Amit eddig nem tudtál a Clióról

2014.09.09. 13:25

 

Feladó: Pál

Dátum: 2014. augusztus 20. 22:29

Tárgy: Szösszenet a "mi éri meg" témában, ami a belsőség workshopra készült volna.

Címzett: Stump András

Becsületesnepper csak annyit mondott rá, hogy: „Ezt se ajánlottam még senkinek!”. Tény, hogy rossz híre van a Renault közös nyomócsöves dízeleinek. Van aki szerint csak a befecskendező rendszereket felújító cégek szeretik. De tényleg ennyire gáz?

Történetesen van egy ilyen autóm, amelyet új korától hajtok. Most tartok 12 év 4 hónapnál, 238000 kilométernél és mint minden járművemhez, ehhez is van egy Excel táblám, amibe írom a költéseket és a fogyasztási adatokat, hibákat. Sajna a 176000 km előtti költségek nagyrészt elvesztek, ezért most 48 hónapos használtautó tartóstesztet tudok prezentálni 176 000 és 238000 km közt. Ez alapján és az emlékeim alapján tudok képet festeni a témáról.

Az autó története:

2002-ben a cégemnek vettem az autót újonnan, és azóta én használom.

Az első években márkaszervizbe hordtam kötelező szervizre. Emellett 30000 helyett 15000 kilométerenként cseréltettem olajat. Volt még egy garanciális vitám a márkaszervizzel. Gondoskodó és érdeklődő tulajként mindig benn voltam a szervízelések alatt. A szerelő a hátsó féket ellenőrizte 60000 Km – nél, épp arról beszélt, hogy „ simán kibír ez mégegyszer ennyit” amikor az egyik fékbetétről leszédült a ferodol réteg. Egy darabban öngyilkos stílusban leugrott a vasról. Mire a csávó: „Már úgyis cserélni kellett volna”. Végül ingyen szerelésben (ami már csak azért is gáláns, mert ugyebár éppen szét volt már szedve) és az új alkatrész árának felében egyeztünk ki az importőrrel. Legközelebb már nem akartak beengedni a kocsival, mondván, hogy ők soha egyetlen ügyfelet sem engedtek be a szerelőtérbe.

~50000 Km-nél az autó hifi átépítésen esett át. Azóta mélynyomó, erősítő és hangprocesszor van a csomagtartóban, át lett alakítva a műszerfal, és meg lett bolygatva az elektronika. Bár további 50000 kilométert megtett hibamentesen az autó, de nem kizárt, hogy a furcsaságok egy részét ez okozta.

Amit mértem

Ha valaki összeszedi az autó pozitívumait, az alacsony fogyasztást mindig megemlíti. Szólnak regék 4 literes városi fogyasztásról, és a mondák közt szerepel 3 literes országúti fogyasztás is. Nekem az alábbi mérési eredmények születtek:

Tény:

  • Átlagfogyasztás virsligumin: 5,04 l/100km
  • Legkisebb fogyasztás 3,92 l/100km
  • Legnagyobb fogyasztás 5,91 l/100km

Mérési körülmények:

  • Nyáron a gyári 175-ös Michelin Energy saver abroncsokon.
  • 80 % város
  • Mindig első kattanásig tankoltam, 800-900 km közt, miután az üzemanyag tartalékot jelző lámpa elkezdett világítani.
  • a legkisebb és legnagyobb értékek ezen szakaszokra számolt értékek közül a legkisebb és a legnagyobb. Az átlag pedig az első 50000 km átlaga.

Tény:

  • Átlagfogyasztás széles gumin: 5,36 l/100km
  • Legkisebb fogyasztás 4,60 l/100km
  • Legnagyobb fogyasztás 6,38 l/100km

Mérési körülmények:

  • Nyáron a 195-ös Dunlop sp sport 3000 gumikon.
  • 80 % város
  • Mindig első kattanásig tankoltam, 800-900 km közt, miután az üzemanyag tartalékot jelző lámpa elkezdett világítani.
  • a legkisebb és legnagyobb értékek ezen szakaszokra számolt értékek közül a legkisebb és a legnagyobb. Az átlag pedig a második 50000 km átlaga.

