XJR-15, a Jaguar versenyautója az utcára

2022.01.04. 10:08

Amíg az ‘50-es években a Jaguar igazán sikeres volt a versenypályákon, addig a későbbiekben folyamatosan egyre nagyobb teret nyert a Porsche, ami ellen csak a ‘80-as években tudtak látványosan dolgozni. Ebben a munkában volt nagy szerepe Tom Walkinshaw versenyzőnek, aki azt is meglátta, hogy a pályán kívül is volna igény egy kőkemény Jaguar sportautóra, az XJ220-as alternatívájaként.

Egzotikus és rendkívül exkluzív autót képzelt el Walkinshaw, amit tényleg csak a leggazdagabb autóbolondok engedhetnek meg maguknak. Olyat, ami nem a féktelen luxusról szól, hanem tényleg olyan, mint egy utcára eresztett versenyautó. Ördögi tervében meglátta a fantáziát a Jaguar is, hiszen a nagy nyereséggel gyártható autó mindig jó hír egy vállalatnak.

Megalapították a JaguarSport részleget, hogy a Tom Walkinshaw Racinggel (TWR) együttműködve gyártsák az új, R9R kódnevű sportautót, melynek gyártását 1990. november 15-én sajtóközleményben jelentették be. Az autó XJR-9 és az XJR-12 megoldásait használta, előbbitől örökölte a szénszálas monocoque-ot és a nyomórudas felfüggesztést is. 50 darabot terveztek gyártani az XJR-15-ből, aminek közúti közlekedésre alkalmas verziójából csak 27 példány készült.

Bilstein lengéscsillapítókkal és négydugattyús AP Racing fékekkel szerelték, a karosszériája pedig karbonból és kevlárból készült. 6,0 literes, 60 fokos V12-es motorja 450 lóerőt ad le 6250-es fordulaton és 569 Nm nyomatéka van 4500-tól. Cosworth kovácsolt főtengellyel, hajtókarokkal, alumínium dugattyúkkal. A motor és a váltó önmagában 299 kg-ot nyom, az XJR-15 száraz súlya pedig 1050 kg. Kevesebb mint 3,5 másodperc alatt gyorsul 100-ra és 307 km/óra a végsebessége. Tehát egészen veszettül gyors.

Beltere egészen puritán, az ülések visszafogottan párnázottak, a kormány egészen kicsike és nincs benne légzsák, az ablakon pedig csak egy kis nyíláson át lehet beadagolni a McDonald’s sültkrumplit, azt is egyesével. Bizonyára a hangszigeteléssel is óvatosan bántak, hiszen még ezekbe a rendszámos autókba is szereltek átbeszélőt, fülesekkel.

Alapból 6 sebességes, szinkronizálatlan kézi váltó járt hozzá, de 30 ezer angol fontos áron szinkronizált 5 gangos is lehetett benne, mint ebben a 21-es számú kék autóban, mely legutóbb 2017-ben cserélt gazdát és rendszeresen karban is tartották. Az XJR-15-öst nem mérték olcsón, közel 1 millió dolláros áron kínálták, de azért a brunei szultánon kívül is estek be vásárlók.

Visszapillantó

A Totalcar heti összefoglaló hírlevele

Keddenként kedveskedünk neked egy olyan cikkválogatással, amiket szerintünk mindenképp érdemes elolvasnod az előző heti term(el)ésünkből. Ráadásul szívhez szóló előszót is írunk hozzá! Iratkozz fel, hogy legyen miért várni a keddet!

Nincs benne 12 henger, nem is 1 millió dollár, de azért kék és Jaguar. Nézd, itt az F-Type (meg egy BMW M440i)!



Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.