2014.12.12. 06:56

Közlekedni necesse est:

Miután a saját szememmel láttam egy éve a Budapesti Közlekedési Központ távlati tervei közt a fővárosi dugódíj bevezetését, kicsit lefagyok amikor azt hallom, nem lesznek dugók Budapesten és környékén, miután az autópályák ki- és bevezető szakaszait és az M0-s autóút, nem EU-s pénzből épített részeit is fizetőssé teszik januártól. Az ügyben minden Pest megyei és sok vidéki önkormányzat is rázza a csengőt, lesznek demonstrációk is, írta az MTI, tegnap este. Ennek ellenére jó reggelt, kedves magyar közlekedők.

Ma reggel háromnegyed hét előtt két baleset is történt az M7-es autópályán, a baracskai lehajtó után, a Siófok felé vezető oldalon. Az egyik esetnél egy gépkocsi és egy autóbusz ütközött, hárman sérültek meg. Körülbelül 150 méterre egy kamionba ütközött egy kistehergépjármű, melynek vezetője meghalt. A tűzoltók nagy erőkkel dolgoznak mindkét helyszínen, a forgalmat várhatóan elterelik. (BM OKF)

Az M0-s úton torlódásra lehet számítani ma, mert 15 négyzetméteren aszfaltoznak az M1-es autópálya felé vezető oldalon a 6-os főúti csomópontnál. A javítások idejére két sávot lezárnak, ezért péntek reggel fél héttől délután hat óráig kisebb-nagyobb dugókra kell számítani az M0-s 6-os főúti csomópontjánál, Érd közelében. Update: Reggel 8 óra után a vártnál is hosszabb, közel 7 kilométeres kocsisor torlódott össze az M0-s érintett déli szektorában. Mivel nincs terelő út, aki erre indulna pénteken, inkább válasszon másik útvonalat.

Rárontanak a részeg és drogos sofőrökre a rendőrök, mert hétvégén országos, sőt, az Európai Unió más országaival egy időben zajló akcióban ellenőrzik majd a magyar autósokat. A halálos és súlyos személyi sérüléses balesetek öt százalékát okozzák az alkohol vagy drog hatása miatt bódult autósok az Unióban, nálunk ez az arány több mint tíz százalék. (Police.hu)

Olyannyira indokoltnak tűnik a rendőri keménykedés, hogy talán abban a szerb autósban is lehetett valami, akit ma reggel szedtek össze a leállósávban a rendőrök, amikor Seatjával a menetiránnyal szemben haladt Lébénynél, Budapest felé. Állítólag korábban a szalagkorlátnak csapódott és elvesztett tájékozódási képességét. Amikor elfogták, zavartan viselkedett. (Police.hu)

Bajorországban már használják azt a kétkamerás rendőrségi eszközt, amely nem csak az érzékelői előtt elhaladó autó sebességét, de az előtte haladóhoz képest tartott követési távolságot is méri, a szabálytalankódok adatait pedig rögzíti. A VAG (Video Abstands- und Geschwindigkeitsmessung) Digital nevű berendezés baromi drága, mert darabja 170 ezer euró (51,6 millió forint), de sok pénzt is lehet vele csinálni, hiszen egyszerre több sávot képes pásztázni és persze javítja a közlekedésbiztonságot is. A német rendőrök szerint autópályán az ideális követési távolság a kilométerben kifejezett sebesség értékének fele, méterben. Vagyis 130-as tempónál legalább 65 méter. Ha Magyarországon ezt az eszközt is elkezdené használni a rendőrség, alapvetően változhatna az autópályák közlekedéskultúrája, hiszen a VAG éppen azt akadályozza meg, hogy a belső sávban érkező autó letolja maga elöl akit utolér. Persze, ehhez a jobbratartási kötelezettség fogalmát sem ártana elültetni néhány autós fejében. (ORFK-OBB)

Ahol még szabad az autópálya, ott néha sebességkorlátozás sincs. Bár a németek egy ideje tervezik, hogy lassan felszámolnak minden ilyen szakaszt, a tuningcégek még vadul egymásra licitálnak, ha lóerőkről és végsebességről van szó. A Vaeth többlépcsős átépítést kínál a Mercedes E63 AMG-hez. Az autó gyárilag 583 lóerős, motorja V8-as, két turbófeltöltővel. A feltöltők cseréjével, az elektronika átprogramozásával, új, nyitottabb kipufogórendszer felszerelésével, illetve a futómű ültetésével, valamint a végsebesség-korlátozás kiiktatásával a világ leggyorsabb családi kombiját szögelik a Mercedesből. A beavatkozás után a V63 RS-nek nevezett jármű 750 lőerős lesz, végsebessége eléri a 350 km/h-t. Mindez közel 25 ezer euróba kerül az autó árán felül, de a képen látható példányon még ott vannak a forgácsolt könnyűfém felnik és a gyári méretnél szélesebb, peresebb gumik és a teljes légterelőszett, további ezresekért. A hátsó gumi dimenzióin megdöbbentem: 305/25 ZR20. Házi feladat: rákeresni egy ilyen abroncs árára. 

