Ezért robbanunk le annyiszor!

2011.07.25. 17:36

Magunk is meglepődtünk azon, amit Attila írt nekünk az autók leggyengépp pontjával, az elektronikával foglalkozó korábbi hírünk kapcsán. Pedig sejtettük, hogy az autógyárak ott spórolnak, ahol csak lehet. Azt azonban nem gondoltuk volna, hogy az alacsonyabb ár kedvéért pazarló, korszerűtlen megoldásokat használnak. És nem csak az olcsó tucatautókban, de mindenütt.

Tárgy: Az új autók leggyengébb pontja (Elektronika)

Feladó: Attila

Dátum: 2011. július 22. 11:45

Címzett: Hírszerkesztő

Kedves Hírszerkesztö!

Én a német autóiparban dolgozom, és a prémium kategóriába tervezek LED technológiával épülő lámpákhoz elektronikát (új Audi A8, Audi TT, Porsche Panamera, C-osztály, E-osztály kombi, uj SL-osztály stb.).

Egy lámpa esetében mindig az elektronika a legdrágább rész, és mivel a megrendelőink és az értékesítés elsősorban a számokra koncentrálnak, hatalmas a nyomas felülről. Olcsóbb elektronika kell. Ezt úgy érjük el, hogy az alkatrészeket a névleges teljesítményük 100%-ig kihasználjuk, holott 50% lenne biztonságos. Jelenleg vannak olyan részei a szabályozó elektronikának, amelyek könnyen elerik a 100-120°C hőmérsékletet. Az alkatrész kibírja, de a forrasztási pontok folyamatos mechanikai igénybevételnek vannak kiteve (kitágul, összehúzódik).

Az elektronika mar 40 eve létező alkatrészekből épül (tranzisztorok, ellenállások, diódák), és minimális az integrált áramkörök száma. Sajnos ez azt is jelenti, hogy a ma elérhető kb. 90%-os hatásfok helyett ezek a rendszerek csupán 50%-os hatásfokkal dolgoznak. (Ez még mindig nagyobb, mint a hagyományos izzók esetében). Az energia masik 50%-at elfűtjük. A diszkrét alkatrészek ugyan olcsóbbak, de mivel több kell belőlük, nagyobb a meghibásodás lehetősége. Minden alkatrész, és minden forrasztási pont egy potenciális hibaforrás.

Ettől függetlenül az autóipar nagyon szigorú követelményeket ír elő az elektronika számára. Például a mi lámpáinkat 1000-szer lehűtik -40°C-ra majd, felmelegítik 85°C-ra. Továbbá rázópadon és időjáráskamrában is tesztelésre kerülnek (nem minden egyes darab, csak a fejlesztéshez használt példányok). Érdekes történet.

Valoszínűnek tartom, hogy a többi beszállító is hasonló szempontok szerint dolgozik. Egy motorvezérlö elektronikánál még nagyobb az igénybevétel. Jó elektronikát lehetne tervezni, de ehhez az kellene, hogy a menedzsmentben villamosmérnökök üljenek.

Tovabbi szep napot!

Üdv. Attila