Hé rendőrök, nem én vakítok

2012.12.09. 13:00

Hónapok óta cikkezünk az autófényszórókról. Papp Tibinek lassan saját házipapucsa lesz a legkomolyabb magyarországi laboratóriumban, Winklernek viszont ki kellett szereltetnie a Toyota 4Runneréből az illegális xenont. Ezzel még nincs vége, mert most itt az öntudatos Opel Calibra-tulajdonos, akinek elege van a gyári mécsesek fényéből és elmondja, miért akar xenonnal járni. Lehet, hogy különbséget kéne tenni az egyes autótípusok átépíthetőségében? Tanulságos levél következik, a végén pedig Göbölyös Zsolt válaszol.

Feladó: Sanyi

Dátum: 2012. december 3. 11:02

Tárgy: Calibra: xenon nélkül nem látok

Címzett: Zách Dániel

Sziasztok!

Érdeklődéssel olvastam a xenonos cikket, mivel én is érintett vagyok a témában. Előre leszögezném, hogy megértem Winkler Robit is, és a rend őreit is, de a kép ennél árnyaltabb. Először írok az autóm típushibájáról, utána érintem a többi esetet is.

Winkler Robit azért értem meg, mert tudom, hogy milyen egy szar világítással megáldott autóval közlekedni. Az én autóm egy 20 éves Opel Calibra, és nem tudom mennyire ismert számotokra, ennek az autónak a sok közül az egyik típushibája a lámpa gyér teljesítménye, ami olyan szintre is eljuthat, hogy a végén a lámpa teljesítménye két temetői mécses fényerejével lesz egyenértékű. Ez több okra is visszavezethető.

Az egyik, hogy bemattul a foncsor, a másik, hogy testhibás lesz ott a lámpánál hátul, és szépen lassan megég a projektorház. Ettől ez deformálódik, a lámpa meg elkezd összevissza világítani. (H1-es izzó megy bele.) Én is így jártam az enyémmel, annyira össze volt gyógyulva a műanyag olvadása miatt a ház, hogy a lámpamagasság-állító motort nem is tudtam leszedni róla, csak letörni. Sok calibrás - főleg az autó megvétele utáni kezdeti stádiumban - ezért kezd el ködlámpát is használni. A ködlámpa a gyári lámpában szerencsétlen módon, mintegy új gyártási bravúrként (ami egyébként megbukott), a tompított és a reflektor között van.

Sőt, olyan sorstársat is ismerek, akinek már a tompított olyannyira tönkrement, hogy kizárólag ködlámpát használ. Ez pedig finoman szólva sem a legjobb megoldás. Hogy miért nem cserélik ki egyből a lámpát gyárira? Az ok nagyon egyszerű: a gyári lámpa annak speciális kialakítása miatt nagyon drága, simán elérheti az autó reális piaci árának a felét is. (No és persze minden Calibra elem, ami csak a Calibrából szerezhető be, Vectrából nem, többszörös árcédulával szerepel gyári új alkatrész esetén.)

Ezt pedig sokan nem tudják megengedni maguknak. Szerencsére a kínaiak erre a piacra is betették a lábukat, ezért van Angel Eyes utángyártott (ugyanúgy E jelöléssel), ami 40000 Ft környékén megkapható. Ebből is van kétfajta, közös tulajdonságuk, hogy a lámpaüveg már sík (ezáltal olcsóbb gyártani), és magán a lámpatesten belül van megoldva, hogy mi hova világítson. A ködlámpa persze itt se ér fabatkát se. Vannak persze egyéb megoldások is, ilyen az újrafoncsorozás és a kettes Punto projektora, de ez már buherálással jár.
Most jön a lényeg: vannak olyanok is, akik akár a gyári lámpába, akár az Angel Eyes-ba még xenont is raknak. Megértem őket, ugyanis amint a cikkben szépen kimutattátok, ez sokkal nagyobb fényerőt biztosít. Nekem az Angel Eyes lámpa lett xenonosítva, ami nem volt egyébként triviális művelet.

Mégis: Winklert legszívesebben keresztre feszíteném a xenonos Tehénnel, ha szembejönne velem, vagy meg akarna előzni éjszaka, míg egy calibrást nem. De miért?

A xenonos kérdésben szerintem különösen fontos két állatfajtát megkülönböztetni. Az egyik a projektoros lámpatest, mint a Calibráé, a másik pedig a nem projektoros, mint a Tehén, a Fabiák, a Swiftek, a cikkben is szereplő Focus és még sok más típus lámpái. Súlyosbítja a helyzetet, hogy a Tehén (plusz Vitók, Ivecók, stb.) lámpái eléggé magasan vannak. Szóval míg a Tehén lelövi a mókusokat éjjel a fáról a xenonnal, a Calibra és más projektoros autók, de most az egyszerűség kedvéért maradjunk a Calibránál, vetítési képe nagyjából ugyanaz, mint xenon nélkül, nagyon kicsi a szórás érzésem szerint.

A vetítési kép tetejét vonalzóval meg tudnám rajzolni az aszfalton. Ráadásul a Calibra lámpája jóval alacsonyabban is ül, ahogy én is az autóban. A Tehén lámpája viszont szerintem kb. az én szemmagasságomban van. Ez sajnos ilyen, és ezért kellemetlenek a modern SUV-k is, pl. a BMW X5 vagy Audi Q7. Amíg ez utóbbiak szembejönnek, addig nincs probléma, mert az ő lámpáik már precízen és automatikusan szintezettek, de ha autópályán haladok a külső sávban, akkor borzasztóan vakítanak a tükörből, ha előznek - márpedig ők mindig előznek. Ezzel nem lehet mit csinálni, sajnos a felfelé jobban hordó jobb lámpa vetítési képében ott van a komplett autó nappali világosságban, ilyenkor általában kicsit elveszem a gázt, hogy hamarabb elmenjenek. A kivilágítatlan biciklist is észre kell venni az út szélén, na.

