Szemtől szemben az első rémmel

2013.04.18. 14:01

A pillanatnyi elmeállapotomról csak annyit, hogy egyelőre képtelen vagyok kiszámolni, hány óra utazással érkeztünk meg Shanghaiba. Egy biztos, valamikor 17-én hajnalban keltem és most, helyi idő szerint este fél nyolc táján még talpon vagyok, szóval nem megy a matek.

Láttam már ezt-azt kínai autókról, elvárható lenne, hogy felkészülten érjenek az első kínai vizuális sokkok. De nem, mégis a szívemhez kaptam, amikor megláttam ezt, rögtön ahogy kiléptünk a reptérről:

Aki Európában vagy Ázsiában mocorog, annak nem feltétlenül nehéz feladvány, hogy mi is ez a csúfság. De sosem a hátoldali feliratot kell nézni (úgyis kínaiul van), hanem...na mit?

Hírszerkesztőnk, Assur megmondta: mindig az autó oldalát kell figyelni. Na, ez segítség volt? Pedig Magyarország útjain egy időben meghatározó típusról van szó, hisz a mentőautók többsége ilyen volt. Toyota Hiace. De akkor mi az a Jin Bei? Ha másról nem, az Euro NCAP törésteszten drámai módon megbukott kínai szedán kapcsán hallhattuk a Brilliance nevet. A Jin Bei a Brilliance által alapított almárka, amely a Hiace liszenszmodelljét is gyártja, enyhe orrplasztikával, Haisi néven, ami a hájész akarna lenni, csak így kínaiul tán több értelme van.

Vegyünk észre két finomságot: a Jin Bei egy méltán rettegett King Long autóbusz előtt áll, amiből rengeteget látni errefelé. A gyártója arról nevezetes Magyarországon, hogy egy hidegebb téli napon az egyik vacogó utas mínusz 15 fokot mért a valamelyik Volán vállalat által üzemeltetett King Long utasterében. A másik észrevenni-való: a kínaiak számára az ülésfólia szent dolog, és ahogy a buszból elnéztem az autóparkot, szeretik rajtahagyni az ülésen. Talán üléshuzat helyett. Vagy csak egyszerűen nem izzadnak, és innentől kezdve nem érdekli őket.