Akcióban a légellenállás-troll

2015.08.06. 14:47

Feladó: Zoltán

Dátum: 2015. augusztus 5. 22:34

Tárgy: az alaktenyezo az nem 0,285 akar lenni 2,85 helyett??? Vagy keverem az alaktenyezot a legellenallasi tenyezovel?

Címzett: Andróczi Balázs és Bazsó Gábor

Kedves Andróczi Balázs és Bazsó "Karotta" Gábor!

Az az alaktényező az nem 0,285 akar lenni 2,85 helyett??? Vagy keverem az alaktényezőt a légellenállási tényezővel?

"De emellett az alaktényezőn is sikerült javítani: az új értéke 2,85, ami valóban nem rossz."

A 0,27-et már vagy 20 éve megcsinálta az Opel Calibra, mostani konkurens van említve pár sorral lejjebb, hogy a VW Golf VII is megcsinálta a 0,27-et, ami után szerintem nem lehet, hogy Opel most 10-szer rosszabbat csináljon... (Feltéve, ha nem keverem az alaktényezőt a légellenállási tényezővel...)

További jó munkát, amúgy a cikk jó, tetszik, csak így tovább, csak felmerült bennem ez a kérdés. (igen Winkli, troll vagyok :) )

Kedves Zoltán,

igaza van, elírtuk, néha megbokrosodik a tizedesvessző a billentyűzeten.

Az Astra légellenállási alaktényezője értelemszerűen csak az ilyen ötajtós, ferdehátúak között minősíthető jónak, ezeknél tényleg 0,30 környékén van az átlag, a szedán- és Calibra-szerű formákkal ma már sokkal jobb alaktényezőt tudnak elérni, mint a Calibra idejében. Például a Mercedes CLA-é 0,25 (sőt a BlueEfficiency modellé állítólag 0,22) a Tesla Model S-é 0,24, stb.

Itt ugyan van kis nézeteltérés, mert a Car and Driver magazin elvitt pár autót a szélcsatornába, és a Mercedes-en 0,30-as légellenállási alaktényezőt mért. Más kérdés, hogy ez egy okkult tudomány, szinte minden adat csak az ugyanabban a szélcsatornában mérve összehasonlítható. Például nem tudjuk, hogy a Mercedes CLA hivatalos adatát forgó kerekekkel mérték, vagy állókkal, stb.

Ezeknek a számháborúknak egyébként kábé annyi értelme van, mint a mobiltelefonok fényképezőjénél a megapixelek számával villogni, az Astra értéke is maximum a legvirslibb gumikkal szerelt, alapmotoros változatra lesz igaz, és nem feltétlenül csak azért, mert mondjuk szélesebb kerekek vannak a többi változaton - ez ráadásul a homlokfelületet növeli, amely a másik faktor, amitől az autóra ható közegellenállási erő függ. Más motorváltozatoknál eltérő a hűtőfelületek nagysága, illetve az, hogy mennyi levegőt engednek az áramvonalasnak nem nevezhető, zegzugos motortérbe: ez pedig érdemben ronthatja az alaktényező értékét. Ezért is használnak az Eco-modelleknél mindenféle nyitható-zárható hűtőtakaró redőnyöket, hogy csak akkor jusson be levegő, amikor muszáj.

Az Opel (és a legtöbb gyártó) egyébként csak a minimumértéket adja meg, tehát megnyugtatom, hogy az Astra OPC légellenállási alaktényezője biztosan 0,3 fölött lesz. Ahogy a Calibránál is csak az alapmodell alaktényezője volt 0,27.

Üdvözlettel,

Papp Tibor

Ui: az alaktényező és a légellenállási tényező egy és ugyanaz.