2011.12.15. 11:49

A történet címe akár Gy. Dániel legrosszabb napja is lehetne. A 47 éves kamionsofőr olivaolajat szállított volna az Essex megyei Colchesterbe, az ottani Waitrose szupermarketbe.

A 30 tonnás szerelvénnyel haladva kitartóan követte navigációs rendszere utasításait, elkövetve azt a nagy hibát, hogy az útszéli közlekedési táblákat nem vette figyelembe. (Pedig minden navigációs rendszer figyelmeztet arra, hogy a forgalmi rend és szituáció változásait ne hagyjuk figyelmen kívül.)

Így történt, hogy ripsz-ropsz a város történelmi holland negyedben találta magát. A nagyon szűk utcákban aztán sok választása nem maradt, megfordulási lehetőség nem volt és végül az egyik kereszteződésben menthetetlenül elakadt - tájékoztatott a Daily Mail.

Próbálta kiszabadítani magát, de manőverezés közben a félpótkocsi durrdefektet kapott, ami megpecsételte a szállítmány sorsát.

A kárérték összesen 115 ezer fontra rúg, ebből 80 ezer a kiömlött olivaolaj, 15 ezer a megrongált, 17. századi épület és 20 ezer pótkocsi. A mentőegységeknek 16 órájába tellett, míg kiszabadították a beszorult teherautót. A sofőr megúszta hat büntetőponttal és 40 font helyszíni bírsággal. A nagymennyiségű, szétfolyt olajat fel kellett szórni a télre kikészített murvával, annyira csúszós lett az útfelület.

A 18 éves kora óta teherautó-sofőrként dolgozó sofőr elmondása szerint még soha nem okozott balesetet, viszont annál érdekesebb a tény, hogy nemzetközi sofőr létére angolul sem tudott.

Jeszek József, a balesetet szenvedett szerelvény üzemeltetője (Sprintcamion Zrt.) megkeresésünkre némileg pontosított. A híresztelésekkel ellentétben a pótkocsi teljesen rendben van, mindössze egy abroncsot kell rajta cserélni, a szállítmány 7 százaléka veszett oda, egyelőre nem tudni, ezen kívül mennyi károsodott. Szerinte túlzó a 80 ezer fontos, áruban esett kár, bár nincs tisztában az olivaolaj helyi értékével. Közölte továbbá, hogy alkalmazottaik esetében egyik alapkövetelmény a nyelvtudás, ezt a továbbiakban továbbképzéseken és tanfolyamokon is fejleszthetik.

Nos, minden bizonnyal így van, de az ellenőrzéssel már talán annyira nem foglalkoznak.

A környékbeli lakók felháborítónak tartják a büntetés mértékét, Daniel Cox - aki az egyik sérült épületben szórakoztatóhelyet üzemeltet -, egyszerűen nem érti, miért ússza meg ennyivel, mikor csak az épületet ért kár megközelíti az ezer fontot.

Oxford Fenning adószakértő, aki 1986 óta birtokolja a blokkolt épületek egyikét elmondta, hogy ez a tizenkettedik ilyen baleset a helyszínen. Akadt már itt el a hadsereg kamionja a haditengerészet egyik hajójával, és a Heathrow-Norwich expressz buszjárat is.

- Az emberek egyszerűen birka módra követik az utasításokat és figyelmen kívül hagyják a táblákat. Remélem az önkormányzat tanul az esetből és végre megváltoztatják a forgalmi rendet a környéken. – mondta.

Gy. Dánielen ez azonban már nem segít, minden valószínűség szerint keményen felelősségre vonják majd, könnyen lehet, hogy munkáját is elveszíti.

A modern navigációs szoftverek használatát elsajátítani kifizetődő, hiszen rendelkeznek már külön teherautók számára kifejlesztett útvonalszámító-üzemmóddal is. De ha történetesen nincs is ilyen funkciójuk, akkor is óriási hiba csak és kizárólag a navigációra hagyatkozni és figyelmen kívül hagyni a közlekedési jelzőtáblákat.

Hiba, mely miatt a sofőr csak magát okolhatja.