Részletek ( avagy az ördög lakhelye):

  • A 3,92 egy Budapest- Róma 1130 km-es úton jött elő, amikor végig országúton haladtam 60-90 közt klímával.
  • a 6,38 mellé fékbetétcsere van írva, így gyanús, hogy ott volt valami baja az autónak. különösen mivel a második legmagasabb fogyasztási adat 5,97 l/100km.
  • Azért csak az elsö 100000 km-es szakaszt vettem, mert utána már sok volt a misztikus hiba, amikor a szervizben állva járatták hátha előjön, így nem mindig értelmezhetőek az eredmények.
  • Csak egy apró adalék: A computer ennél az autónál kb. 10 %-al alacsonyabb fogyasztást mér, mint amit a tankolások mutatnak.

Következtetés:

  • Az én autóm is kicsit többet fogyaszt, mint a gyári adat (4,3 l/100km). Vagy csak nekem kicsit nehezebb a lábam mint Gerhardt Platnernek.
  • A szépségnek ára van, és bizony nemcsak felni vásárláskor kell zsebbe kell nyúlni, hanem utána a kúton is. Persze az is lehet, hogy csak a lábam nehezült még tovább a második 50 ezer kilométerre.

~110000 Km-nél kezdődtek az elektromos anomáliák. Az immobilizer időnként rögtön az indulás után leállította a motort, és megakadályozta hogy ellopjam a saját kocsimat. Kellemes mesebeli hibajelenség (hol van, hol nincs). Szervizről szervizre jártam vagy egy évig. Eleinte azért nem tudták megjavítani, mert nem tudták reprodukálni a hibát, majd ahogy egyre gyakrabban jelentkezett, az okát nem találták. Az egyik helyen úgy adták vissza a kulcsot, hogy megvan a hiba, és sohasem fog többé jelentkezni. Természetesen nem indult. Emberünk ott a parkolóban visszaadta a pénzem, és finoman megkért hogy sose jöjjek vissza. Átvontattuk hát egy másik szervizbe, ahol pöccre indult. Végül egy csepeli Renault szervizben megtalálták a hibát: A csomagtartóban a földelelő saru eloxidálódott, és meg kellett tisztítani. A beavatkozás után 1.5 évig semmi baja sem volt.

140000 km környékén Bécs felé menet egyszer csak elszállt az erő a kocsiból a sztrádán. Félreálltam, és hívtam a Renault assistance szolgáltatást. Egy hölggyel beszéltem, aki elmondta, hogy vasárnap van, és ezen nem tud segíteni, majd amikor erősködtem, megkért, hogy hívjak valaki mást, mert neki más dolga is volna. Azóta is melegen ajánlom a szolgáltatást mindenkinek. Egy ismerős ismerőse megbuherálta, hogy haza tudjunk jutni. Otthon egy filléres alkatrész cseréje megoldotta a problémát.

~144000 Km-nél Monte Carlóban beálltam egy melygarázsba egy Ferrari és egy Bentley közé. A kiállás majdnem 2 óra volt, mert megint nem indult. A földelés megtisztítása sem segített, de valahogy sikerült kikísérleteznem egy beindítási módszert. 3szor meghajolunk Észak felé, elmormolunk egy fohászt a Renault főtervezőjéhez, bedugjuk a kulcsot, felhangosítjuk a hifit, és áhítattal megcsókoljuk a kormányt. Nem folytatom, mert innentől szakmai titok.

