Ez a fura szerzet takarítja egy orosz reptér kifutóját

2015.02.07. 19:13

Régi időket idéz a Domogyedovói nemzetközi repülőtér Sárkánynak becézett járműve. Az AIST5TM típusnevű furcsaság egy tartályos KrAZ és egy újrafelhasznált VK1-es sugárhajtómű keresztezéséből született. Sárkány csak télen üzemel, és innen már mindenki kitalálhatja, mire tartják.

Egy mindenféle járművekkel foglalkozó orosz blog szerzőjének friss találata ez a fura szerzet. Az efféle szerkezetek látványa nosztalgikus egy orosz reptéren, a KrAZ-ból készült hőerőgép léte épp azért meglepő, mert a mai napig használatban van. Sőt, a tartályos teherautó állapotát elnézve ez a konkrét példány talán nem egy koros darab. A technika lényege, hogy az erős konzolra épített sugárhajtómű nagy sebességgel küldi rá a forró gázokat a kifutópályára. Megolvasztja a havat/jeget, majd szárazra fújja a betont. A reptéri dolgozók azt mondják, egy probléma van a technikával, mégpedig hogy ezek a hajtóművek nagyon szomjasak. Sárkány például 1,7 tonna kerozint éget el egyetlen üzemóra alatt.

A szovjet időkben, amikor az ésszerű üzemanyag-felhasználás határait egészen máshol húzták meg, sokkal gyakrabban használták a módszert, mondta az eredeti poszt szerzőjének egy reptéri munkás. Manapság már modernebb módszerekkel tisztítják még a kisforgalmú repterek betonját is, de időnként beüzemelnek egy-egy ilyen sárkányt. Leginkább olyankor, amikor extrémgyors beavatkozásra van szükség nagy területen.

A háború utánra az oroszoknak is lett

Az első sorozatban gyártott szovjet gázturbinás sugárhajtómű tervezője, Vlagyimir Jakovlevics Klimov után kapta a Klimov VK1 nevet. A szerkezet alapját a második világháború után túlbuzgó munkáspárti angol kormányzattól kapott Rolls–Royce Nene sugárhajtóművek adták, de a Klimov vezetése alatt álló tervezőirodának sokat segítettek a németektől zsákmányolt hajtóművek is. Az 1947-ben üzembe állított VK1 aztán elkísérte a szovjet sugárhajtású repülők úttörőit: ezt szerelték a MiG–15 és MiG–17 vadászrepülőgépekbe, de az Il–28 és a Tu14-es bombázókban is alkalmazták. Később utánégetővel szerelt változat is készült belőle, az a VK1F típusnevet kapta. Bővebben a Wikipédián.

Egy kiszerelt VK–1-es sugárhajtómű
Egy kiszerelt VK–1-es sugárhajtómű