2020.06.23. 18:09

Rengeteg olvasót érdekel a közelmúlt néhány szabálysértési és baleseti ügye, amelyekről részletes cikkeket olvashattak a Totalcaron. A gyorshajtások, büntetőfékezések, a kormányráhúzás és egy sor más, agresszív vezetői magatartás úgy épült be a gyakorlatba Magyarországon, mintha nem volnának rendőrök az utakon. Az alábbiakban nem csak egy Audi R8 gazdájával szemben született üzenetértékű, elsőfokú bírósági döntésről lesz szó, de újabb lehetőségekről is, amelyek visszaverhetnék a legrosszabb ösztönreakciókat a magyar utakon.

Pedig vannak, ráadásul ebben a cikkben azt írják, hogy a jelöletlen autókkal folytatott ellenőrzések eredményessége miatt a kezdeti húszról mára negyvenre bővült az ilyen ellenőrzésekhez használt flotta, sőt, további 104 fedélzeti kamerát is vettek nemrég, vagyis már messze nem eseti akciózásról van szó, mint kezdetben. 

A múlt héten, a Soroksári úton történt súlyos balesetről, illetve az első fokon három év szabadságvesztéssel büntetett ceglédi kettős gázolás ügyéről szóló cikk után olvashatták József levelét, aki lefoglalná a jelentős gyorshajtást elkövetők autóját. Ötletét bizonyos esetekben az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában is alkalmazzák, illetve, ahogy egy másik olvasónk, a Svájcban élő István írja a közlekedési szabálysértések büntetési tételei ott nem egységesek, hanem jövedelemarányosak, az elkövető előző évi jövedelmének negyedét tehetik ki, és persze ott is lefoglalhatják egy időre.

FKI 6685
Fotó: Katasztrófavédelem

A visszaeső szabálysértők ezen felül biztosítási díjuk emelkedésére is számíthatnak, ami szintén mérlegelésre késztet sokakat. Sajnos itthon ez több okból sem megvalósítható elképzelés, hiszen rengetegen nem íratják a nevükre autójukat, üzembentartói szerződéssel közlekednek, esetleg P-rendszámmal akkor is, ha ez nem teljesen indokolt. Innen érdemes továbbgondolni az autólefoglalások ötletét, de elárulom, hogy nem lesz egyszerű a magyarországi viszonyokra illeszthető végkövetkeztetést.

Ehhez szintén csak részleges támpont, hogy első fokon 325 ezer forint pénzbüntetést és a járművezetéstől való egy éves eltiltást kapott a bíróságon annak az Audi R8-nak a vezetője, aki május végén, az M3-as autópálya és az M0-ás autóút találkozásánál leszorítással és büntetőfékezéssel fenyegetett egy másik autóst, mert az nem ment elég gyorsan és nem húzódott le előle a fóti lehajtónál. Erről videó is készült, az audis és ügyvédje viszont fellebbeztek a bíróság döntésével szemben.

Viszont, ha egy másik gondolati síkon indulunk el és nem a szankciókat, inkább a megelőzési lehetőségeket vizsgáljuk, megérkezünk oda, ahová egy neve elhallgatását kérő olvasónk levele is vezet. Röviden: miért nincs több rendőr az utakon? Miért nem mérnek több helyen, illetve miért nem vezették még be az átlagsebesség-mérést, ahogy egyébként erről néhány évente szó is esik. Olvassák a levelet és gondolkodjanak árnyaltan!

Feladó Miklós, Totalcar-olvasó

Címzett Zách Dániel

Dátum 2020. június 23.

Tárgy Mit tehetne a rendőrség a veszélyes vezetőkkel?

Kedves Dániel,

Az ámokfutók autóinak elkobzásáról szóló levél és a korábbi cikk után jutott eszembe néhány gondolat, ami vitaindítónak jó lehet. Az olvasói alapállítása az volt, hogy nagy büntetést kell kiszabni, az elveszi a szabályszegők kedvét.

Az én meglátásom szerint nem ez a probléma oka, hanem az ellenőrzés gyakorlatilag teljes hiánya. Átmenve Ausztriába, azonnal feltűnik, hogy az autósok mennyire szabálykövetőek. Nem kell vezetni tíz kilométert, hogy rájöjjön az ember, miért. Munkálatok az autópályán, mindenki tartja a kötelező sebességet. Azért, mert ott a radar garantáltan, valahol félúton és ezt mindenki tudja. Idehaza a kamionos letol az útról, mert ő százzal akar menni a hatvanas táblánál. Dudál, villog és egy méterrel megy az autóm után. Büntetlenül megteheti, és ezt ő is tudja.

