Az ország legfurcsább zebrája

2015.03.03. 08:05
Minden héten kapunk olyan olvasói leveleket, melyekből kiderül, többen kíváncsiak, mi történt egy-egy közélet cikk főszereplőivel, miután megírtuk történetüket és az is, miként oldódott meg a probléma, melyre a cikkel szerettünk volna rávilágítani. Az olvasó egy gyalogosbaleset helyszínéről jelenti.

Néhány hete arról írtunk, hogy egy kilencéves budapesti fiút, Bencét a szülei szeme láttára ütötte el egy autó a kispesti uszoda előtti félig lekopott zebrán. A család még egy hónappal a történtek után is feszülten beszélt az esetről amikor meglátogattam őket, Bence lábát méretes fémszerkezet rögzíti, de hősiesen küzd a felépüléséért.

Óriási szerencséje volt ennek a fiúnak, és esete felhívta a környékbeliek figyelmét egy megoldatlan veszélyre: nem minden autós veszi észre, ha lelép az úttestre egy gyalogos, ezért ha ez egymás mellett haladók egyike megáll, a másik még simán okozhat balesetet. A combnyaktörése után több műtéten átesett Bence már visszatért az iskolába, és bár még hónapokig eltart majd a rehabilitációja, szerencsére történt valami más is. 

Szia Dani, szia Totalcar!

A héten kikerültek a mellékletben látható terelők, hogy biztonságosabbá tegyék a zebrákat. Sőt, a Simonyi Zsigmond utca - Nefelejcs utca sarkára is. Több kérdés is felmerült bennem ezzel kapcsolatban, de nem teszem fel egyiket sem.Talán túl sok benne a miért és túl kevés az esély a válaszra.Boldogtalanság a boldogságban, hogy sötétben a balról érkező gyalogost totál kitakarja a fényvisszaverő tábla.

Azt hiszem ezt hívják úgy, hogy felelős újságírás. Ha esetleg tovább göngyölítenéd a szálat, szíves figyelmedbe ajánlom a jarokelo.hu oldalt, ahol ilyen és ehhez hasonló - főleg lakossági problémákat bolygató esetekkel foglalkoznak. Én személy szerint köszönöm, hogy megírtad a cikket.

Vincze Tamás

A képekhez csak annyit fűznék, hogy a Budapesti Közlekedési Központ már akkor is tudott a veszélyes csomópontról, amikor feltettem nekik a kérdéseimet, tehát nem hiszem, hogy tényleg a cikkre volt szükség, hogy átépítsék a két zebra környéké. Egyúttal remélem, nincs szükség cikkre ahhoz, hogy sorra felszámolják az ország összes baleseti gócpontját. 

A BKK-nál pár hete ígérték, hamarosan átalakítják a Bartók Béla utcai kanyar előtt lévő zebra környékét. Mostanra jutott odáig a központ, hogy kiküldje a táblatelepítő brigádot egy kis tereprendezésre, egyúttal a következő, Károlyi Mihány gimnáziumnál lévő átkelőt és átalakították. Van még teendő a januári baleset helyszínén, hiszen a burkolatfestések pontosan ugyanolyan kopottak, mint a táblák és a terelőelemek kipakolása előtt, de ne legyünk telhetetlenek, adjunk ennek még néhány napnyi türelmi időt.  

Mit mond a KRESZ-szakértő (Pető Attila, Kresz Klub)

A sávok leszűkítése így növelheti biztonságot, mindamellett, hogy nyilván a két sáv szűkítése idegesebbé teheti az autósokat, nagyobb torlódás lehet és hasonlók. Ugyanakkor döbbenet, hogy a táblák sárga háttéren történő elhelyezése mellett miért nem lehet magát a zebrát normálisan felfesteni. Akár piros háttérben, ahogy azt sok helyen látni lehet, vagy azzal a bizonyos jobb tapadást biztosító útburkolat alkalmazásával.

Amit pedig már régóta hiányolok az ilyen balesetveszélyes útszakaszokon az az, hogy ha egyes balesetveszélyes utakra ki lehet helyezni azt a táblát, hogy hányan haltak meg, miért nem lehet az ilyen veszélyes helyek előtt egy táblára nagy, feltűnő betűkkel azt kiírni, hogy "Tilos a zebránál előzni", vagy hogy "Ne haladj el mások mellett a zebránál" és hasonlók.