A törvénytisztelő polgár megpróbáltatásai a törvénytisztelő ledes lámpákkal

2020.09.13. 07:06

Gábor levele az utólag beépíthető, ledes Golf VI hátsó lámpa tesztjéhez kapcsolódik. Mert bár azt hittük, hogy az E jellel problémamentes bármilyen alkatrész beépítése, a magyar műszaki vizsga rendszere erre rácáfolni látszik. Persze lehet, hogy csak bizonyos területeken, megyékben, ki tudja? Íme a levél:

Feladó Gábor

Címzett Papp Tibor

Dátum 2020. aug. 31. 11:45

Tárgy Nem olcsó, de olyan is: ledes lámpa hátulra!

Kedves Papp Tibor!

Nagy érdeklődéssel olvastam a tárgyban szereplő cikket, és néztem meg a hozzá tartozó videót, mert nekem is 6-os Golfom van.

Nekem az első lámpa lett Osramra cserélve, a hátsók viszont gyári LED-esre, amiket bontóból sikerült beszereznem. Törvénytisztelő állampolgár vagyok, az első fényszórók cseréje után első utam egyből egy szervizbe vezetett fényszóró-beállításra. Mivel jövő februárban lesz a műszaki vizsga, jó előre fel akartam készülni annak ellenére, hogy ez a lámpatest is E jeles. Írtam egy érdeklődő levelet az Innovációs és Technológiai Minisztérium Közúti Gépjármű-közlekedési Hatósági Főosztályának, és ekkor jött a hidegzuhany. Olyan választ kaptam, amit a mai napig nem értek.

Röviden és tömören az állt a levélben, hogy a csere után szigorított műszaki vizsgán kell megjelennem az autóval, és be kell írni a változtatást a forgalmi engedélybe. Ez eddig világos. Majd megjegyezték, hogy ha későbbiekben visszateszem a gyári fényszórókat, az újabb szigorított műszaki vizsga. Azt hiszem, itt vesztettem el a fonalat. Beteszek egy gyári alkatrészt, és mehetek szigorított műszaki vizsgára. Ezek után beszéltem Göbölyös Zsolttal, aki anno a 7-es Golfba való Osram első fényszórókról írt cikket. Elmondta a véleményét, hogy szerinte miért nem kell se szigorított műszaki, se forgalmiba való beírás. Ezeket az információkat felhasználva újabb levelet írtam NKH-nak, és kértem, hogy ezek függvényében vizsgálják felül múltkori álláspontjukat. Erre aztán már soha nem érkezett válasz.

Tagja vagyok egy Golfos közösségnek, ahol időnként feltűnik 1-2 tag, akinek szintén Osram első fényszórója van. Szoktam náluk érdeklődni, voltak-e már műszakin csere óta, és mik a tapasztalatok. A külföldi tagok egyenesen nem értik a kérdést. Egyikük már kétszer volt velük műszakin Ausztriában, soha még csak kérdés szintjén sem merült fel, milyen fényszóró ez. E jeles, tehát zöld utat kap a kocsi. Egy magyar tulajdonos viszont arról számolt be, hogy ő előműszakira vitte az autót több helyre is. Neki a hátsó lámpák vannak gyári LED-esre cserélve, és neki ebbe is belekötöttek. Mert hogy az autó alvázszám alapján nem ezzel lett szerelve, így nem engedhetik át.

Én itt már csak arra tudok gondolni, hogy Magyarországon tömény rosszindulat van a vizsgaközpontokban. Van pénzed szépítgetni a kocsit? Akkor csak csúszópénzzel engedünk át. Talán nem véletlenül volt a Mozaik utcai razzia is.

Ha egy kicsit jobb indulatú vagyok, akkor esetleg a gyáritól eltérő kinézet miatt nem merik átengedni? Mert ugye fotókat kell készíteni, és félnek, hogy nekik lesz bajuk belőle.

Közben meg én érzem magam rosszul, hogy szabálytalanul "átalakított" autóval közlekedem.

Rettegve várom a februári műszaki vizsgát, ugyanis semmi nincs a kezemben, ha belekötnek az első Osram, vagy a hátsó gyári LED-es lámpatestbe.

Üdvözlettel,

Gábor

Ezt a levelet továbbítottam az Osram forgalmazójának, ahonnan a következő válasz érkezett:

Feladó Szilvia

Címzett Papp Tibor

Dátum 2020. aug. 31.

