30+ éves autó napi használatra

2014.04.04. 11:53

Tisztelt Becsületesnepper,

Az utóbbi pár évben egyre erősödött bennem az az érzés, hogy szeretnék egy olyan autót amit megnéznek az utcán, viszont anyagi lehetőségeim nem teszik lehetővé hogy egy új prémium autóra cseréljem 2009-es Focusomat. Így jutottam el oda, hogy eladom a jelenlegi autómat (kb 1.8M) és veszek egy 79-es w123-as diesel merci coupe-t :)

Amit aztán napi munkába járásra (napi 20km) és rövidebb utakra használnánk (évi 10e km), hosszabb utakra pedig a feleségem Focusával mennénk. A hosszú távú cél, hogy apránként felújítva az autót OT-s rendszámot kapjon és az évek múlásával egyre szépüljön.

Mennyire megbízhatóak ezek a 30+ éves 5000EUR körüli autók, alkalmasak egyáltalán napi használatra? Évi 600-800e Ft ráköltésével mennyi idő lehet az OT-s rendszám megszerzése, ha szerelő munkáját is meg kell fizetnem? Azért gondoltam a dieselre,mert nagyon kevés coupe van belőle és így hosszú távon talán értékesebb autóra tehetnék szert rövid távon pedig kevesebbet kellene költenem üzemanyagra = több maradna a felújításra. Teljesen elment az eszem? Hagyjam el a vágyaimat és jövőre cseréljem le a kocsimat egy 4 éves Accordra?

Előre is köszönöm, Ferenc

Üdv Ferenc!

Még mielőtt a Becsületesnepper válaszol, én is belekontárkodnék kicsit, hiszen idén 22 éve járok 25-40+ éves Mercikkel nap mint nap, nem egyet és nem kettőt tartottam életben, újítottam fel, veteránvizsgáztattam:

1) Európában Mercedes C123 nem létezett dízelben, csak Amerikában (300 CD), az amerikai dízelek is nagyon ritkák, ami jó, az pedig nem 5000 euró, hanem a háromszorosa. Ami van a használt oldalakon, az mind négyajtósból lett átépítve fukarsági megfontolásokból, emiatt általában tákolt, de az biztos, hogy soha az életben nem lesz OT-vizsgás, mert jogilag lehetetlen.

2) Az OT-vizsga követelményei elég szigorúak, nem tartom lehetetlennek, hogy valaki egy használatban levő autót fokozatosan hozzon fel arra a szintre, de ahogy én az 5000 eurós bármilyen 123-as kupékat ismerem, azért a csoda határán mozog, ha ez sikerül. És akkor is komoly veterános és autós szaktudás kell hozzá, mert ez az úgynevezett "rolling restoration" az OT-szintig vadvízi evezés, hiszen közben egyfolytában fogy is az autó, ráadásul így nem lehet belenyúlni a dolgok mélyébe.

3) Ha jó egy 123-as, teljesen alkalmas mindennapi használatra, bár 3-4 havonta van néha nyűg - itt egy ablakemelő, ott egy fűtőmotor, amott egy ventilátor-viszkókuplung. De nem lehetetlen, pláne, ha nem igazi napi a használat, inkább csak sűrűnek mondható. A Focusról pedig szerintem az ember elég hamar átáll arra, hogy messzire inkább a Mercivel menjen, utóbbi inkább városban nehézkes...

4) Mint már említettem - használat közben egy relatíve olcsó 123-ast, pláne kupét OT-re felhozni szinte lehetetlen, egy átépített dízel 123 kupé soha nem lehet amúgy se OT-s, értékesebb tehát nem lesz. Az így átépített 123-as egy kedves, öreg használtautó, de soha nem veteránautó - lehet, hogy csillagszemmel nézve az, de az árak mindent eldöntenek, azok szerint meg sose lesz az.

Viszont nem gondoltál egy 230CE-re? A négyhengeres, legkisebb motoros kupéról beszélek, az a motor egy csodás szerkezet, ha jó benne a befecskendező, nem eszik többet (fél liter ide vagy oda) a 300-as dízelnél, viszont fürgébb, ügyesebb, szebb a hangja, jobb vezetni, tartós is. És egy 230CE-ből, ha valaki vigyáz rá, és rendbe teszi, lehet még könnyen sokkal nagyobb érték is. A hathengereseket felejtsd el, ha számít a fogyasztás - aránytalanul többet esznek és nem annyival erősebbek.

Üdv Csikós Zsolt

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.