~146000 Km-nél Olaszországban egy safari parkban majdnem megettek miatta az oroszlánok! Mert ugye nem tudott volna a flamingók tava mellett lerobbanni, akkor kellett neki, amikor 4 méterre voltunk a nagy cicáktól! Ki volt írva, hogy ha baj van 3* kell dudálni. Pár percenként dudáltam TI TII TIIIIIIII . Valószínűleg ugyanezt a hangot használják, amikor enni hívják az állatokat, mert az oroszlánokon kívül senkit sem érdekelt a koncertem. Szépen lekászálódtak a szikláról, ahol békésen sziesztáztak, és ők a konzerv kaját kezdték kerülgetni, engem meg a szívbaj... Ülök a 7. hónapos terhes feleségemmel egy rakat ócskavasban, és várom, hogy felfaljanak. A Többi autós meg kikerül, és fotóz veszettül, nehogy lemaradjanak az etetésről. Fél órával később előkerültek a gondozók, és egy órán belül hoztak egy trélert, és a bátor tréleres elvitt a park bejárata melletti autószerelő telepre ( 4 km potom 100 Euróért). A következő történt:A generátorszíj (12000 km után) kiszőrösödött, az egyik szőr bemászott a vezérműszíj alá és letörte a bordáskerék pöckit, meg elállította a vezérlést. Ezúton is kívánom, hogy áldja meg az erre szakosodott karhatalmi szerv a motortervező részleget, amiért lehetővé tették ezt az attrakciót. A kommunikáció a szerelőkkel úgy folyt, hogy az egyik szerelő telefonon felhívta a barátnőjét, aki beszélt angolul. Így tudtammeg, hogy át akartak passzolni egy Renault szervizbe, mert nekik nincs alkatrész és idő a javításra. Csak a szállítás lett volna 300 EUR, és a Renault szerviz is csak 2 hét múlva ért volna rá. Azt találtam ki, hogy megveszem az udvaron álló kicsit törött autók közül az egyiket, és azzal hazavontatjuk az enyémet. Már megalkudtam egy rendszámos, működőképesnek mondott Alfára, aminek az egyelten ép eleme a hátsó lökhárító volt amit a hátsó ülésen tartottak. Erre bejön a szerelő, hogy összerakta, most működik. talán kibírja hazáig (900 KM), így a 700 Euros alfa helyett fizettem 76 Eurót ( munkadíj + generátorszíj) és hazadöcögtünk 80-al. Otthon lett befejezve a javítás. A bizalom és a szeretet megsínylette a történteket.

2010-ben 176000 km-rel az órában a nevemre vetem. Innentől van meg részletesen, hogy mire kellett költeni.

216000 Km. Az autó egyre gyakrabban néha nem indul, de másképp, mint régebben. Az üzemanyagrendszer csupa buborék. Megint kellemetlen az együttlétünk. Egyre gyakrabban viszem szerelőhöz. Bevizsgálják a befecskendező rendszert, a computert, a nemtudommit, de a hiba szervizben csak elvétve jelentkezik.

223000 Km sikerült megint előadnia a generátorszíj (14800 Km után) szétfoszlik és elcseszi a vezérlést fedőnevű attrakciót. Gyakorlat teszi a mestert, így másodjára már nem végzett félmunkát. A hengerfej is cserés lett, majd mivel a nemindulás szisztematikus hibává vált ( nem is tudom, hogy örüljek, hogy végre a szerelőnek is prezentálható a probléma vagy sírjak, mert rossz) , a befecskendező rendszer (pumpa + befecskendezők) újabb vizsgálat után cserélődik. A hiba nem szűnik. Jön a tank tisztítása, a visszafolyó csövek cseréje, a pumpáltatunk valakivel a motortérben, ha nem indul. Ja és persze ahányszor hozzányúlnak a 2-300 Km-el azelőtt cserélt üzemanyagszűrőt újra cserélik, mégpedig a legdrágább fajtára, mert az olcsóval szokott probléma lenni.

238000 Km: Jelenleg az autó elindításához nagy adag optimizmusra van szükség, ha az nem segít, térdre imához vagy jöhet a woodoo mágia. Jelenleg 3 féle megkülönböztethető nemindulási jelenségről tudok, de már várom az újabbakat. Kettőre van Juju módszerem, a harmadik még kifog rajtam, de mivel csak pár havonta látogat meg, így szerelőnek nem tudom megmutatni.

Összegezve: Mára már mást értek az alatt a használtautó hirdetésekben olvasható frázis alatt „rendszeresen szervízelt”. Már nem arra gondolok, hogy olyan rendes a tulaj, hogy viszi... hanem, hogy neki is állandóan vinni kell.

Most, hogy mindenkit lebeszéltem a modellről, lássuk a számokat. Mennyibe került akkor 48 hónap alatt 62000 Km Egyöt Döncivel?