Tárgy Nem olcsó, de olyan is: ledes lámpa hátulra!

Kedves Tibor!

Az ügyvédünk megvizsgálta az előzményeket és a jogszabályi hátteret. Megállapította, hogy az OSRAM E jelű lámpatestek beépítése esetén nem szükséges időszakos vizsgálat, előzetes minősítő vizsgálat sem, mivel a teljes lámpatest cseréje nem minősül átalakításnak. Mellékelten küldök egy vevők számára készített dokumentumot, melyet továbbítani tudsz a levélírónak vagy részben-egészben közölhető az Ügyvédi Társulásra hivatkozva forrásként a Totalcar felületén is akár, amennyiben a téma másokat is érdekelhet.

Szilvia

Úgy döntöttem, hogy a téma másokat is érdekelhet, álljon itt a hivatalos jogi állásfoglalás a forgalmazótól. A következő körben pedig az ITM illetékes osztályának az álláspontját kérdezzük meg, mivel amúgy bárki bemegy egy utángyártott alkatrészeket forgalmazó boltba, amúgy bármilyen noname, de E jeles alkatrészt úgy szerel be, ahogy csak akar.

Feladó Bán és Karika Ügyvédi társulás

Címzett Papp Tibor

Dátum 2020. aug. 31.

Tárgy Nem olcsó, de olyan is: ledes lámpa hátulra!

Tájékoztató OSRAM E jelű lámpatestek beépítéséhez

A vonatkozó hatályos jogszabályok [6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet a közúti járművek

forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről; 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról] alapján a gépjárművet akkor kell időszakos műszaki vizsgálatnak alávetni, ha átalakításon esik át.

Az átalakítás a már forgalomba helyezett jármű olyan megváltoztatása, amely a típusbizonyítványban, az összeépítési engedélyben vagy a korábbi átalakítási engedélyben meghatározott adat, illetőleg közlekedésbiztonsági vagy környezetvédelmi jellemző módosulását eredményezi, valamint a gépkocsi alvázának (az alváz szerepét betöltő, az alvázszámot viselő szerkezeti elemének) cseréje.

A gyári lámpatest a gyári szabványnak és az R6, R7, R10, R23, R38, R48-as ECE irányelveknek is megfelelő OSRAM lámpatestekre való cseréje ilyen módosulást nem eredményez, a gépkocsi dinamikáját sem befolyásolja. A lámpatest beépítése tehát nem minősül átalakításnak.

Az az alkatrész, amely a jármű gyártása során beépített alkatrész pótlására szolgál, pótalkatrésznek minősül. Az OSRAM lámpatestek beépítése ilyen pótalkatrész beszerelésének minősül.

A pótalkatrészekre vonatkozó rendelkezések értelmében minősítő vizsgálatot sem szükséges elvégezni a beszerelés előtt azon a pótalkatrészen, amelyet jóváhagyási jellel láttak el (a jóváhagyási jel körbe írt nyomtatott, álló, nagy E betű és a betű után indexként írt egy vagy kétjegyű jelzőszám, továbbá egyéb jelzések).

A gépjárműalkatrészek és tartozékok jóváhagyására vonatkozó egységes feltételek elfogadásáról és a jóváhagyás kölcsönös elismeréséről szóló egyezményben részes államok és jelzőszámaik eltérnek, tehát előfordulhat, hogy nem Magyarországon engedélyezett jóváhagyási jellel van ellátva a lámpatest, azonban azok a járműalkatrészek és tartozékok, amelyeket az egyezményben részes valamely külföldi állam illetékes hatósága által engedélyezett jóváhagyási jellel láttak el, a közlekedési

hatóság által engedélyezett jóváhagyási jellel ellátott alkatrészekkel, tartozékokkal, járművekkel azonos értékűek, azaz a külföldön engedélyezett jóváhagyási jel esetén sem szükséges a minősítő vizsgálatot elvégezni. Például több OSRAM lámpatest esetében a jóváhagyási jelet Hollandia illetékes hatósága engedélyezte, ezek jóváhagyási jele E4.

A jóváhagyási jellel rendelkező, pótalkatrésznek minősülő OSRAM lámpatest beépítését

követően tehát nem kell időszakos vizsgálatot végezni, valamint a forgalmi engedélyben sem szükséges feltüntetni a beépítés tényét. A beépítés a lámpatest előzetes minősítő vizsgálata nélkül végezhető el.

Bán és Karika

Ügyvédi Társulás

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.