Kína kedvenc autómárkája

2013.04.18. 16:52

Ahogy elnézem, a kínaiaknak egy rozsdás fémbilit is el lehetne passzolni Buick emblémával, mert errefelé nagyon menő a márka. Fel is tűnik pár érdekes kocsi ezzel a jelvénnyel.

Bevallom, sokkal puruttyább autóparkra számítottam Sanghajban, de csalódnom kellett. Ez ugyanis egy átkozottul gazdag vidék, hogy mást ne mondjak, a kisebb Tesco-méretű Apple bolt tele volt, mint a déli busz.

Ezért a helyi autógyártás vicces alkotásai helyett Sanghajban a BMW, Audi, valamiért a Nissan Teana is menő. A hétköznapibb márkák közül pedig a VW, többek között azért, mert a taxik 90 százalékát a VW Santana Vista néven árult őskövület adja.

A másik, érthetetlenül felkapott márka a Buick. A legenda szerint ugyanis az utolsó császár egykori Buickja a forradalom után Mao Ce-Tung jobb kezének, Csu Enlajnak a garázsában landolt, és teljesen elborította az illető agyát a Buick-gőz. Ettől még nem lett volna ekkora a márka ismertsége, ám már 1912 óta exportáltak Buickokat Kínába, 1926-tól pedig hivatalos kínai képviselete is volta márkának. Valamiért a kései császárság más vezetői is szerették a Buickot, nem csak maga a császár.

Amikor a GM tárgyalni kezdett egy új kínai vegyesvállalat alapításáról, a kínaiak ragaszkodtak hozzá, hogy ne Chevrolet-k, hanem Buickok készüljenek helyben. Gyakorlatilag ennek köszönheti a Buick, hogy nem szántották be a válság idején, mert a márka amerikai eladásai ekkorra már vállalhatatlanul alacsony, évi százezres szintre csökkentek. Viszont ehhez Kína hozzárak évi félmillió darabot – ezért inkább a Pontiacot áldozták fel annak idején.

A GM nem azért GM, hogy ne találja fel magát: egy csomó autójukra rárakták a Buick-emblémát. Például a nálunk ismert ötajtós Astrára, amit itt Excelle XT néven árulnak. Ugyanez puttonnyal nagyjából az Astra Sedannak felel meg, és Excelle GT néven kerül forgalomba.

De akad itt Insignia is Buick-orral, Regalként.

Szintén az Insigniára épül, de nagyobb és kifejezetten luxusszintű a LaCrosse.

Vannak itt még egyterűik is, a GL8 gigantikus, és rettentő sokat látni belőle az utcán. Még az amerikai full size egyterűek méretéből is kilóg ez a típus, de a kellő rossz ízléssel adagolt krómdíszei láttán is elakad az ember lélegzete.

Az utóbbi két típuson elég ordenáré, krómozott kamu-szellőzők vannak a motorházfedél két szélén. Annyi ilyen autón láttam ezt a rémséget, nem tudom elhinni, hogy nem gyári.

A legdurvább Buick mégis az Excelle, ami nem más, mint egy Daewoo/Chevrolet Lacetti.

A Chevyt egyébként a saját nevén is árulták, ennek köszönhető, hogy véletlenül egymás mellett is le tudtam őket fotózni a Buick-tesóval. Jó alaposan átpofozták, nem? Egyébként a Lacettit még egy harmadik márka jelzésével is láttam, de azt nem tudtam megállapítani, hogy mi volt. Borzalmas érzés ez egy autós firkásznak – és nem ez volt az első.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.