176000 és 238000 közt minden költség fel van írva. Így ezeket az adatokat tényként kezelhetjük. A következő csoportokba szedtem a költségeket:

Kezdeti befektetés:

Ez egy üzletinek hangzó kifejezés a vételárra. Nem tartalmazza az átírási és egyéb kezdeti költségeket.

I : Papírköltség.

Átírás, az eredetvizsga, a felelőtlenség biztosítás és a súlyadó. Cascót nem számoltam.

II: Kopó/fogyó alkatrészek:

téli/nyári gumi, olaj, szűrők, fékbetét/tárcsa, szíjak, izzók

III: Motor meghibásodás:

Minden olyan motor alkatrész cseréje/javítása, amit meghibásodás miatt kellett cserélni vagy nem bírta ki a szervizkönyv szerinti kilométert, és idejekorán tönkrement.

Lista: Nagynyomású pumpa cseréje felújítottra, porlasztócsúcsok felújítása, új EGR szelep, felújított hengerfej, vezérműtengely, izzítók, generátor javítás,

IV: Egyéb meghibásodás:

Minden olyan nem motor alkatrész cseréje/javítása, amit meghibásodás miatt kellett cserélni vagy nem bírta ki a szervizkönyv szerinti kilométert, és idejekorán tönkrement.

Lista: futómű szilentek, gömbfejek, bemattult első lámpák, motortartó, váltó kitámasztók, lengéscsillapítók, maréknyi izzító,

Megjegyzés: elismerem, hogy némelyik tétel kerülhetett volna a kopó-fogyó alkatrészek közé is. Aki nem ért egyet mozgasson pár tized forintot az IV sorból a II -be.

V: Munkadíj.:

Sajnos ennél a tételnél nem tudom megkülönböztetni a II, III és a IV munkadíját, mert mindig úgy volt szerelve, hogy tessék foglalkozni a bajával, és ha már ott van, a kopó fogyót is tessék cserélni.

VI: Kötelező szerviz

Az első években még visszahordtam a márkaszervizbe. Később elfogyott a bizalmam.

VII: Becsült értékvesztés

Amikor 4 éve a nevemre vettem az enyémhez hasonló korú és felszereltségű, 170 000 km körüli futásteljesítményű autókat 800e Forint körül láttam hirdetni

Jelenlegi érték kb. 500000

Az egyszerűség kedvéért 300000 Ft értékvesztést vettem a 48 hónapra az öreg autó esetében

VIII: Becsült üzemanyag költség:

Az üzemanyagköltséget az első 100000 km átlagfogyasztása (5,19 l/km)és 418 FT/l becsült üzemanyagár felhasználásával számoltam.

Nem szerepelnek a költségek közt a kihullott hajszálaim és elhalt agysejtjeim eszmei értékei, sem pedig a szumma legalább 300 km feleségem általi vontatás költsége a lerohadás helyétől valami szervizig, ahol rendszerint pöccre indult.

Elhanyagoltam azon alternatívák hozamát, amelyekre felhasználhattam volna a pénzemet, ha nem kellett volna épp autót szereltetni.

Az érdekesség kedvéért eljátszottam még 2 elméleti lehetőséggel is, becsültem adatokat új autó és a fiatal autó vásárláshoz is (Ezekhez sajna elvesztek az adataim). Mindkét elméleti esetben 48 hónapot és 62000 kilométert vettem alapul, Az üzemanyagköltséget az egyszerűség kedvéért ezt minden esetben ugyanannyinak vettem.

Új autónál:

  • Értékvesztés kb. 1650000 (3550000 - 1 900 000)
  • Kisszerviz 30000 –nél, nagyszerviz 60000 –nél, ami kb. 120000 ez kerül a kötelező szerviz sorba
  • A hátsó fékbetétek cseréje kb 40000 volt Tehát volt meghibásodás is
  • Papírköltségek: Ugyanaz, mint az öreg autónál + regadó (65000) - egy vizsga ( 30 000) , mivel 2 éves korban nem kell vizsgáztatni.
  • Kell még 1 szett téligumi, ablaktörlő, pár izzó, mert azokat eszi szumma 80-ért. A plusz két olajcserét direkt nem számoltam bele, mert ha el akarom adni 4 évesen, én se költöttem volna rá.
  • A cascót nem adtam hozzá, pedig nem vennék új autót Casco nélkül

A fiatal autónál legyünk az előző új autó második tulajai, és becsüljük meg Mennyibe kerül, ha egy 4 éves autót úgy 62000 Km-el, és tegyük bele még 62000 –et 4 év alatt.