Beérve Bécsbe, legalább egy tucatnyi sebességmérőt számol össze az ember húsz perc alatt. Budapesten, ha a piros lámpánál én vagyok az első a sorban, indulás előtt szét kell néznem a zöldnél, nem jön-e egy agyhalott keresztbe, aki átrobog a piroson, mert miért ne.

A kép illusztráció
A kép illusztráció

Autópályán 180-200 kilométeres sebességgel közlekedők levillogják az embert, életveszélyesen és agresszívan rátapadva a másikra. Németországban senki nem csinál ilyet. Annyival kulturáltabbak lennének? Nem, hanem mert 300 euróba kerül egy ilyen mutatvány, és sűrűn ellenőrzik is.

Az olaszok is megtanulták betartani a sebességhatárt. Mi lett velük? Szakaszos sebességmérés (ismertebb nevén átlagsebesség-mérés) az autópályákon, az történt velük. Az első pár száz euró után inkább nem sietnek.

Mit csinál a rendőrség Magyarországon?

Kiküldeni egy civilbe öltözött rendőrt egy 30 ezer forintos kamerával, egy tetszőleges piros lámpához, Budapesten nem nagy agysebészet. Körülbelül óránként nyolcvan embert tudna megbüntetni, öt perc alatt megtérülne a kamera ára és húsz perc múlva már a rendőr havi bruttó fizetése is.

Három hónap alatt mindenki garantáltan leszokna a piroson áthajtásról. Akkor miért nem csinálják? Miért ilyen impotens a vezetés? Minden autópályára küldjünk fel mindkét oldalra 3-3 civil autót, kamerával. Gyorshajtók, villogó barmok, akik három méterre mennek mások után, veszélyeztetve az életüket és a többiek gyorsan megtanulnák, hogy nem éri meg.

Akkor miért nem csinálják?

Átlagsebesség-mérés kellene végig, minden főútra és autópályára az elfuserált VÉDA rendszer helyett, ami előtt minden gyorshajtó lelassít. Szakaszos sebességmérés ellen csak egy fegyver van: a sebességkorlátozás betartása. Elég lenne 30 kilométerenként egy-egy kamerarendszer, vagy használni kellene a pályamatrica ellenőrzésre kiépített rendszereket. Nem hiszem, hogy kellene két hónap, hogy a teljes beruházás megtérüljön.

Akkor miért nem csinálják?

Autópályán legyen kötelező radart telepíteni a sebességkorlátozáshoz, ha az legalább egy hétig fennáll. Így mindenki tudná, hogy autópályán komolyan kell venni a korlátozásokat. Jelenleg, ha kedves az életem, nem merek lelassítani annyira, amennyire kellene, mert garantáltan belém rohannak.

Senkit nem rettent el, ha évente-kétévente megbüntetik 30 ezer forintra. Akkor se, ha évente ötven embernek elveszik az autóját. Ha minden egyes útnál megbüntetnék gyorshajtás miatt, vagy minden ötödik piroson áthajtásnál jönne a csekk, mindenki leszokna róla. Azonnal.

Ausztriában sem nagyok a büntetési tételek, de mindenki tudja, ha gyorsan hajt, garantáltan fizetni fog. Ezért inkább elindul időben és nem az utakon akarja kiélni a felgyülemlett agresszióját és kisebbrendűségi komplexusát, ahogy a versenyzési kedvét sem.

Régi igazság, hogy a bűnelkövetéstől nem a magas büntetési tétel, hanem a lebukás esélye rettent el. Hiába enyhe a lopás büntetése, ha szinte garantált, hogy minden második alkalommal el is kapnak. S ha lenne valódi ellenőrzés, a magyarok is olyan kulturáltakká válnának a közlekedésben, mint a nyugatiak.

Kedves Rendőrség, csináljanak már valamit, hogy félelem nélkül át lehessen hajtani a zöld lámpán, hogy egyetlen agyhalott, agresszív vezető ne veszélyeztesse a családom életét az autópályákon. Szép-szép, hogy végre kiküldtek egy tucat civil autót kamerával, de édes kevés egy ekkora országban.

Üdvözlettel: Miklós

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.