Új fiúk érkeztek a városba

2011.10.21. 17:53

Az új, Scania Citywide alacsonypadlós és alacsony belépésű buszcsalád jellegzetes, de ugyanakkor barátságos külsejének köszönhetően könnyen felismerhető a városi forgalomban. A belső tér kialakításánál a legfontosabb szempont az volt, hogy az utasokat kellemes környezet fogadja.

A vállalat legújabb busz-termékcsaládja, a Scania Citywide stílusban szoros kapcsolatot mutat a Scania Touringgal.

Scania Citywide termékválaszték

A Scania Citywide termékcsalád kifejezetten a városi, elővárosi forgalom kiszolgálására készült, alacsonypadlós (LF) és alacsony belépésű (LE) változatban, két- vagy háromtengelyes kivitelben, illetve csuklós verzióban is rendelhető.

A hajtáslánc változatok között megtalálható dízel / biodízel, gáz / biogáz és bioteanol üzemeltetésű motor, amelyek mindegyike megfelel az EEV (Fokozottan környezetkímélő jármű) szabályozás előírásainak. Ez egyben azt jelenti, hogy a piacon a Scania kínálja az alternatív üzemanyaggal működő motorok legszélesebb választékát, lehetővé téve ezáltal az üzemeltetők számára, hogy környezetvédelmi szempontból a leginkább megfelelő megoldást válasszák. Az Európai Unión kívül ettől eltérő kibocsátási normák szerinti motorok is rendelkezésre állnak.

A Scania Citywide modell a Scania lengyelországi, Słupsk-ban található buszüzemében készül. Az üzemet 1993-ban avatták fel és jelenleg a teljes egészében alumíniumból készülő buszok gyártására specializálódott.

Markáns külső stíluselemek

A Scania Citywide stílusának kialakításakor fontos szempont volt, hogy kitűnjön a zsúfolt városi környezetből dinamikus és plasztikus vonalaival, valamint modern külső dizájnjával. Ugyanakkor erős hasonlatosság figyelhető meg a Scania buszok új generációjának tagjai között.

Az új buszok mindegyikére jellemző az első rész által formázott „körbeölelő T”, a karakteres, nyitható homlokfal és a lámpák egysége, valamint a nagy, egy darabból álló, a viszonylatjelzőt is magában foglaló szélvédő. Az új vonalvezetés az egybeolvadó üvegfelületekkel teljesen rejtetté teszi az A-oszlopot.

Az új hátsó lökhárító és a – jövőbeli megnövekvő hűtőigények miatt – megnövelt hűtőradiátor nyílás kivételével a busz hátulja nagyrészt változatlan maradt, így például megtalálható a jellegzetes fordított trapéz formájú hátsó szélvédő, a LED hátsó lámpák és a nagy motornyílás.

Összességében a busz stílusának kialakításánál a mozgékonyság és az erőteljes megjelenés hangsúlyozása került előtérbe. A busz elején és oldalán végigfutó vonalak a stabilitást, valamint az alacsonyan elhelyezkedő súlypont benyomását keltik.

Az akár 1800 mm széles szabványos viszonylatjelző a szélvédő formájához tökéletesen illeszkedik, így teremtve egységes megjelenést a busz elején. Nagyobb, enyhén kiálló tető is elérhető, amelyhez opcióként 2060 mm széles viszonylatjelző rendelhető. A viszonylatjelzők elhelyezésénél figyelembe vették, hogy mind nagy távolságból, mind a busz mellől, a járdáról is jól olvasható legyen.

A jármű eleje

Az első lámpák a márka fontos jegyeit hordozzák magukon, hasonlóak a Scania Touringon található lámpákhoz. Külön odafigyeltek a tervezők arra, hogy minden funkciót beépítsenek a lámpába, így például a nappali menetfényt és a helyzetjelzőket, persze mindegyik LED technológiát használ. A tompított és távolsági fényszórók halogének, opcionálisan LED-del is kérhetők.

Az egy részből álló, ragasztott szélvédő zavartalan kilátást biztosít a járművezetőnek. A vezetőoldali visszapillantó tükröt az ablak alsó vonalához közel helyezték el, így közel van a vezetőhöz és széles belátható területet biztosít. A járda oldalán található tükröt az ablak tetejéhez közel rögzítették, hogy a buszmegállóban várakozó utasokat ne sértse meg.

A homlokfal középső része nyitható és a világítóegységek takaróborítása levehető, hogy könnyebben hozzájuk lehessen férni. A három részből álló lökhárító „memória-funkcióval” rendelkezik annak érdekében, hogy kisebb ütközések után vissza lehessen állítani eredeti formáját.

Belső környezet

A modern benyomás a busz belsejében is folytatódik. Magasabb minőségű anyagok és új, világosabb színek kerültek beépítésre a harmonikus és tágas környezet megteremtése érdekében.