  • Értékvesztés kb. 900000 (1 900000 – 1 000 000)
  • Papírköltségek:ugyanaz, mint az öreg autónál (Átírás, biztosítás, súlyadó, vizsgák)
  • Kellhet 1 szett téli és egy szet nyári gumi, ablaktörlő lapát.. fekbetét, izzó, ablaktörlő, olajcsere ami már nem a márkaszervízben történik.. . stb. legyen mondjuk 200 a kopo-fogyó.
  • Havi átlag 2000 Ft meghibásodást is beleterveztem feleennyi munkadíjjal.
  • Már csak egyszer visszük a márkaszervizbe 60-ért.
   Beteg 8 éves autó   Új autó   4 éves autó  
Költségtípus FT/hó % FT/hó % FT/hó %
kezdeti befekteés 850 000    3 550 000    1 900 000   
I : Papírköltség 6346 10,3% 7075 9,5% 6346 8,5%
II: Kopo/fogyó 7219 11,7% 1667 2,2% 4167 5,6%
III: Motor meghibásodás 6892 11,1% 0 0,0% 0 0,0%
IV: Egyéb meghibásodás 2586 4,2% 833 1,1% 2000 2,7%
V: Munkadíj. 4582 7,4% 0 0,0% 1000 1,3%
VI: Kötelező szervíz 0 0,0% 2500 3,4% 1250 1,7%
VII: Becsült értékvesztés 6250 10,1% 34375 46,2% 18 750 25,2%
VIII: Becsült üzemanyag költség: 28 022 45,3% 28 022 37,6% 28 022 37,6%
Havi szuma: 61897    74472    61534   

Lássuk ugyanezt km-re lebontva:

   Beteg 8 éves autó   Új autó   4 éves autó  
Költségtípus FT/km % FT/km % FT/km %
I : Papírköltség 4,90 10,2% 5,48 9,5% 4,90 8,5%
II: Kopo/fogyó 5,60 11,7% 1,29 2,2% 3,23 5,6%
III: Motor meghibásodás 5,30 11,1% 0,00 0,0% 0,00 0,0%
IV: Egyéb meghibásodás 2,00 4,2% 0,65 1,1% 1,55 2,7%
V: Munkadíj. 3,50 7,3% 0,00 0,0% 0,77 1,3%
VI: Kötelező szervíz 0,00 0,0% 1,94 3,4% 0,97 1,7%
VII: Becsült értékvesztés 4,84 10,1% 26,61 46,2% 14,52 25,2%
VIII: Becsült üzemanyag költség: 21,69 45,4% 21,69 37,6% 21,69 37,6%
szuma: 47,8    57,7    47,6   

Van némi bizonytalanság a számokban, de számomra annyira megdöbbentőek ezek a számok, hogy még 3* újraszámoltam, hogy rájöjjek, hogy kifelejtetem-e valamit.

Konklúziók, gondolatok:

Mindenkit lebeszélnék arról, hogy messzemenő következtetéseket vonjon le a fenti számokból. Nagyobb éves futásteljesítmény, rövidebb vagy hosszabb megtartási idő, eltérő árú vagy értékállóságú autó, magasabb fogyasztás, benzinüzem vagy egyszerűen csak több szerencse a meghibásodások terén, mind-mind más eredményeket generálnának. A szervizek árai, és a szerelők képességei a hibák feltárása terén sem egyformák. A becslés egyes elemeibe is bele lehet kötni. Legalább +-10% a második két eset bizonytalansága.

