Elismerték a hibát, bár jó körülményesen

2012.01.06. 17:13

Ha valaki az új törvényeknek megfelelően honosítani szeretné külföldi rendszámos autóját, reménykedjen, hogy nem túl fiatal. Mármint az autó, mert néhány napig, az Euro5-ös norma esetében akkor sem tudták kiszámolni a regadót, ha a rohadék, szlovák rendszámos adócsaló egy vödör hamuval a fején könyörgött, hadd fizessen végre. Ugyanezért nem lehetett forgalomba helyezni az új autókat sem, egyszerű, hazai vásárlás esetén.

Ma is kaptunk egy választ egy kormányhivataltól korábban feltett kérdéseinkre. Ezúttal is az NFM kommunikációs főosztálya írt. A közlemény az új és fiatal használt autók regisztrációja körüli káosszal kapcsolatos. Korábbi cikkünket itt olvashatják. Időközben több forrásból, például magától N úrtól és a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületétől is azt az információt kaptuk, hogy a hivatalok találtak megoldást a problémára, most már lehet regisztráltatni.

Reméljük, az alábbi sorok segítenek majd tisztán látni az ügyben, bár a szöveg utolsó állításával kapcsolatban mégiscsak volna egy kérdésünk:

mikor?

És vajon miért nem lehet Magyarországon az Euro5-öt Euro5-nek hívni, mint máshol? Mi az, hogy 13?! Mi lesz azokkal, akiknek ugyan EURO5-ös motorral szerelt autójuk van, de még azelőtt befizették rá a regadót, hogy a magyar agytrösztben felmerült, a legmodernebb autók elterjedését alacsonyabb regadóval kellene ösztönözni. Mellékeljük az aktuális regisztrációs adó táblázatot is. Jó szórakozást!

From: NFM Kommunikáció

2012. január 6. 15:00

To: zachd@mail.totalcar.hu

Subject: Környezetvédelmi besorolás és regisztrációs adó

Tisztelt Zách Dániel!

A regisztrációs adóról szóló törvény 2012. január elsejétől hatályos módosítása a jogszabály mellékletében közölt, alábbi táblázatban határozza meg az egyes környezetvédelmi besorolású személygépkocsikra vonatkozó adótételeket.

A legkedvezőbb, 11-nél jobb környezetvédelmi besorolású járművekhez messze a legalacsonyabb adótételt rendeli. A kategória felülről nyitott rögzítésével a technikai fejlődés nyomán megjelenő újabb, minden jelenleginél jobb besorolású járművekre is változatlan formában alkalmazható lesz a jogszabály. Az egyes adókategóriában megszabott adótétel e körben a következő, 9-11 közötti környezetvédelmi osztályba sorolt gépjárművek adótételének negyede. A jogalkotói szándék az volt, hogy a kirívóan alacsony díjtételek a leginkább környezetkímélő gépkocsik forgalomba helyezésére ösztönözzenek.

A törvény jelenleg is hatályos 15. §-a szerint azonban „A környezetvédelmi osztályba sorolás a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 5. számú melléklete II. fejezetének 2007. február 5. napján hatályos állapota szerint történik.”

A hivatkozott rendeleti előírás 2007-ben még nem ismerhette a 2009 júliusában bevezetett 14 és 15, valamint a 2011 decemberétől létező 16 környezetvédelmi besorolásokat. A törvény hatályba lépését követően vált világossá, hogy a jogszabályt a szakhatóságok eltérően értelmezik.

A Nemzeti Közlekedési Hatóság által a forgalomba helyezésnél kitöltött Műszaki Adatlapon így a környezetvédelmi besorolásról kétféle adat is szerepelt. Ezek egyike a megfelelő környezetvédelmi osztályt jelölte meg, míg a másik, a 2007 februári állapot szerinti legjobbat. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal ennek alapján nem tudta egyértelműen besorolni a járműveket, és több esetben is az indokoltnál jelentősen magasabb adótételt állapított meg.

