Újabb cifra NKH-s történet

2011.02.23. 18:23

Tom micrás sztorija sokakat megindított. Lacié talán annyiban különbözik, hogy itt az NKH tévedése extra pénzébe került az autó tulajdonosának. Igaz, nem nagy összeg, de felteszem, a teljesen vétlen illető amúgy nem begyújtósnak használta volna az ezreseket.

Feladó: Laci

Címzett: Papp Tibor

Dátum: 2011. február 17. 18:39

Tárgy: Ha levesz az NKH 70 rugóval...

Szia,

nekem is van egy hasonló cifra történetem az NKH-val, ez még 2009-ben esett meg...

Az a lényeg röviden, hogy van egy haveromnak egy Ford Explorer-je (ugyebár amerikai autó). Namármost, ennek bizony AF-es motorszáma van (mint ugyebár minden itthon forgalomba helyezett amerikai autónak), hiszen eredetileg, gyárilag nincs semmilyen motorszáma. Még motorkódja se biztos, én legalábbis nem találtam sem a neten, sem autodatában, sem sehol a motor egyértelmű típusazonosítására utaló motorkódot.

Nincs azzal semmi baj, hogy AF-es egy motor, leszarjuk ugye. Nadeám az történt, hogy műszaki vizsgán a Mozaikban rettentő fejvakargatás kezdődött, hogy vajon miért AF...

Az, hogy a mozaikutcában dolgozó emberek (és itt nem csak a vizsgabiztosokra gondolok, pedig nekik is elméletileg gépjárműipari szakmérnöknek, vagy minek kéne lenniük, hanem az osztályvezetőre is, aki később még a ritka nagy gyökérségéről is tanúbizonyságot tesz) annyira felkészületlenek és dilettánsak, hogy nem tudják, hogy azért AF, mert nincs saját száma a motornak, az egy dolog...

Na mindegy, keresgélik az AF plakettet, amit az autó forgalomba helyezésénél bizony ők kellett, hogy felrakjanak ugyebár, de hát fingjuk sincs, hogy hova rakhatták... meg különben is, aszongya az igazgató, aki közben lesétált "hozzáérteni", hogy sokszor a kesztyűtartóba rakják, mert a motorra nem tudják felrögzíteni (miért is nem tudják felrögzíteni?). Na mindegy.

Az is nonszensz, hogy arról semmi dokumentáció nincs megőrizve, hogy annak idején (nem olyan régen, 2000-ben) ki, mikor, hol, hogyan és hová helyezte el a motoron a szóban forgó AF plakettet.

Na mindegy, úgy döntenek, hogy biztos leesett a plakett az idők során. Mondom, ok, leesett, tegyenek rá újat, elvégre nem változott semmi, ráadásul a plakett kiadásakor is olyan rettentő kreativitásról tettek tanúbizonyságot, hogy az AF motorszámot úgy bírták képezni, hogy a két AF jel közé beírták az alvázszám utolsó három betűjét és 5 számát... Gratulálok. Egészen pontosan így nézett ki a motorszám:

AF YUBxxxxx AF (az YUBxxxx az alvázszám vége egyébként, a weben a VIN dekódolók hegyeiben meg lehet tudni, hogy melyik betű mit jelent).

Á, azt nem lehet, már nem adnak ki AF-et, megszűnt, most az van helyette, hogy beírják a motorkódot. Mondom, motorkód se nagyon van. Az van, hogy 4.0 V6 SOHC. Nem, nekik van. Ránézek az adatlapra, motorkódnak beírták azt, hogy FYUB. Tehát kiválasztottak 4 betűt találomra a régi motorszámból... Gratulálok, ennek így megint nincs semmi értelme, ráadásul, mivel az adatlapon változott ez-az, lehet csinálni új forgalmit és törzskönyvet, 12 ezer akárhányszáz forintért.

Na most akkor tisztázzuk:

Mi miatt állt elő az a helyzet, hogy a tulajdonosnak x ezer forintot ki kell fizetnie új papírokra? Mert az AF motorszám nem olvasható. Miért nem olvasható? Mert a Mozaik utcában képtelenek megoldani azt, hogy egy plakett 9 évig ottmaradjon, ahová rakták.

Tudod, láttam öreg Land Rovereket, 35-40 éves példányokat, amiket nem kímélt az élet, és valahogy mégis rajtuk volt az összes plakett, amit a gyárban odaraktak rá, tehát nem megoldhatatlan.

Ha a Mozaiknak nem megy, akkor csak egy dologra tudok gondolni: Technikailag, műszakilag felkészületlenek, alkalmatlanok arra, hogy a rájuk kirótt feladatokat el tudják végezni.

Hogy lehet, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság alkalmatlan a munkájára? Hogy fordulhat ez elő??? Miért nincs semmi felelőssége a munkájáért???

Miért a tulajdonosnak kell megfizetni az ő alkalmatlanságukat?

Másik szál: elkezdtem utánajárni, hogy miért AF-es a motorszám (akkor még nem tudtam, mint Pelikán József, hogy azért, mert nincs neki semmilyen motorszáma).

Elmentem Szentendrére, a Ford-hoz, ott találkoztam egy figurával, nagyon korrekt ürge volt, le a kalappal előtte. Petneházi Tamásnak hívják, homologizációs koordinátor a Fordnál. Beszélgettünk egy kicsit, majd adott egy igazolást.

Nagyjából ez a szövege:

Ezúton igazolom, hogy a blabla alvázszámú gépkocsi gyárilag nem rendelkezekik motorkóddal (megjegyzés: lehet, hogy csak elírta, de érdekes, hogy itt motorkódot ír, és nem motorszámot)

Magyarországi forgalomba helyezés esetén AF azonosító számot kapott.

A jelen igazolást a blabla alvázszámú gépkocsira motorkód megállapítás végett, a kerületileg illetékes okmányirodához / NKH-hoz benyújtandó dokumentáció részeként adtam ki. A fenti adatok a gépkocsi gyárelhagyási állapotát tükrözik.

Namármost, asszem ez így értelmes.

A fentebb említett osztályvezető a mozaiknál másnap ezzel a papírral nagyjából a seggét törölte ki, olyan hangnemben nyilatkozott mind a papírról, mind Petneházi úrról, hogy erősen viszketett a tenyerem, hogy beverek neki egyet. Arrogáns volt, bunkó (ami nem meglepő, hiszen mindannyian tudjuk, hogy rendre azt képzelik magukról, hogy MINDENKINÉL MINDENT jobban tudnak, még magánál a Ford-nál is jobban tudnak mindent a Fordokról, legalábbis szerintük... vajon akkor miért nem tudták, hogy nincs gyárilag motorszáma?).

Van aztán az egész sztorinak egy másik vetülete is, ami már csak elviekben kapcsolódik a történethez... azon gondolkoztam el, hogy vajon miért nem vonnak itthon felelősségre senkit sem? Miért lehet, hogy a felrögzítés trehánysága miatt leesik a motorszám plakettje, és ennek nincs felelőse, az ebből származó anyagi veszteségeket a tulajdonos kell állja?!

Laci