Az elemzésem szomorú következtetése, hogy jobban jártam volna, ha a vén tragacs nevemre vétele helyett veszek egy fiatalt. Ehhez 1 millió forint plusz pénz kellett volna, viszont megspóroltam volna rengeteg szopást. DE ugye nem lehetett előre tudni, hogy milyen bajai lesznek. (könnyű utólag okosnak lenni.) Ja és a költés sem úgy történt, hogy tessék a félmilliós autóra befizetni ugyanennyit, hogy félmilliót érjen, hanem 20 rugó itt, 20 ott, azután néhány húzósabb tétel egyenként persze, majd amikor már nem megy... reménykedés, hogy hátha jó lesz még 100 rugó után... A másik oldalon pedig ne felejtsük el, hogy ha veszek egy fiatalt, annak is lehet valami rejtett hibája. A fenti számítás engem arra indított, hogy a feleségemnek fiatal autót vegyek.

- Egy ilyen használt kisautó fenntartásában ha nagy bajai vannak, akkor is az üzemanyag a legdrágább!

- Az éves futásteljesítmény az én példámban

15500 Km, amire azt mondják a tudorok, hogy nem érdemes dízelt venni. Persze amíg az autó megbízhatóan működött, addig 25000 körül mentem vele évente. A példabeli időszakban a leírtak miatt nem mertem messzi távokat bevállalni.

Ha eljátszanék a gondolattal, hogy mi lett volna, ha benzinest veszek, ami papíron 2 literrel többet fogyaszt ( 408 Ft/liter), és pontosan 240000 Ft-al lett volna olcsóbb újonnan (nem egymilióval, mint egy Ford ), értékvesztésre 1,5 Milliót, 750 ezret és 280 ezret becsültem. A híre is jobb, legyen mondjuk fele annyi a meghibásodás költsége és a munkadíj. Papír Kopó-fogyó és a kötelező szerviz nem igazán változik szerintem.

   Beteg 8 éves autó   Új autó   4 éves autó  
Költségtípus FT/km % FT/km % FT/km %
I : Papírköltség 4,90 10,2% 5,48 9,5% 4,90 8,5%
II: Kopo/fogyó 5,60 11,7% 1,29 2,2% 3,23 5,6%
III: Motor meghibásodás 2,65 5,5% 0,00 0,0% 0,00 0,0%
IV: Egyéb meghibásodás 1,00 2,1% 0,32 0,6% 0,77 1,3%
V: Munkadíj. 1,75 3,7% 0,00 0,0% 0,39 0,7%
VI: Kötelező szervíz 0,00 0,0% 1,94 3,4% 0,97 1,7%
VII: Becsült értékvesztés 4,52 9,4% 24,19 42,0% 12,10 21,0%
VIII: Becsült üzemanyag költség: 29,34 61,3% 29,34 50,9% 29,34 50,9%
szuma: 49,8    62,6    51,7   
különbség a dizzelhez képest 1,92    4,90    4,06   

A fenti feltételekkel az jött ki, hogy hosszútávon megérte ujonan dízelt venni, de az öregautó vásárlásnál már nem jártam volna lényegesen rosszabbul egy benzinessel.

- Alternatívák: érdemes kiszámolni, hogy mennyire érdemes autót tartani. Ez a számítás mindenkinél más és más, költözéssel, munkahelyváltással változik is. Leírom a saját számításomat, másoknak inkább csak a módszer érdekes.

Mivel Budapest vonzáskörzetében lakunk, szintén a vonzáskörzetben egy másik településen építkezünk, de Budapesten dolgozom, így az autót nem csak a munkába járáshoz hanem az építkezés és a lakás közti ingázáshoz és az építkezéshez az apróságok beszerzéséhez is használom (messzire persze nem merek vele menni). Az autóval járás költségeire esetemben rájön még a céges parkoló használati díja ( ~12000 /hó). Tömegközlekedéshez viszont kell kiegészítő bérlet is. Hetente 5* elmegyek dolgozni és hazajövök, 4* a lakásból, 1* az építkezésről, ezenkívül a lakás- építkezés oda vissza is megvan legalább 3* egy héten. Az apróságok beszerzését, a családi nyaralást most elhanyagolom. Az utóbbi úgyis intézhető a párom kocsijával.

