2020.09.18. 06:19

Feladó Imre

Címzett Papp Tibor

Dátum 2020. szeptember

Tárgy Családi hétüléses vétel

Kedves Papp Tibor!

A feladvány lényege, hogy az egyik fiam családjának (akik humán beállítottságú tanárok és elmúltak 50 évesek) családi összefogással meg szeretnénk venni életük első új autóját állami (nagycsaládos) támogatással.

– Mivel az évi futásteljesítmény 12-13 ezer kilométer, viszont mindennap városi használatban (anyataxi) is jelentős a futás, ezért benzinüzeműben gondolkozunk. Ugye ez helyes?

– Fontos követelmény lenne a tolatókamera is.

– A 7 személyes kivitel ellenére a hosszúság (minél rövidebb legyen) is számít.

– A klíma a hátsó utasoknál is hatásos legyen.

Amik eddig szóba kerültek:

– Dacia Lodgy (megszűnik a gyártása, jelenleg csak dízel rendelhető). Jó lenne tudni, lesz-e utód? Erről tud valamit?

– Peugeot Rifter és rokonai (A gyártás bizonytalansága miatt 7 személyes változatra csak hosszú kivitelben vesznek fel rendelést, vagy még arra sem)

– A Peugeot Rifter alapján készülő most bevezetett Toyota új, 7 üléses Proace City Verso is csak hosszú kivitelben rendelhető. Jelenleg akciós, ez tűnik a legjobb ár-érték arányúnak. (Update: a Toyota szerint ezt téves infó, van rövid változat is, lásd lejjebb! - a szerk.)

– Felmerült a Citroen Grand C4 Spacetourer is. Ez is árban hasonló a fenti rokonokhoz. Sajnos nem tudom megítélni a minőségét. Formára tetszik. Önnek mi a véleménye?

– A VW Caddy gyártása új típussal folytatódik októbertől, már csak néhány megmaradt példány található.

– A Ford TOURNEO Connect csak dízel motorral kapható.

Az látszik, hogy az 1 évvel ezelőtti kedvezmény bevezetése óta nagyon sok változás történt. A dízel autók aránya nagyon megnőtt az elérhető járművek között. Én úgy látom, hogy kompromisszummal két autó közül kell választanom: Toyota Proace City Verso vagy Citroen Grand C4 Spacetourer.

A Toyota 110 LE motorja elég ehhez a nagy és elég nehéz járműhöz? Milyen minőségű a Citroen? Nyugodtan megvehető? Természetesen teljes a bizonytalanság. A tesztek is általában a dízel üzemű autókról készülnek. Ezek a nagyobb nyomaték miatt a tesztelők elismerését hamarabb megkapják. Ön mit javasol? Helyesek a szempontjaim? Van esetleg olyan típus, ami elkerülte a figyelmemet?

Munkájában kívánok további sikereket!
Tisztelettel: Imre

Kedves Imre, a hétüléses autók vásárlását támogató program némileg szerencsétlen pillanatban született, hiszen a sima, egyterű-jellegű típusok épp most vannak kihalóban. Ez erősen leszűkítette a választható típusok számát (ha épp nem Audi Q7-esen vagy más nagy SUV-n töri az ember a fejét), de azért nincs katasztrófa. A program a dolgok jelenlegi állása szerint 2022 végéig biztosan menni fog, aztán majd meglátjuk.

A dologban van egy másik érdekes szempont is: ezek a típusok még dízelmotorral is rontják az autógyárak szén-dioxid-átlagát, hát még benzinmotorral. Ennek három oka van: a nagy súly, a hatalmas homlokfelület és a dobozszerű forma. Így előfordulhat az, ami a Dacia Lodgy esetében is: csak dízelmotorral lehet megvenni – az idén már biztosan nem is lesz belőle elérhető a benzines. A családtámogatási program azzal nem számolt, hogy a gyárak másfél-két évre előre tervezik a gyártást, így hiába minden, a megnövekedett keresletet a legtöbb importőr még most sem tudja raktári autókkal kielégíteni, hanem a megrendelés után várni kell 2-3, vagy akár több hónapot is. Vagyis türelemre és kompromisszumkészségre mindenképp nagy szükség van, ha az anyagi lehetőségek korlátozottak.

Bár árlimitet nem adott meg, azért a típusokból átjön, hogy a dobozos furgonszerű hétülésesek olcsóbb változatai jöhetnek szóba, én úgy 5-5,5 millió forint környékére saccolom támogatással a maximális árat.

