Március 25-én és 26-án, hétvégén izgalmas előadásokra hívunk mindenkit a budapesti Automobil és Tuning Show-ra, hogy minden kiderüljön, amit a tuningról tudni érdemes. Előtte ellátogattunk az egyik fellépőnkhöz, és amit Havassy Péter műhelyében láttunk, attól elállt a lélegzetünk.
Állandóan izgatott. Ez eleinte különös ívet ad a beszélgetésünknek. Néhány perce már vonalban vagyunk, de képtelen vagyok eldönteni, hogy végül igent, vagy nemet mondott-e a felkérésre Havassy Péter, aki harmincnégy éve rohan, de most, március végén tényleg kevés szabad perce van.
A versenyszezon hamarosan kezdődik. Finnországtól Görögországig rengeteg csapat várja, hogy a magyar motorépítő-legenda postázza amit ígért: körülbelül 180 lóerős versenymotorokat mindenféle raliautókhoz, Lada, vagy ha tetszik Zsiguli-alapokon. Amikor arról mesél, hogy milyen alkatrészeken mutatja majd meg önöknek a nagy titkokat, megnyugszom. Elvállalta.
Néhány napja meglátogattuk Göbölyös Zsolttal. Az utóbbi években reneszánsza van az orosz technikának, ő sem tudja a pontos okokat, kezdett kanyargós magyarázatba. Máskor egy Mitsubishi Evo motorja hever az asztalon, abból kell még többet kihozni, esetleg egy modern Porsche, hathengeres bokszeréből kér valamit a megrendelő, ami nem dől össze százezer kilométeren belül.
Mindenre van bevált recept a Havassy Motorsportnál, de a műhelyben ezúttal inkább az oroszos tendenciát láttuk. Legalább három, szállításra kész, ezerhatszáz köbcentis motor várja a bevetést, gondos tervezés, számolás és fékpadi mérések után. Havassy közvetlen ember, mindent megmutat nekünk, hogy ne oktalanul kalandozzon a szemünk ebben az Eldorádóban. És közben mesél. Sokat.
"A többség azzal rontja el a motortuningot, hogy csak egy területre koncentrál. Több levegőt ad egy nyitott szűrővel, de nem küld mellé több üzemanyagot, esetleg túl sokat, vagy túl keveset kap a motor. Aztán ott van a kipufogó-oldal, a vezérlés, a hengerfej, benne az utcai használatra optimalizált, nem túl nagyméretű szelepekkel, az áramlástani gondokról nem is beszélve.
Bármilyen motor teljesítményét növelnénk, csak komplett rendszerben érdemes gondolkodnunk. Toljattiban elsősorban az olcsó és könnyű gyárthatóságra, nem pedig a lehető legtöbb lóerőre koncentráltak, éppen ezért ez az ősi motor jó alap a varázslatra. Az erőnöveléshez rengeteg ponton meg kell erősíteni, és teljesen át kell dolgozni a blokkot, különben oda a tartósság. A helyzet nagyon hasonló akár az Audi, legendás, győri egynyolcas, ötszelepesével és a többi, nagy szériás autómotorral is, melyeket ma előszeretettel reszelnek szerte a világon.
De miért nem esik szét a túlhúzott motor? Erről is szól az alábbi videó:
Havassy Péterrel és Dr. Hanula Barnával idén új ötletünk támadt. Dr. Hanulát rengetegen ismerik, hiszen néhány éve a Bugatti Veyron tizenhat hengeres szuper motorjának fejlesztőcsapatát irányította. Korábban a motortuningra és fejlesztésre szakosodott AVL Schrick élén állt, jelenleg viszont a Győri Széchenyi István Egyetem Audi Hungária Járműmérnöki karának dékánja. Tavalyi előadásában az eddigi pályájáról mesélt, és vendégünk volt az Égéstérben is.
Ez a két ember évtizedek óta jó barátságban van és a Havassy-Hanula páros mindent tud a motortuningról, rutinos előadók, akik érdekesen, érthető módon mesélnek a profi és csalódásmentes teljesítménynövelés lépéseiről a következő hétvégén.
Mi ez?
Az Automobil és Tuning Show (AMTS), a Totalcarral közösen folytatja a tavaly elkezdett Street Legal sorozatot a legális tuningért és az autóátalakítás kultúrájának terjesztéséért. Ezúttal két előadást tartunk az AMTS-en, a Hungexpo A pavilonjának nagy színpadán.
1. Március 25-én, szombaton, 10 és 11 óra közt Mikulás Róbert és Siska Zoltán a közlekedési hatóság két szakértője lesz velünk. Előadásuk címe forró témát érint: Tuning és műszaki vizsga? Frontszolgálatosként mindketten pontosan tudják, mit lehet és mit hogyan lehet ma engedélyeztetni, Magyarországon, hiszen több ezer esetet láttak már.
Nem, nem ők azok, akik magyarázat nélkül elhajtanak mindenkit, aki szeretné egyedibbé, vagy teljesen egyedivé tenni az autóját. Sőt, velük beszélgetve, az egész papíros mizéria végtelenül egyszerűnek és átláthatónak tűnik. Akinek tudnak, segítenek, de nem minden gubancos fonál végén állnak ők ketten. Előadásuk a tuning magyarországi lehetőségeiről és nehézségeiről szól, hogy mindenki eldönthesse, mibe érdemes belevágni, mindez mennyi idejébe, energiájába és pénzébe kerülhet. Meghallgatjuk őket, és biztos tudás birtokában szerzünk engedélyt álmaink tuningautójához? Ilyen egyszerű? Meglátjuk.
2. Havassy Péter és Dr. Hanula Barna Hogyan készül a tuningmotor? című eladása kicsit más, mint amit eddig megszokhattunk. Arra kértük Pétert, hogy hozzon el a műhelyéből néhány érdekes és fontos motoralkatrészt, és a március 26-án, vasárnap 10:30-tól 11:30-ig tartó előadáson mutassa meg közelről, mi mindent alakít át egy motorban, aki biztosa akar menni. A gyári motorfejlesztő mérnök Dr. Hanula Barnával két világrészt képviselnek ők ketten, de ezek néha összeérnek. Előadásukat a motortuningban szintén jártas Göbölyös Zsolt kollégánk moderálja majd, így választ kapunk az alábbi kérdésekre is:
- Ha jelentősen meg lehet növelni egy autó motorjának erejét, akkor miért nem eleve így gyártják?
- Hogyan rontják el a legtöbben a motortuningot?
- Hogyan hat a motor élettartamára a teljesítménynövelés?
- Hogyan készül a 180 lóerős, ezerhatos Zsiguli-motor?
Az AMTS és a Totalcar Street Legal előadásai ingyenesek, csupán belépőt kell váltani a március 24-én, vagyis e hét péntekén kezdődő és március 26. vagyis vasárnap estig tartó budapesti kiállításra, meg persze időben meg kell érkezni a Hungexpo A pavilonjának nagy színpadához. Ezért érdemes korán kelni, mindenkit örömmel várunk.