  Költség [Ft]   Költség [Ft]
Autó 61897 havi bérlet 9500
parkolás 12000 kiegészítő bérlet 5km 5940
szumma: 73897    15440
különbség:       -58457

Vagyis az autó havi 58000 Ft plusz költséget generál. Cserébe nyerek némi időt. A Google maps állal becsült utazási adatok:

havi alkalom: útvonal autóval    tömegközlekedéssel
      KM Perc Perc
24 lakás - épitkezés 18 19 115
32 lakás - munkahely 21 40 75
8 építkezés - munkahely 15 30 65
  summa 1224 1976 5680
  Különbség órában:     61,73

vagyis 61 órát takarítok meg 58000 Ft-ért. Mondhatni 1000 Ft-os óradíjjal utazok. Értelmes alternatívának tűnik a motor vagy még inkább a robogó használat. De ennek költségeit most nem vállalom behasalni, illetve nem is vagyok elég bátor és gyakorlott a Budapesten való motorozáshoz.

Az én tervem egy hibrid megoldás. Ha elkészül az új kecó, onnan már nagyrészt bringával és BKV-vel fogok járni, csak akkor autóval, ha valahova még menni kell. Ingyen van a parkolás, majdnem végig van bicikliút (én kezdő vagyok, és egyenlőre azt hiszem, hogy csak ott merek bringázni), napi 2*15 km testedzés még jól is jön, ha meg sokallom, az út egy jelentős részén mehetek HÉVvel (bérlet + bringabérlet). Időben meg... nehezen tudom elképzelni, hogy 65 perc fölött legyen 15 km biciklivel. A következő költségek maradnak:

   Beteg 8 éves autó
Költségtípus FT/hó
I : Papírköltség 6346
II: Kopo/fogyó 2406
III: Motor meghibásodás 2297
IV: Egyéb meghibásodás 862
V: Munkadíj. 1527
VI: Kötelező szervíz 0
VII: Becsült értékvesztés 6250
VIII: Becsült üzemanyag költség: 9341
parkolás 4000
havi bérlet 9500
kiegészítő bérlet 5km 5940
Havi szuma: 48470

Leharmadoltam a benzin és hiba költségeket. A papírosdin nem tudok spórolni, de a hibrid megoldás miatt a BKV árak maradnak. Ha nem lopják el a bringát, akkor 25000-el leszek beljebb, mint amikor autóztam. Plusz mozgok is kicsit.

- A havi költséges táblázatból úgy látszik hogy az új autó havonta kb. Egy BKV bérlet árával drágább a betegágy kategóriás használtnál, sőt ha figyelembe vesszük, hogy az öreg mellé praktikus is tartani egy bérletet, Már egy árban vannak.

Melyik kéne?

Viszont felhívnám a figyelmet pár dologra: Egyrészt ha az embernek több szerencséje van, ügyesebb a hibák megelőzésében vagy jobb szerelője van, akár 2 BKV bérlet ára is kijöhet a különbségből. Másrészt pedig az új autóban 3 milliónyi plusz pénz fekszik, amiből ha magyar állampapírt veszünk kijön a két diákbérlet is a kölköknek. Tudom persze, hogy nem a azért vesz valaki öreg kocsit, mert akkor marad 3 millája állampapírra, hanem mert nincs neki, de alternatíva számításnál ugyebár azonos kezdőfeltételekkel hasonlítunk, és nem tartom kizártnak, hogy lesz olyan, aki öreg autót vesz, és befekteti amit megspórolt. Az azonos feltételekkel való hasonlításra a másik módszer az lenne, hogy öreg vs. új+hitelt néznénk. Ekkor senkit se lepne meg, ha a havi törlesztőt felszámolnám az új autónál.

Szerintem, a fiatal használt a legpraktikusabb. Még nem olyan nyűgös, mint a vénség, de nem is fekszik benne annyi pénz, mint az újban.

Végezetül játszunk el a gondolattal, hogy Van egy rendszeresen szervizelt 1.5 dönci Clió eladó. Jelige: „mostantól egy kaland lesz az életed” Be mered vállalni? Vagy inkább veszel egy újat netán egy 4 éveset?