Tizenkét méter lett, maradhat?

2012.04.29. 07:54

Válság ide vagy oda, szerencsére a 2012-es év se múlt el a tököli Buszfesztivál nélkül. Gondoltam egyet, és ha már reptéren tarják a rendezvényt, érkezzünk stílusosan felkiáltással repülővel jutottam el a helyszínre. Ebben röpködős angyalunk, Angéla és egy Piper Cherokee (PA-28) volt a segítségemre. A levegőből történő érkezéskor már láttam, hogy a múlt évihez képest jócskán csökkent a fesztivál mérete.

Jó pár múlt évi kiállító hiányzott a sorból, mint azt a leszállás után az első körbesétáláskor megállapíthattam. Bár az autóbusz rajongóknak még mindig kiváló program, hiszen az S91-en kívül az összes új hazai modell megmutatkozott itt, nagy európai gyártók mellett.

Sőt a Kravtex itt mutatta be a nagyközönségnek a pár nappal ezelőtt debütált Credo Inovell helyközi buszt. Ez természetesen teljesíti az euro 5 illetve az EEV környezetvédelmi szabványokat. A márkánál már megszokott módon ezt FPT motorral érik el. A kézi kapcsolású váltót a ZF-től kapja, viszont a futómű Rába, így a jármű 85%-ban magyarnak mondható. Az Inovell helyközi járatokra van szánva, így nem alacsonypadlós, viszont az Econellhez hasonlóan szintén kiskerekű modell.

A másik érdekesség az MAN Lion's City Hybrid-je. Ez elvileg akár 30%-al kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint nem hibrid testvére. A soros elhelyezésű hajtási rendszert a Siemensnek köszönhetjük. Természetesen a fékezéskor, illetve kiguruláskor keletkező energiát is visszatáplálják, és a személyautókhoz hasonlóan a stop/start rendszer is javítja a károsanyag kibocsájtás csökkentését. Az energia tárolására a tetőn elhelyezett hat darab ultrakondenzátor szolgál, amik kevésbé érzékenyek a környezeti hatásokra, és az életciklusuk is hosszabb mint a hagyományos akkumulátoroknak. Tisztán villannyal is képes közlekedni, igaz csak pár száz métert.

A Mercedes-Benz a Citaro fészliftelt változatával jelent meg. Ennek elődmodelljével már a budapesti utasok is találkozhattak, például a 28-37-es villamos pótlásakor.

A parkolóból a vendégeket a NABI Compobus szállította. Ők természetesen nem az amerikai piacra gyártott modellt, hanem a Sirius rövid és csuklós változatát állították ki.

A szeghalmi elővárosi buszához hozták a szokásos buszmegállójukat is. És mintha a transzferbe is besegített volna egy Csaba Metál Urbanus.

A Scania a múlt évben bemutatott OminExpress újabb, alacsonyabb változatával volt jelen.

Az Irisbus a múlt évi hat buszhoz képes idén csak egy Citelis városi busszal mutakozott.

A kiállítás legkedvesebb modellje a faros Ikarus 55.21-es.

A kakukktojás pedig a Pneumobil megmérettetésre készülő BME csapatának kicsit kiherélt járműve volt. Mint azt a jármű környékén sertepertélő fiatalembertől megtudhattam, a meghajtást éppen fejlesztik, így csak a puszta váz és a kerekek voltak megtekinthetők. De akit izgat, hogy megy levegővel egy jármű, 2012. május 11-12-én Egerben megnézheti.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.