Amikor 190-nél "segít" a BMW-sávtartó

2020.12.04. 16:30 Módosítva: 2020.12.04. 16:34

Tegnap hosszú cikkben foglalkoztunk egy tavaly, az M85-ös úton történt, szerencsés kimenetelű közlekedési balesetről, amelyben olvasónk autója, egy 2019-es BMW 620d GT Xdrive szalagkorlátnak ütközött egy enyhe ívű jobbos kanyarban. Az autóban be volt kapcsolva az aktív sávtartó-rendszer, de nem csak emiatt volt érdemes foglalkozni az üggyel, hanem mert végre egy valódi fejlesztőtől tudhattuk meg, hol tart most a vezetéstámogatók fejlettsége. Azóta sorra kapjuk az olvasói leveleket, többen a kettes szintű rendszer nyújtotta kényelemről, biztonságról, de a kockázatokról és a működés furcsaságairól is beszámolnak. Mielőtt változtatás nélkül közöljük a Németország egy nem korlátozott sebességű autópályáján tapasztalatokat gyűjtő olvasónk levelét, kiemelünk néhány gondolatot mások írásaiból is.

"...1999-2019-ig különféle Bmw-ket nyüstöltem mindet új, vagy pár hónapos korától és 4-5 éven át. E39 540iA volt az első, majd Bangle féle 740D, 635D, 640d Gran Coupe és 535dGt volt a vége. Logikus volt számomra megjelenésekor, hogy 640d Gran Tourismo lesz a folytatás. El is vittem kb. két éve a szalonból egy próbaútra, ahol a Driving Assistant Plus használatát próbálgattam a Rákóczi hídon. Ijesztő volt. Pingpong labdaként vándorolt az autó a sávjában és ha nem avatkoztam volna be, bizony tört volna az útpadkán autó. Kívülről az lehetett a többi közlekedő benyomása, hogy ittas sofőr ül a volánnál. Az autót köszöntem nem rendeltem meg.

Eltelt másfél év, és a múlt pénteken bekeveredtem egy vidéki BMW-szalonba, mert a nejem autóját is cserélnénk valami tágasabbra. Ismét adtam egy esélyt a 640d GT-nek. A fent említett rendszer a korábbi próbaúton tapasztaltakkal szemben viszonylag stabilan vitte az autót egy 2x1 sávos főúton egy másik autót követve. Egyszercsak balra kanyarodó sáv nyílt a miénkből és az előttem haladó autó irányjelzés mellett sávot váltott és megállt a piros lámpánál. Noha az úton kifejezetten jól látható felfestések jelezték a két sáv határoló vonalát az általam vezetett autó hirtelen és drasztikusan átrántott bennünket a követett jármű sávjába és lefékezett. Elképedtem, mert szerintem ez kifejezetten veszélyes. Mi történik, ha autópályán a rendszer által követett autó vezetője elveszti az uralmát valami oknál fogva az autója felett és lesodródik az útról? Követjük oda is? Az értékesítő szerint ami velünk akkor megesett még nem fordult elő korábban. Velem kettőből kétszer. Csodálkozom, hogy először értesülök az ön cikkéből ilyen okból bekövetkező balesetről..." (Károly)

"Elolvastam a cikket a BMW-balesetéről és az abban leírtakra szeretnék szakmai szempontból reagálni. Egy másik gyártó budapesti márkaszervizében dolgozom több, mint 20 éve problémamegoldóként, diagnosztikai- és egyéb technikusként. Feladataim közé tartozik többek között a vezetéstámogató rendszerekre vonatkozó hibabejelentések próbaúton történő ellenőrzése. Nem ismerem ugyan a BMW sávtartó asszisztensét, de az összes ilyen rendszer logikai felépítése és működése megegyezik (L2), csak a műszaki megvalósítás különbözhet. A legfontosabb szabály az, hogy az autó nem veszi át az irányítást a vezetőtől, ha azt érzékeli, hogy az a kormányon tartja a kezét és kellő erővel fogja azt. A cikkben leírtak alapján annyi történt szerintem, hogy a vezető egy kézzel, stabilan tartotta egyenes irányban a kormányt, de nem az utat figyelte, hanem a navigációban az útvonalopciókat kereste. Jött a kanyar, de a vezető ezt nem vette észre, továbbra is egyenesen tartotta a kormányt és gyakorlatilag nekivezette az autót a szalagkorlátnak. A sávtartó asszisztens a kormány megrántásával és jelzéssel figyelmeztette ugyan a vezetőt, de már késő volt. A bekövetkezett baleset nem az autó hibája volt, szerintem egyértelműen vezető hibázott." (György)

Feladó Zoli

Címzett Zách Dániel

Dátum 2020. dec. 3., Cs, 19:02

Tárgy Amikor 190nél a BMW segít sávot tartani

Kedves Dániel,

Nemrégiben olvastam “A szalagkorlátba vezette magát a BMW” c. cikkedet. Akkor döntöttem el, hogy írok, amikor a cikk megemlítette, hogy a sávtartórendszer elméletileg 210 km/h-ig használható. Bár a történet Ákosától eltérően nem volt részem balesetben, de a jelenséggel én is találkoztam a 140 - 190 km/h sebességtartományban. Én egy legújabb szériás 320d Touringot vezettem a német autópálya egy sebességkorlátozásoktól mentes szakaszán, tökéletes útminőség és gyér forgalom mellett. Az autó maga szintén relatíve új volt. Nem vagyok huligán, errefele ilyen tempónál is várod a mögüled gyorsabban érkezőt.

Szóval milyen egy ilyen rántás 190-nél? Agresszív. Olyan mintha egy kamion szélárnyékából kibukkanva telibe elkapna az oldalszél. Oké, nagy a fara a kocsinak, megdob a szél. De miért nem mozdulnak az út menti fák, ha ennyire fúj a szél? Lelassítottam, majd pár kilométer után rájöttem hogy az autó kis túlzással magát próbálja kormányozni...se nem intuitív, se nem kértem erre. Összességében nem kontrollálhatatlan, de meglepő, idegesítő és fárasztó. Darabos, ellenkezik veled. Semmiképpen sem élvezetes (Freude am Fahren? Oké...). Miután kikapcsoltam, egy egészen jó autó lett és nem próbált meg megölni, ami nem hátrány. Lehet érvelni, hogy új volt az autó, ha nem ismeri, ne vezesse és főleg ne ilyen gyorsan. Igen. De alapvetően ezek az autók ilyen sebességre (is) készülnek, és a user experience és intuitív használat égisze alatt csiszolják őket “tökéletesre”.

Mint látjuk Ákos esetében: nem kell 190-nel menni a bajhoz. Szerencsére senki nem sérült meg egyik esetben sem. Nem vagyok tökéletes sofőr, de azt már tudom mit kell rögtön kikapcsolnom és nem várom a napot, amikor ezeket a rendszereket nem lehet többé kikapcsolni.

Üdvözlettel,Zoli

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.