Ez megy a Totalcar levlistáján:

Nem tud valaki véletlenül egy jó állapotú, fiatal srácnak való, lehetőleg nem 316-os, inkább 318i motorral szerelt BMW E30-at? Eladó autót ilyen sokáig nagyon ritkán keres a társaság, az erről szóló thread tegnap este huszonkét levélből állt és még mindig nincs meg az autó. A keret valahol 500-700 ezer forint környékén tetőzik. Írjanak, mert ez így nem mehet tovább.

Autóipari hírsaláta:

Emlékeznek még a híres svéd autómárkára, a Saabra? Nem arra a vergődésre gondolok, amit az utóbbi öt évben bemutattak, hanem arra, amikor még egyedi formájú és hangulatú kocsikat gyártottak. Még korábban a műszaki tartalom is egyedi volt, nem pedig Opel, de ez már tényleg rég volt. Most a pénzt tologatják a tulajdonosok. Jelenleg az indiai Mahindra szeretne beszálkni a Saabot most birtokló NEVS (National Electric Vehicle Sweden) nevű formációba, hogy alternatív hajtású és prémiumjárművek előállításával terjeszkedjen az európai piacon. (Automotive News)

Még mindig tud újat lendülni a japán légzsákgyártó, a Takata körül kialakult botrány. A cég utasoldali légzsákjainak felfúvódóegységével kapcsolatos problémák miatt a Honda, a Nissan és a Mitsubishi jelentették be tegnap, hogy világszerte összesen 550 ezer autót hívnak vissza alkatrészcserére. Ebből mintegy 100 ezer európai autóról lehet szó csak a Honda esetében. A cég amúgy a Takata legnagyobb megrendelője. Az érintettek mindhárom márka esetén levélben kapnap értesítést. (Automotive News)

McLaren M23 Formula 1-es versenyautó, 1974-ből. 575 kiló, kézi váltó, 490 lóerős V8-as Ford motor és kormány mögött a bajnok, Fittipaldi
McLaren M23 Formula 1-es versenyautó, 1974-ből. 575 kiló, kézi váltó, 490 lóerős V8-as Ford motor és kormány mögött a bajnok, Fittipaldi

Születés és halál:

Nagyon kevés olyan autóversenyző van a világon, mint a ma hatvannyolc éves, brazil Emerson Fittipaldi. Az élő legenda nem csak kétszer volt világbajnok a Formula-1-ben (1972 és 1974), de szintén két évben ő volt a legjobb pilóta az Indianapolis 500-ban (1989 és 1993) és egyszer a Cart versenysorozatban is. 

Ezen a napon, 2010-ben hunyt el a saját, autómanufaktúrája névadójaként híressé vált Tom Walkinshaw. A Tom Walkinshaw Racing nevét a TWR versenyautómárka miatt ismerhetik. Hihetetlen, hogy az innen kikerülő kocsik nem csak a Paris-Dakaron arattak győzelmeket, de mindenféle pályaversenyeken és Le Mans-ban is.  Tom Walkinshaw 64 évet élt, amikor elvitte a rák.

A világ legsittesebb tesztútja:

Ez jutott Winklernek éppen nyolc éve ezen a napon, amikor bemutatkozott Magyarországon az Aston Martin akkori importőre és az is kiderült, nem egészen tudják, mit jelent pontosan az a szó, hogy autóteszt. Azért kattintsák ezt a régi Totalcar cikket, mert ott van benne a szép Vantage és még vicces is. Erre-erre!

Ma és holnap:

Bár csábító alternatíva lehet ezüstvasárnapon egy plázában idegeskedni, talán mégsem ördögtől való inkább kint csapatni valahol. A hétvégére szinte tavaszi időt ígér az Időkép.hu. Azt írják, hogy pénteken hajnalban északon még kialakulhat gyenge ónos eső, napközben azonban a legtöbb helyen már több órára kisüt a nap. Reggelre főként délen, délnyugaton képződik többfelé köd, amely helyenként csak lassan oszlik majd fel. A délies szelet élénk, északnyugaton erős lökések kísérhetik. Hajnalban -4, +1, délután 4-9°C várható.

Ma a Gabriellák, Franciskák, Karsák és Otíliák (akad, aki Ottíliának, illetve Ottiliának írja) ünneplik névnapjukat, jó nekik.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.