IMG 2418

Kezdjük a legnépszerűbb négyessel: a Citroën Berlingo, az Opel Combo, a Peugeot Rifter és a Toyota Proace City Verso ugyanaz a jármű, a felszereltségekben és a szállítási határidőkben van eltérés. Most ráadásul a modellévi váltás következik, az importőröktől kapott infók alapján a 2021-es modellévtől csak a hosszú változatok lesznek hét üléssel kérhetők, ugyanúgy, mint a Toyota esetében, az egyetlen kivétel az Opel. UPDATE: a Toyota most jelezte, hogy náluk is marad a rövid, hétüléses változat, az olvasót rosszul tájékoztatták. Viszont a Peugeot-nál még vannak szabad gyártási helyek, vagyis aki gyors, még el tud csípni egy-egy rövid verziót a 2020-as modellévi autókból. Az Opelnél és a Citroënnél már nem, ők már csak decemberi gyártástól vesznek fel rendelést.

Ezekre azért kérdeztem rá az importőröknél, mert a hosszú autó elképesztő méretű (35 centivel hosszabb!), és említette, hogy nem lenne baj, ha kompaktabb lenne. Márpedig ennél a típusnál a hosszú tengelytáv nem ad hozzá sokat az autóhoz, mivel a harmadik sor lábtere lesz fölöslegesen nagy, a csomagtartó viszont kisautós méretű marad. (Update: olvasónk, Pál jelezte, az üléseken van egy nehezen észrevehető kallantyú, és azzal előrébb húzhatók, hogy nagyobb legyen a csomagtartó.) Egyébként az Opeltől megkaptam azt az infót, hogy ott a vevők 60 százaléka a rövidebb Combót választja, nyilván nem véletlenül. Ezek közül a fő választási szempont tehát az elérhetőség, az ár és a szerviz/kereskedés közelsége lehet, a műszaki tartalom azonos.

Lábtér a nyújtott PSA-dobozosokban: 30 centi a támláig, a térdtől mérve...
Lábtér a nyújtott PSA-dobozosokban: 30 centi a támláig, a térdtől mérve...

A családtámogatási program legnagyobb nyertese a Dacia Lodgy, amely 2021 végéig biztosan köztünk marad az importőrtől kapott infó szerint. A PSA-furgonnal, egészen pontosan a Toyota-változattal össze is hasonlítottuk: a Dacia kezelhetőbb méretű, viszont kisebb légterű autó, leginkább a régi Logan MCV utódjának tekinthető, tehát közelebb áll egy kombihoz. Ha nem sokat mennek az autóval európai körutakra, a gyerekek ebben is kibírják a rövid utakat a hátsó ülésen. Ráadásul olcsóbb bárminél, még dízelmotorral is, hisz most a 15th Celebration modell 5,5 millió, ebből levonunk 2,5 milliónyi támogatást, az hárommillió.

Proace - Lodgy 16

A Daciánál megszűnt a régi, 1,6-os benzines szívómotor, helyette egy új, 1,3-as turbós benzinmotor érkezett – ez viszont CO2-okokból szinte elérhetetlen. Nem részletezte, hogy a „városi használat” mit jelent, mert ugye Békéscsaba is város, ám ott nincs bringasávosított Nagykörút. Ma már közel sem jelent akkora problémát a dízelek városi használata, mint az első generációs részecskeszűrők idejében. Ám sajnos az is hozzátartozik a képhez, hogy közben a benzinesek is sokkal kényesebb technikát kaptak, vagyis ezeknek sem használ a kizárólag városi, két-három kilométeres csoszogás, ezért én ma már nem ilyen alapon választanék. A nagy dobozos autókhoz ugyanis egyértelműen kedvezőbb a dízelek erőleadása és nyomatéka, vagyis hiába 100-110 lóerő, azonos teljesítmény mellett is a dízel lesz normálisabban vezethető. Ha VALÓBAN anyataxi-funkcióra kell, szerintem felesleges több pénzt áldozni erre a témára egy Lodgynál, bár tény, hogy a belső kivitele ennek sem finomabb egy haszongépjárműénél. Az összehasonlító teszt pedig itt olvasható.

Említi még a C4 Spacetourert, ami régen C4 Grand Picasso néven futott, a mostani modellnek csak a neve és a motorválasztéka változott. Ez is egy kezelhetőbb méretű jármű, árához képest jó a tudása, egyben ez áll a legközelebb a személyautókhoz a belső kiviteli minőségével (ha ez szempont). Ebben például széria a középső sor szellőzőjárata is – ilyet az említett dobozosoknál csak felárért adnak, de kizárólag a jobban felszerelt változatokhoz (pl. a Peugeot esetében a legdrágább Allure kivitelhez kérhető), de arra is fel kell készülni, hogy a furgonnál különálló ülések is extrának minősülnek, míg a C4 esetében alap. A leghátsó sor szellőztetése ebben az árkategóriában, pláne haszongépjárműből készült hétülésesnél egy elérhetetlen álom. Fontos infó, hogy a tolatókamera a C4 esetében külön rendelhető extra, nem kell megvenni hozzá egy több százezres extracsomagot, mint máshol. A Citroen kisbusz előnye még, hogy raktárkészletről is elérhető. Volt róla még egy összehasonlítónk, íme.