Az érintett minisztériumok a jogértelmezési zavarról tudomást szerezve azonnal egyeztetésbe kezdtek a probléma mielőbbi megoldása érdekében. Ennek nyomán jelezték az érintett hatóságoknak, hogy a jogalkotói szándéknak megfelelő jogértelmezés szerint a 11-esnél jobb környezetvédelmi besorolású gépjárművekre a legalacsonyabb adófizetési kötelezettséget szükséges alkalmazni. A Nemzeti Közlekedési Hatóság az általa kiállított Műszaki Adatlapon a továbbiakban a 2007 februári állapot szerinti besorolásra vonatkozó adatsort a „nem értelmezhető”  adattal tölti ki. Így a regisztrációs adóról szóló előírások szellemiségének megfelelően a legkedvezőbb környezetvédelmi mutatókkal rendelkező gépjárművek a legalacsonyabb regisztrációs adótétel megfizetése mellett helyezhetők forgalomba. A Nemzetgazdasági Minisztérium az egyértelmű szabályozási keretek megteremtése céljából a regisztrációs adóról szóló törvény módosítását tervezi.

Szíves érdeklődését köszönjük!

Melléklet a 2003. évi CX. törvényhez86

I. rész

Adótételek az egyes adókategóriákban

1. Adótételek személygépkocsik esetén

Adó-
kategória
A személygépkocsi műszaki tulajdonságai Adótétel
[A személygépkocsi környezetvédelmi osztályba sorolása a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló
6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 5. számú mellékletének II. pontja szerint]
    11-nél jobb 9–11 6-8 4 4-nél rosszabb
1. Otto-motoros személygépkocsi
1100 cm3-ig és dízelmotoros személygépkocsi 1300 cm3-ig
45 000 Ft/db 180 000 Ft/db 270 000 Ft/db 360 000 Ft/db 540 000 Ft/db
2. Otto-motoros személygépkocsi
1101–1400 cm3-ig és dízelmotoros személygépkocsi 1301–1500 cm3-ig
65 000 Ft/db 260 000 Ft/db 390 000 Ft/db 520 000 Ft/db 780 000 Ft/db
3. Otto-motoros személygépkocsi
1401–1600 cm3-ig és dízelmotoros személygépkocsi 1501–1700 cm3-ig
85 000 Ft/db 340 000 Ft/db 510 000 Ft/db 680 000 Ft/db 1 020 000 Ft/db
4. Otto-motoros személygépkocsi
1601–1800 cm3-ig és dízelmotoros személygépkocsi 1701–2000 cm3-ig
135 000 Ft/db 540 000 Ft/db 810 000 Ft/db 1 080 000 Ft/db 1 620 000 Ft/db
5. Otto-motoros személygépkocsi 1801–2000 cm3-ig és dízelmotoros személygépkocsi 2001–2500 cm3-ig 185 000 Ft/db 740 000 Ft/db 1 110 000 Ft/db 1 480 000 Ft/db 2 220 000 Ft/db
6. Otto-motoros személygépkocsi
2001–2500 cm3-ig és dízelmotoros személygépkocsi 2501–3000 cm3-ig
265 000 Ft/db 1 060 000 Ft/db 1 590 000 Ft/db 2 120 000 Ft/db 3 180 000 Ft/db
7. Otto-motoros személygépkocsi
2500 cm3 felett és dízelmotoros személygépkocsi 3000 cm3 felett
400 000 Ft/db 1 600 000 Ft/db 2 400 000 Ft/db 3 200 000 Ft/db 4 800 000 Ft/db
8. A 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 5. számú mellékletének II. pontja szerinti 5 környezetvédelmi osztályba tartozó elektromos meghajtású, kizárólag elektromos úton tölthető személygépkocsi 0 Ft/db
9. A 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 5. számú mellékletének II. pontja szerinti 5 környezetvédelmi osztályba tartozó hybrid (elektromos és Otto-, vagy elektromos és dízelmotoros) hajtású, illetőleg a 8. pont alá nem tartozó egyéb személygépkocsi 76 000 Ft/db

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.