Az alacsonypadlós modellek utasáramlása akadálytalan, rengeteg hely került kialakításra a kerekesszékek, babakocsik és álló utasok számára. Az alacsony belépésű modellekben a hosszabb utakon is kényelmes utazás érdekében az ülések előre néznek. A busz minden területe és a felhasznált anyagok is könnyen tisztíthatóak.

Vezetőállás

A járművezető környezete integrált benyomást kelt a lendületes, de mégis egységes paneleknek, az ergonómikus kialakításnak és a tipikus Scania típusjegyeknek köszönhetően. Színvilága is különbözik az utastér színvilágától, világosabb annál, mintegy invitálva az utasokat a buszra történő felszállásra.

A vezetőállás a többféleképpen állítható ülésnek és kormánynak köszönhetően nagyon tágas. Annak érdekében, hogy nagyobb termetű vezetőknek is kellő kényelmet biztosítson, az ülést hátrább és lejjebb helyezték el. A kormány egy pneumatikus zár segítségével széles tartományban billenthető (20 fok) és mélységében állítható (85 mm). Ezen kívül a be- és kiszállást megkönnyítendő a kormány függőleges helyzetbe állítható.

A két kormánykapcsoló a kormánykerékkel együtt mozog, hogy mindig ugyanakkora relatív távolságra legyen a kormánykeréktől, ezáltal minden funkciót a járművezető ujjainak közelében tartva. A bal oldali kapcsolóval kezelhető az irányjelző, a távolsági fény és az ablaktörlő/mosó berendezés. A jobb oldali kapcsoló segítségével kezelhető a sebességváltó (Scania Opticruise váltórendszer esetén) és a Scania Retarder. A ZF automata váltó kezelőgombjai a műszerfalon kerültek elhelyezésre. Mivel ezek az egységek a kormánykeréken, illetve oszlopon vannak, így semmi nem akadályozza a járművezetőt a mozgásban.

Opcióként a német VDV szabályozásnak megfelelő állítható műszerfal is rendelhető.

A függő pedálok elősegítik a kényelmes lábtartást és a biztonságos fékezést. A járművezető mögötti elválasztó fal nem átlátszó és egészen a busz plafonjáig tart.

A busz erőteljes páramentesítő funkciót, valamint opcionális elektromos szélvédőfűtést kínál. A napsugárzás erejének csökkentése érdekében hővédő üvegezés kérhető. Külön fűtő/szellőztető befúvók vannak az oldalsó ablakokhoz és a padlóhoz.

Alumínium felépítmény

A Scania Citywide felépítményének összes panele, valamint a szerkezete is könnyű, de erős alumíniumból készült. A paneleket úgy tervezték, hogy sérülés esetén javításuk, illetve cseréjük egyszerűen megvalósítható legyen. Az alumínium sajátossága, hogy több alkalommal újrahasznosítható minőségének romlása nélkül.

A felépítmény részegységei modularizáltak, így biztosítva nagyfokú rugalmasságot, többek között az ajtóképlet kialakításánál. Például egy 18 méteres csuklós buszra akár 4 ajtó is kérhető.

Scania Citywide LF

A Scania Citywide LF egy alacsonypadlós városi busz, amely a busz teljes területén alacsony padlót kínál. A következő verziók rendelhetőek:

Kéttengelyes alacsonypadlós

18 méteres, 3 tengelyes, csuklós, alacsonypadlós

A busz hátuljába keresztben beépített 9 literes EEV motorok az alábbi változatokban állnak rendelkezésre: 230 vagy 280 LE dízel / biodízel, 270 LE bioetanol, 270 LE gáz / biogáz, ez utóbbi tetőre szerelt üzemanyagtartályokkal rendelhető. Automata, öt- vagy hatsebességes ZF váltó.

Scania Citywide LF

Az alacsony belépésű Scania Citywide nagy rugalmassággal kialakítható busz a városi, illetve elővárosi közlekedéshez. A busz alábbi változatokban rendelhető:

Kéttengelyes alacsony belépésű

Háromtengelyes alacsony belépésű

18 méteres, háromtengelyes, csuklós, alacsony belépésű

A buszok a jármű hátuljába hosszában beépített 9 literes motorral rendelhetők: 230, 280 vagy 320 LE dízel / biodízel motor, 270 LE bioetanol motor, 270 vagy 305 LE gáz / biogáz motor (tetőre szerelt tartályokkal). A Scania Opticruise, automatizált kapcsolású nyolcsebességes váltó ideális megoldás a hosszabb, belvároson kívüli feladatokhoz, mivel nagyfokú üzemanyag-hatékonysággal működő mechanikus erőátvitelt kínál. Az automata, öt- vagy hatsebességes váltót a ZF szállítja.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.