Akár tehénfinggal is eljár

2012.05.04. 11:47

Az Iveco az amsterdami „Bedrijfsauto 2012” kiállításon mutatta be új Stralis LNG (Liquefied Natural Gas – cseppfolyósított földgáz) Natural Power modelljét. A földgázüzemű jármű tökéletesen alkalmas a közepes távú vagy éjszakai áruszállítási feladatokra, és mostantól egész Európában megrendelhető.

A Stralis LNG Natural Power modell regionális és országos áruszállítási feladatokhoz, például üzemanyag-szállításhoz ideális. A kiállításon szereplő, félpótkocsival felszerelt kéttengelyes nyergesvontatót, egy 330 lóerős Cursor 8 földgázüzemű motorral, kézi sebességváltóval, gyárilag beépített intarderrel és elektronikusan vezérelt fékrendszerrel (EBS) szerelték fel. A jármű 18-40 tonna összgördülő tömegű változatokban érhető el.

A földgázüzemű járművek használata napjainkban nemcsak nagy társadalmi jelentőséggel bíró beruházás, hanem gazdaságilag is kedvező a vállalatok számára. Az LNG-technológia egyik legfontosabb előnye, hogy lényegesen megnöveli a járművek hatótávolságát, amely így akár a 750 km-t is elérheti.

A CNG-alapú (Compressed Natural Gas – sűrített földgáz) technológia biztosította alacsonyabb károsanyag-kibocsátás jelentős előnyei mellett az LNG-hajtás a jármű menetkész tömegének csökkentését is lehetővé teszi, amely a teherbírási kapacitás növekedését eredményezi. Regionális áruszállításra való használat esetén, évente körülbelül 40 000 kilométeres távolságon a becslések szerint – az üzemanyagáraktól függően – akár 10 000 eurós megtakarítás is elérhető a hagyományos dízelüzemű járművekhez képest. Hulladékgyűjtési és újrahasznosítási feladatok esetén a megtakarítás évente akár 20 000 euró is lehet.

„A földgázüzemű járművek mindig is kiemelt helyet foglaltak el az Iveco fejlesztései között. Vállalatunk egyike azon kevés gyártóknak, amelyek jó előre felismerték a metán alternatív energiaforrásként való felhasználásának jelentőségét” – mondta Alessandro Mortali, az Iveco nehézkategóriás járművekért felelős alelnöke.

A földgázhajtású járművek építése már a nyolcvanas évek óta elsőbbséget élvezett az Iveco környezetbarát modelljeinek fejlesztése során. A vállalat mára a metánüzemű haszongépjárművek legszélesebb palettáját kínálja a piacon. Az állami és a magánszféra flottáiban üzemelő 11 000 járművével az Iveco Európában piacvezető a földgázüzemű járművek fejlesztése és értékesítése terén is.

A CNG-technológiával működő járművek a metánt gáz formájában, 200 bar nyomás alatt tárolják acéltartályokban. Az LNG-járművek -125 C-os hőmérsékletű hűtőtartályokban, folyékony halmazállapotban tárolják a cseppfolyósított földgázt, amelyet egy hőcserélőben való melegítést követően gáznemű halmazállapotban adagol a rendszer a motornak.

A mentánhajtású járművek piaci lehetőségei különösen az élelmiszer- és italipar, az üzemanyag-szállítás, a logisztika terén, valamint az éjszakai szállítással foglalkozó vállalatok körében erősek, amelyek számára a szikragyújtású motorok garantálják az alacsonyabb zajszintet. A földgázüzemű Stralis modellek átlagosan 3-6 decibellel halkabbak, mint az azonos teljesítményű dízelüzemű járművek. Az utóbbi időben jelentős európai vásárlók tesztelték e járműveket. A pozitív eredmények azt bizonyítják, hogy a gázüzemű járművek több más területen, számos különféle szállítási feladatra felhasználhatók.

Az LNG-modellek a nyergesvontatók megjelenése után hamarosan 2 és 3 tengelyes teherautó változatban is kaphatók lesznek. A 16 sebességes kézi sebességváltóval és hidraulikus retarderrel felszerelt járművek városi és városon kívüli használatra is alkalmasak. A járművek hidrodinamikus nyomatékváltóval és beépített retarderrel rendelkező, 6 sebességes automatikus sebességváltóval is rendelhetők. A földgázüzemű Cursor 8 motor megfelel a 2014-ben hatályba lépő Euro VI kibocsátási norma határértékeinek.

A földgázüzemű Iveco haszongépjárművek már képesek a biometán használatára, amely a legjobb eredményekkel rendelkező megújuló energiaforrások közé tartozik a CO2-kibocsátás csökkentése terén.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.