Elfelejtkezünk az Adblue-hiány egyik legveszélyeztetettebb ágazatáról

2021.10.30. 15:01

A média idén a különféle alapanyagok és árucikkek hiányától hangos. A félvezető-, gumi- és acélhiány után a hirtelen elszállt gázárak miatt most a modern dízelmotorokhoz szükséges adalék, az Adblue termelésében vannak komoly fennakadások. A sajtó eddig főleg a személyautózás, a szállítmányozás és a busztársaságok nehézségeire hívta fel a figyelmet, ám ahogy azt egy Olvasónk megírta nekünk, van egy másik, legalább ennyire veszélyeztetett és létfontosságú ágazat is: a mezőgazdaság. Levelét a jobb olvashatóságot szolgáló, minimális változtatásokkal közöljük.

Feladó Anonim András

Címzett Zomborácz Iván

Dátum 2021.10.26.

Tárgy Az Adblue helyzet mezőgazdasági vonatkozása

Tisztelt Szerkesztőség!

Ritkán szoktam ily módon reagálni, de szeretném egy Adblue-hiánnyal kapcsolatos szempontra felhívni a figyelmet. A hiány tényleg kritikus probléma, ami érinti az egész gazdaságot, viszont nap mint nap csak arról hallani, és arról ír minden portál - akár Ti is - tartalmilag túlsúlyban, hogy leállnak az új diesel személyautók, meg a kisáruszállítók, meg a teherforgalom, meg a buszok. Ok, ez világos, de ugyanakkor senki egy árva szót nem ejt a mezőgazdaságról. Nem azért, mert én ebben dolgozok egy vállalkozás műszaki vezetőjeként, de ez egy igen kritikus probléma kezd lenni: ősz van, az őszi betakarítási munkák még tartanak, őszi vetések, talajmunkák folynak. Nem beszélve az álattenyésztésről, ami meg 7/24-es üzem, évszaktól függetlenül. Hatékonyan csak korszerű gépekkel tud mindenki termelni, a régi korszerűtlen kis traktorok már csak kis családi gazdaságokban találhatóak meg. A mostani gépek, például egy 400-500 lóerős kombájn a kukorica betakarítás közben akár napi 40-60-100 liter Adblue folyadékot is elhasznál. Nem beszélve a többi gépről. Egy állattenyésztéssel, akár tejtermeléssel foglalkozó vállalkozás, ami tejgyári beszállító napi tízezer+ literes termeléssel, sok gépet használ napi szinten az etető/takarmánykiosztó géptől egészen a rakodó gépekig, ráadásul az ágazat a jelenlegi energiaárak mellett közel veszteséges, gyakorlatilag ha nem lesz Adblue, akkor itt komolyabb fennakadás is lehet, ami ha begyűrűzik, áttételesen milliárdos károkat is okozhat. Egy tejelő szarvasmarha / holstein fríz fajtát nem lehet kikapcsolni addig, amíg lesz Adblue, viszont ha ebből fennakadás lesz, akkor az százmillió forintos károkat is tud okozni. Erről a szempontról, tehát a mezőgazdasági vonatkozásról nagyon senki nem beszél, mindenki a fuvarozókat és a tömegközlekedést említi, de ez így egy elég torz kép, itt tényleg komoly problémák lesznek. Nekünk például jelen esetben van még kb 300 liter, ami nagyjából 2 hétre elegendő, és keressük a lehetőséget, hol lehet szerezni.

Megoldás egyelőre nincs, így a tartalékokkal nem rendelkező gazdaságok letolt nadrággal várják a közeljövőt. A levél emellett arra is rávilágít, hogy a gazdaságnak kismillió olyan területe van a fuvarozáson kívül is, ahol a dízelmotorok gyakorlatilag elengedhetetlenek, így a mostanihoz hasonló vészhelyzetek váratlan helyeken okozhatnak komoly gondokat.