Primitív megoldási javaslat az adóra

2010.02.11. 15:54

Tárgy: Csúnya gazdagok

Dátum: 2010. február 3. 22:21

Feladó: Z.

Címzett: Papp Tibor

Üdv,

Nagyon tetszett a cikked, én most éppen Írországban szopom ugyanezt (kiürült államkassza -> autósok szopatása minden létező ponton). Leültem számolni, hogyan lehetne igazságosabbá tenni a rendszert úgy, hogy ne legyen szükség értékbecslésre és ne kerüljön az isten pénzébe a dolog.

  1. Kivetett tételes adóról legyen szó, tehát ne legyen adóalap és adómérték.
  2. A jármű tulajdonosa legyen a kötelezett, de helyette a jármű használója / üzembentartója is fizethesse az adót (lehessen ügyfél az eljárásban).
  3. Az adóbefizetéséről adjanak egy igazolószelvényt, amit a tulajdonosnak kötelessége a jármű szélvédője mögött tartani, látható helyen. Ha nincs ott, akkor a rendőrség (esetleg vizsgaközpont és közterületesek) intézkedjenek, hogy rendszám le és az autót csak az adóhiány kiegyenlítésekor engedjék tovább.
  4. Autót eladni csak nullára (vagy előre) rendezett adóval lehessen.
  5. Az adót állapítsák meg minden év elején és a jármű tulaja dönthesse el, hogy azt évente, negyedévente vagy havonta fizeti (esetleg év, félév, negyedév). Visszatérítés ne legyen, az nagyon bonyolulttá teszi a rendszert, de a tulaj számíthassa be az eladási árba a már befizetett adót (és ezt a piac igenis megoldja).
  6. Főszabály: kapsz egy egyszer használatos pin kódot levélben és egy biztonságos honlapon számláról / kártyával fizetsz, közvetlenül a hatóságnak -- ne legyenek közbeiktatott cégek, kvázihatóságok. Ha ez valamiért nem lehetséges, akkor a pénzt sárga csekken, rendszám megjelölésével az államkincstárnak és levelet a hatóságnak a csekk másolatával.
  7. Más adó, járulék, stb. ne terhelje az autót illetve a tulajdonosát -> cégautóadó, helyi gépjárműadó, stb. szemétbe veletek.

Javaslatom a formulára:

EURO besorolás (szorzók lejjebb) x Teljesítmény (kW) * 0,6 (súlyozás) / 100 x Hengerűrtartalom (liter) * 0,8 (súlyozás) x Önsúly (kg) / 1000 x Kor (szorzók lejjebb) x 10,000 Ft

  • EURO szorzók
    • EURO 1-nél rosszabb - 2.5
    • EURO 1 - 2.3
    • EURO 2 - 2.1
    • EURO 3 - 1.9
    • EURO 4 - 1.5
    • EURO 5 - 1
    • Annál jobb legyen az bármi - 0.5
  • Kor szorzók
    • Bármilyen korú Veterán minősítésű - 0.5
    • 30 éves vagy idősebb - 0.7
    • 30 és 20 év között - 0.8
    • 20 és 10 év között - 0.9
    • 10 évesnél fiatalabb - 1

Néhány példa:

  • Fiat Marea (1998) ELX 1.6 16v (a saját autóm) -- 1.9 (Euro 3) x 0.76 (76 kW) * 0.6 x 1.581 (sor 4, 16 szelepes) * 0.8 x 1.185 x 0.9 (12 éves) = 11,686 Ft
  • Saab 9000 Aero (1993) 2.3 turbó (ami valószínűleg a cikkben említésre került) -- 1.9 (Euro 3) x 1.68 (168 kW, 225 LE) *0.6 x 2.291 (B234-es motor) * 0.8 x 1.485 x 0.9 (17 éves) = 46,913 Ft
  • Suzuki Swift 1.3 GL 16v (2001) 1.3 -- 1.9 (Euro 3) x 0.59 (59 kW) * 0.6 x 1.294 (G13BB motorvariáns) * 0.8 x 0.945 x 1 (9 éves) = 6,580 Ft

Előnyök:

  1. Mindenki ki tudja számolni magának, nincs értékalapú szerencsétlenkedés és csak könnyen megismerhető / kiszámolható adatokat tartalmaz.
  2. Nem büntet senkit túlzottan, de teljes súllyal szerepel benne a gépjárművek tömege és EURO besorolása, amivel a közösség szempontjából károsabb (környezetszennyező és/vagy nehéz) autókra ró hátrányt, de nem alapvetően nem bünteti meg a könnyebb, modernebb motorral szerelt erős autókat (pl. kis turbós gyöszök) és a régebbi nagy motorral szerelt, de gyenge kocsikat sem (pl. öreg passat vagy volvó kombik stb.)
  3. A kivetése és beszedése nem okoz nagy költségeket az államnak.
  4. Aránylag stabil bevételforrás, az autók paraméterei nem változnak gyökeresen.

Nagyon szerény becslések szerint Magyarországon van 3.000.000 autó, amelyek egy átlag 8,000 Ft körüli adóval számolva, összesen 21-22 milliárd forintot hoznának a költségvetés konyhájára (az adóval kapcsolatos költségek után). Ez ugyan nem sok az össz GDP-hez képest, de tekintélyes összeg, amire a költségvetés folyamatosan számíthatna.

Eddig jutottam, ha tetszik a gondolat, nyugodtan add tovább valaki illetékesnek - szavamra mondom, nem fogok pénzt kérni vagy állami állásért ácsingózni :D

Az Aero-s arcnak meg kitartást, jön még autóra napfény és szerpentin!

Üdv:
Z

Kedves Z,

közzé tesszük. Hátha valaki veszi a fáradságot, és megpróbálja felfogni a számításaid értelmét. Megjegyzem, van egy óriási hátránya a módszerednek. Mind a négy alapműveletre szükség van a kiszámításához.

Komolyra fordítva a szót, valami olyasmit találtál ki, amit például a franciák már ismernek. Ott úgynevezett adólóerő-besorolás van: ezt sok tényezőből számítják egy bonyolult képlettel, szerepel benne a jármű tömege, a motor teljesítménye, a váltó áttételei, satöbbi. Ez módszer tökéletes például az olyan aránytalanságok kiszűrésére, amely során az adórendszer élményautónak minősít egy 170 lóerős dízel Grand Espace-t.

A másik előnye, hogy ezt nem az embernek kell kiszámolnia, hanem minden adattáblázatban a CV-besorolás a második adat. Így aztán rögtön tudja, hogy mit vesz, és slussz. Az, pedig, hogy pontosan mennyit fizet minden egyes adólóerő után, az már megyénként lehet eltérő. Nincs zsákbamacska, nincs olyan, hogy gondolnak egyet, és megtriplázzák, és hasonlók. Tehát azért létezik kiszámítható adórendszer egyes országokban, csupán szét kellene nézni. Érdekes, ilyenkor még sem teszik az illetékesek.

Azért köszi, hogy próbálsz segíteni nekik.

Üdv
Pt

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.