A VW Caddy valóban nem kapható most, mivel facelift következik, vagyis a gyártás átállása miatt kb. két-három hónap, míg ismét elérhető lesz. Az importőrnél azt az infót kaptam, hogy akkor fog újra megjelenni a VW weblapjának a konfigurátorában, amikor már megvannak a típusengedélyek, ekkortól lesz előrendelhető. A Caddy mellett az szól, hogy a hosszú változatnak egészen nagy a csomagtartója hétüléses konfigurációban is, szemben a Peugeot-Citroen-Opel-Toyota dobozosaival. Ennél sem beszélném le a dízelmotorról.

A Ford Tourneo Connect egy jól sikerült, kulturált és tágas belsejű autó, viszont belőle csak a hosszú változatot adják 7 üléssel, amihez a dízelmotor is kötelező, így máris 7,7 milliónál vagyunk az alap (Trend) felszereltséggel. Bár a külseje alapján nem gondolnánk, valójában hosszabb a PSA hosszított dobozosainál is pár centivel, ha tehát a kompaktság szempont, akkor nem ez a nyerő. Viszont ennek is óriási a csomagtere.

meriva-tourneo-54

És ha nem akarja megvenni hozzá a tolatókameráért az „ICE csomag 9”-et (potom 550 ezer forint), a tolatókamera-kérdést utólagos berendezéssel kell megoldani. Ezen kívül még kell pár apró extra (pl. szőnyegek, stb.), és listaáron máris nyolcmilliónál járunk. Más kérdés, hogy ebből ad-e még kedvezményt a kereskedő, nekem úgy tűnik a Használtauó.hu-s hirdetéseik alapján, hogy valahol 5,2-5,5 millió forintig lehet lemenni a támogatást felhasználva. A Ford Tourneo Connectet pont a rövid Opel Combóval hasonlítottuk össze ebben a cikkben:

Bár nem kérdezte, létezik még egy kisbusz 7 üléssel, méghozzá a Renault Grand Scénic, amit benzinmotorral (1,8 l 160 LE) 8,15 milliós indulóáron tartalmaz a Renault árlistája, viszont itt az a trükk, hogy 500 ezer forintos használautó-beszámítási kedvezményt adnak és ajándék extra felszereltségek választhatók. A Renault esetében a nagyobb, négyhengeres benzinmotor megnyugtató, viszont a teszt idején érdekes módon a hátsó tér fűtésével akadtak gondjaink, a hűtésével nem. Itt egy meglehetősen szerencsétlen, 20 colos kerékmérettel kell számolni, ami szűkebbé teszi az utasteret és drágábbá a gumicserét. Ám egy ránézést megér, lehet, hogy megfelel a céljaiknak ez is, ráadásul ez raktári készletről is elérhető.

grandscenic-03

És még egy kiegészítés, amire Zsolt és Boldizsár hívta fel a figyelmemet: a Fiat 500L is kapható hétüléses kivitelben, méghozzá nem is drágán. Boldizsár jelezte, hogy ez a modell inkább 3 gyermekhez ideális. A Fiat honlapján 6,8 milliós listaáron hirdetik az 1,6-os dízel változatát, ebből levonva a 2,5 milliós támogatást, a Dacia után a második legolcsóbb autó, és teljesen más életminőség.

Hogy tennék-e különbséget egy Toyota Proace Verso (Rifter/Berlingo/Combo) és egy Citroën C4 Spacetourer között? Semmiképp, hiszen ugyanarról a gyártóról beszélünk és azonos motorokról-váltókról, sőt, egyazon gyártósoron készülnek, függetlenül attól, hogy Toyota-, Peugeot-, Opel- vagy Citroën-logo van az orrukon.

PSA dobozok

Azonban ha a kompaktság fő szempont, a rövid Rifter/Combo a nyerő 4,40 méteres hosszával, utána a Dacia (+5 cm), a C4 Spacetourer (+20 cm), esetleg még a Grand Scénic (+23 cm). A hosszú dobozosok mind 4,8 méter környékén járnak – a nagy doboz miatt érdemes számolni a 180 centit meghaladó magassággal, ami autómosóban, alacsony garázskapunál és még ki tudja hol igényel extra figyelmet.

Proace - Lodgy 14

A benzines/dízel kérdést én olyan alapon dönteném el, hogy mennyit közlekedik a jármű teljesen megpakolva/tele utasokkal, mennyit mennének autópályán, illetve hegyes vidéken vagy inkább síkon használják. Nagyobb terheléshez mindenképp jobb a dízel. Ha drága és feleslegesnek ítélik, és benzinest vesznek, sajnos akkor is igényel némi extra törődést a sok városi használat miatt: érdemesebb az olajcsere-periódust rövidíteni és időnként elvinni azt a gyerekeket kirándulni valahová, ha már van hozzá egy ilyen klassz autójuk.