Akkor most bokszer vagy V-motor?

2017.01.06. 13:52

Tegnap reggel írta meg hírszerkesztőnk, Assur a Miami Vice-ban is látott Ferrari Testarossa sztoriját. Az autó most éppen eladó, és minden bizonnyal egy komolyabb vagyont fognak érte leszurkolni. Olvasónk, Sándor viszont úgy vélte, a Testarossa V12-esével kapcsolatban tévedtünk.

Feladó Sándor

Címzett Hibát találtam, jelentenék!

Dátum 2017. január 6. 7:55

Tárgy Hibajelentés

Tisztelt Andróczi Balázs!

Az "Eladó a Miami Vice Ferrarija" című cikkben szerepel az alábbi mondat, ami nálam kiverte a biztosítékot egy vezető autós portálon publikálva:

"Az egytükrös, amerikai kivitelű autóban egyébként egy 4,9 literes 180 fokos hengerszögű V12-es középmotor dolgozik, amely 390 lóerős, és ötfokozatú váltón keresztül hajtja a két hátsó kereket."

Hogyan lehet egy V-motornak 180 fokos hengerszöge?

A HVG is lehozta ezt a cikket, de náluk nem szerepel ez az érdekes megállapítás. :)


Üdvözlettel,

Sándor

Pedig a hírben nem szerepelt tévedés. Hogy miért nem, azt Csikós fejtette ki:

Kedves Sándor!

Nem olvastam még a kollégám cikkét, de mielőtt kiverődnek további biztosítékai, hadd gyarapítsam a tudását egy szilánknyival.

A 180 fokos hengerszögű motorokat elvileg bokszernek nevezi a köznép, de ez nem mindre igaz, ugyanis a bokszermotorban minden hajtórúd a következőhöz képest 180 fokkal eltolt (azaz pont szemben levő) csapra kapcsolódik a főtengelyen, tehát amúgy légbokszol működés közben. Bokszer a Bogár motorja, a Citroën 2CV-é, az Alfasudé, de a Ferrarié nem az.

Fent látható egy igazi bokszermotor (feltehetőleg Porschéé)

Ebben ugyanis két-két hajtórúd közös csapon forog el a főtengelyen, akárcsak a V-motorokban, ezért a terminológia a mechanikai megoldás miatt V-motornak nevezi ezeket - hivatalosan. Csak a hengerszög itt nem 45, nem 60, nem is 42,5 vagy 90 fok, hanem 180.

És a fenti illusztrációban a lapos V motor, tehát ilyen a Ferrarié is (ami nem bokszer)

Amit röviden érdemes megjegyezni a két megoldás közti különbségből:
- a bokszer bokszol
- a V párosával közös hajtórúd-csapot használ.

Aztán vannak még elfajzott V motorok, amelyeknél kissé eltolják a csapokat, de azzal most itt nem foglalkozunk - de azok is V motorok.

Üdvözlettel,
Csikós Zsolt