Feladó Márk
Címzett Papp Tibor
Dátum 2015.10.14.
Tárgy TOYOTA AURIS 1.2L TURBO EXECUTIVE TSS
Üdv!
A tárgyban említett típusról írt cikk után egy dolog még kérdéses maradt számomra. Hogyan működik a vízhűtéses intercooler ebben a modellben? Tudom, hogy hogy kell elképzelni egy gyorsulási versenyautó vízhűtéses coolerjét, de itt nem igazán látom a rációt a dologban. Tudnál nekem pár szót erről írni?
Köszönettel;
egy lelkes totalcar olvasó:
MárkHali,
itt van egy kis elnevezési kavarás.
Kétféle intercoolert használnak manapság. A legelterjedtebb fajta az, amelynél a menetszél hűti, ezt műszakilag úgy hívják, hogy levegő-levegő hőcserélő. Ilyet látsz például egy Imprezán a kopoltyú alatt. Ezeknél is be szoktak építeni vízhűtést, de ez mindössze annyit tesz, hogy pl. az ablakmosó tartályból vizet spriccel a lamellákra egy automatika, vagy egy gomb megnyomásával a vezető. Erre egyébként szükség is van, mert ha hosszasan kergeted az autót, annyira átmelegszik a cooler, hogy érezhetően gyengül a motor.
Az Aurisban azonban nem ilyen van, hanem egy olyan hőcserélő, amelyet bekötnek a motor folyadékhűtési körébe, ezt víz-levegő hőcserélőként emlegetik az okosok. Több előnye is van, például elég kicsi, nem feltétlenül kell hosszú csövekkel bekötni, ezért közvetlenebb a gázreakció, ráadásul sokkal stabilabban tartja a belőtt hőtartományt. Manapság ez annyira terjedőben van, hogy a VW egész egyszerűen a szívócsonkba építi be egyes új TSI és TDI motoroknál, így még rövidebbek a gázutak és nem kell kilométeres csövekkel a kocsi orrához vezetni a töltőlevegőt. Az Aurisnál nem mentek idáig, de az egész így is csak egy zsebkendőnyi méretű doboz a motortétben.
Üdvözlettel:
Papp Tibor