Eladósorba került az összekerekes álom-Peugeot

2022.01.06. 12:56

Az Automobiles Dangel összkerekes átépítésekben utazó apró francia cég, ami a Citroënnel és a Peugeot-val közös munkáiról híres. Az első modelljüket egy Peugeot 504-ből készítették, a közelmúltban pedig leginkább a Berlingo és Rifter-féle dobozosok kapcsán került elő a név, a nagyobb Jumper Dangelről még tesztet is írtunk. Most egy olyan, 505 Breakből készült Dangel került fel a Ruote de Sognóra és egyéb licitoldalakra, ami néhány éve már ugyan felbukkant az interneten, ám mivel azóta történt egy s más, a 2018-as irányár mára megtriplázódott.

59 ezer euró (~21 millió forint) nem kevés, ennyiért már a műfaj modern képviselői közül is lehet válogatni, de egy 1985-ös, 111 ezret futott, 500 darabos széria azért jóval egyedibb, mint holmi Audi allroad, Mercedes All-Terrain vagy egy Volvo CrossCountry. Nem mellesleg befektetésnek is jobb, főleg, hogy az autó kimondottan jó állapotban van, alig 20 működő darabról tudni Európában és még sztorija is van: az Aste Bolaffi aukciós oldal szerint az autó 2014-ig Tripoliban szolgált diplomata rendszámmal, ahol főleg a Leptis Magna régészeti lelőhelyre jártak vele. A további sorsa nem egészen tiszta, a Bolaffi szerint innen rögtön Olaszországba került egy gyűjtőhöz, mások szerint viszont előbb lábon hazaköltöztette a tulajdonosát és családját Franciaországba, és csak innen került a gyűjtőhöz.

A motor egy nagyjából száz lóerős és 170 Nm nyomatékú 1995 köbcentis négyhengeres, amit a Dangel toldott meg összkerékhajtással, diffizárral és emelt, megerősített felfüggesztéssel, az autó szabad hasmagassága így 22 centi. Az ötgangos kéziváltó áttételei a jobb terepképességek miatt rövidebbek a normál 505-öséhöz képest, de felező is segít, ha úgy hozza a terep. A többi Dangellel ellentétben erről a példányról hiányoznak a fekete szélesítések, a műszerfal tetején viszont egy utólag beszerelt dőlésmérő kompenzálja a hiányt. Az eladósorban lévő Dangel puttonyában egy terepgumizott pótkerék áll, de a gyári 505 Familiale változatban itt harmadik üléssor kapott helyet, ezzel nyolc ember is elfért benne. Az 505 4x4 Dangel azért is fontos modell, mert voltaképp egy egészen korai SUV-nek is tekinthető (az 1979-es AMC Eagle-höz hasonlóan), bár a háziasított leszármazottainak (pl. 5008) vajmi kevés köze van hozzá.   

Nem is olyan rég volt szerencsénk egy csodás Familiale példányhoz:



Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.