszont a párom nem díjazná annyira, hogy még erre is kell figyelnie, ha véletlenül kell használni (amire szerintem 0 az esély, de mind1). Illetve még a sárga matrica, ami kicsit visszariaszt, nem szívesen járnék úgy, hogy emiatt nem indulhatok el vele, igaz Bp-re gyorsabban beérek vonattal (csak az állomásig kell elmenni kocsival). Túl jó viszony nem fűz a keleti autókhoz, így számomra azok eleve kiestek, még a Zasztin elgondolkodtam, de azt még nehezebb lenne egyszer eladni, mint a marutit. Ebből látszik nem hosszútávra tervezem a kocsi vásárlást max 1-2évre (eddig egyik autóm se volt meg ennél hosszabb időre). Párom unszolására elkezdtem nézni valami „mondernebb” autót, amiben már automata szívató van, és némi ajtókárpit , azonban meglepve tapasztaltam, hogy ekkor van egy nagy ugrás az árban, 200-300e körül max ipari hulladékot találok, olyan 350e-től kezdenek olyan kocsik lenni, amire azt tudom mondani, hogy autó, viszont itt már egyre több van. Mivel a kocsi fenntartása minimális kell, hogy legyen ezért 1000ccm alatti swifteket néztem, itt már jött az újabb kérdés, ezen autók 99%-a teljesen fapad, és ebből a szempontból nézve teljesen mind1, hogy marutit veszek vagy swiftet, azaz megér-e kb 200e ft-t, hogy egy fokkal több műanyag és kárpit, automataszívató, zöld plecsni, és valszeg olcsóbb alkatrészek (bár ezt nem tudom, csak gondolom)? Swiftekből több százat találtam, egy idő után elkezdtem túllőni a célon, a háromajtósok tetszenek, így azokat kerestem, és magasabbra raktam a lécet egészen 500e forintig. Ennyiért már akár 2000-es évjáratokat is találtam, és itt kezdődött a nagy szűrés, legyen 3ajtó, elektromos ablak, központi zár, sőt szervokormány, így ugyan kevesebb a potenciális autó, de nagyobb a kényelmi színvonal. Na ekkor tettem fel a kérdést magamnak, kell-e ez egyáltalán nekem, mármint kiadok 450e forintot egy olyan autóért amit hetente egyszer ha elindítok, 10-25km-t megyek vele. Sokkal fontosabb az üzembiztos működés mint az extrák, illetve nem szeretnék úgy indítani, hogy akkor irány a szerviz és 50e ft a számla.
Viszont ha kényelmes autót akarnék 500e forintért, aminek a fenntartása nem horror akkor lehet 1500ccm-ig is választani, találtam ennyiért 99es klímás lanost is ötajtóval, vagy 93as civic-et automata váltóval. De kell ez nekem?
Egyszerűen nem tudok dönteni, illetve soknak találok 500e forintot kiadni egy olyan autóért amit ennyire ritkán használnék, viszont szívni sincsen kedvem azzal, hogy két napig kell ahhoz „masszírozni” az autót, hogy elvigyen A-tól B-be.
Segítségét előre is köszönöm!
Üdvözlettel:
Attila
Kedves Atilla,
kicsit nehezen hámoztam ki, mit szeretne. Ha jót akar, akkor vesz egy Swiftet, Wagon R+-t, szokás szerint hozzáteszem még a K11-es Micrát.
Ahogy végiggondoltam a dolgot, akkor esetleg szóba jöhet még ebben az ársávban 1997 utáni Ford Escort (gömbölyű orral, szigorúan minimum 1,4-es motorral), de egy Peugeot 106 és a Citroen Saxo is jó, egyszerű kiskocsi, ha nincs ki a hátsó futóműve, jó kis nyolcszelepes benzinmotorral. Figyelem! Ezek nem versenyautók.... Apropó, meglepő, de akár egy Fiat Cinque-/Seicento is szóba jöhet olcsóért, van belőlük egy csomó.
Azzal nem árt tisztában lenni, hogy ennyi idősen már alaposan meg kell nézni, bármit vesz, mert sajna az elkóklerkedett karbantartással még egy elpusztíthatatlannak tartott Swift is kivégezhető. Hogy mire kell odafigyelni, azt hamar leszűrhető a Népítéletből. Ezek egyébként olyan autók, amikhez nem feltétlenül kell pl. szervokormány, kivéve, ha nem használják nagyvárosban, sokszor parkolva.
Én, ha a családi béke szempontját figyelembe veszem, lebeszélném a Maruti-jellegű autókról, mert úgy tűnik, egy olyan autóra van szükségük, amit ha beindít, megy. Ez azt jelenti magyarul, hogy befecskendezős legyen, egészséges elektromos rendszerrel.
A Daewookat kerülném, mert nem kizárt, hogy nincs hozzájuk alkatrész, tekintve, hogy a Chevrolet-átalakulás óta a régi Daewoo-k számkivetettek, de az első Nexiák, Esperók már rohadnak is rendesen. A fent felsorolt kocsik azért is jók (még ha egy-egy márkáról nem a megbízhatóság és a tartósság jut ma az emberek eszébe), mert ha elromlanak, épeszű költségek mellett javíthatók, van bontott és utángyártott alkatrész hozzájuk, és egyszerű szerkezetűek.
Még egy tanács. Ilyen korú autóknál a biztos előélet fontosabb, mint az, hogy mit tanácsolok. Ha tehát az ismeretségi körében van olyan tutira szervizelt, megkímélt, egyszerű kisautó, akkor inkább válassza azt, ha mondjuk egy gyanús telepen árult, embléma nélküli, gyanúsan csillogó fényezésű 15 éves autót.
Üdvözlettel:
Papp Tibor