A Tehén, a diszkófábia és boyracer-Swift viszont szemből is nagyon durva, mert érzésre telibe világítanak. Őket legszívesebben az út szélén félreállítanám és beverném a lámpájukat. Főleg esőben, meg ha még rákúrják a ködlámpát is, mert az a menő. Na ezt már csak a román kamion reflektorágyúsora übereli. A Calibráé viszont senkit sem zavart az elmúlt pár évben, egyetlen hőzöngő ember se jött még oda, hogy pofánvágjon a lámpám miatt. 

A rendőrök persze csak annyit látnak, hogy hohohó, itt a xenon az ezer éves fostaligában, tépjük el a forgalmit, a tulajt rituálisan lőjük tarkón az árok mellett, az autót meg gyújtsuk fel. Ez még nem is zavar, mert a jog szerint igazuk van. Az zavar igazán, hogy nincs az a jogszabály, aminek a segítségével a xenon legális lehetne. Tegyük fel, hogy belekendácsolom az autóba a giroszkópos lámpamagasságállítást. Ez elméletben még lehetséges is, ugyanis a hardver megvan, "csak" a szoftvert kellene belerakni egy újabb Omegából. Lámpamosóval létezett Calibra gyárilag, ez is pipa, simán kivitelezhető. De ha ezt el is végzem, akkor sem megy át a műszakin, mert gyárilag xenon nem létezett Calibrában.

Ezért nem mehetne át az Omega 3 literes V6-os motorjával sem, legfeljebb itt most nem ecsetelt kerülőutakon. Pedig minden jogszabálynak megfelel, nem irányítok fotonágyút a Holdra, precízen be van állítva a lámpám, és még én is látok. Valljuk be, a szintszabályzás hülyeség, a manuális is bőven jó lenne. Ha megrakom a kocsit utasokkal és bőröndökkel, én is lejjebb tudom tekerni bentről, ha pedig egyedül megyek, minimális odafigyelésre van csak szükség. A lámpamosó detto baromság, mert a retket a benzinkúton úgyis letolom, és ettől nem fog pont a másik szemébe fénytörni. Teszteltem - persze barlanglakó manuális módszerrel - koszos lámpával is a vetítési képet, nem kezdte el célzottan a szembejövőket kipécézni a lámpa. És persze a cigányladák is megússzák, akiknek ugyan nincs benn a xenon, de összevissza világít a lámpájuk. Ez se kellemes pedig.

Tehát a javaslatom: projektoros lámpával legalább manuális lámpamagasság-állítóval legyen legális a xenon, vagy ha később odáig fejlődik a technika, akkor a LED is, de ha nincs beállítva rendesen vagy dzsuvás a lámpa, akkor kúrjon meg a rendőr nyugodt szívvel. A másik típusnál ne legyen legális a xenon (nekik marad az újrafoncsorozás, ami még mindig nem egy ökör ára), a lámpamosót pedig felejtsük már el, és ha ezek szerint megfelel az autó, akkor köszönöm-jóutat-viszlát. No persze ebben azért akad egy hangyányi szubjektivitás, amit a jogszabályok nem szeretnek.

Nem akarom, hogy az jöjjön le, én vagyok a szent, és mindenki más szemét, plusz a saját autómat szeretném legalizálni és ezért picsogok. Mindössze arra szeretnék rávilágítani, hogy xenon és xenon között is van különbség, ami nem a kínai-nem kínai különbségből ered, mert mind kínai, hanem a lámpatest kialakításából és a lámpatest magasságából. Éppen ezért érdemes lenne a cikket kibővíteni egy ilyen, projektoros lámpatest tesztjével is, ehhez örömmel nyújtanék segítséget, ha elfogadjátok. Legalább az is kiderülne, hogy álszent-e a dumám, vagy tényleg van benne valami. A Calibra lámpáját nem nagy művészet kiszerelni.

Még egy apróság: a lámpával kapcsolatos teljes történetet egyszer már megírtam, ott a miértje is pontosan le van írva, illetve összehasonlító képeket is készítettem annak idején. A gyári lámpa köd nélkül is nagyjából annyit világít, amennyit a képen láttok, ne kötekedjetek.

Köszönöm, hogy elolvastátok, üdv: Sanyi

Kedves Sándor!

Levelével egyet tudok érteni olyannyira, hogy magam is használtam projektoros fényszóróban utólagos, H1-es formájú kínai ívlámpát, vagy ha úgy tetszik, xenont.

A kérdést a levelében meg is válaszolja, azaz annak ellenére, hogy a vetített képe közel tökéletes és kevés szórt fénye van, mégis tilos használni. A hatóságok valóban nem szeretik a szubjektivitást, a jármű homologizációs dokumentuma pedig pontosan leírja a lámpatest alakját, helyzetét és azt is, hogy milyen izzót vagy ívlámpát kell beletenni.

Ezt a fényszóró házán kötelesek is feltüntetni, ahogy az ECE/ENSZ/EGB megfelelőségi számokat, vagy utalásokat is. H1-es formájú, foglalatú ívlámpát nem ismer a rendszer, ez hivatalosan nem létezik és semmilyen jóváhagyással nem rendelkezik, tehát nem használható még akkor sem, ha az egyébként kötelező dolgok - szintszabályzás, mosó - ki is lenne építve. Éppen ezért nem lehet átalakítási engedélyt sem kérni rá, ahogy például a V6-os motort be lehetne papírozni hivatalosan a Calibrába, hiszen az egy hivatalosan létező motor.

Üdvözlettel:

Göbölyös Zsolt

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.