2015.01.07. 07:25

Mivel még ma, azaz január hetedikén sem teljesen végleges, hogy pontosan mely útszakaszokon kell ettől az évtől úthasználati díjat fizetnünk, nem csoda, hogy kissé megcsúszott a lemezen a tű a különböző on- és off-line navigációs lehetőségek fejlesztőinél is. Jó reggel mindenkinek, ez itt a Hidegindító, egy igazán hideg éjszaka után, Attila és Ramóna napján

Óvatosan navigálj:

Miután tegnap este éppen Budaörs intett be a legújabb autós sarcnak azzal, hogy nem fizeti tovább az M1-M7 autópálya környékén a világítást, kíváncsi voltam, hogyan reagál a Google webes útvonaltervezője, ha Budapestről éppen oda tervezek útvonalat, és kikötöm, hogy csak nem díjköteles helyen vigyen. Hát kérem úgy, hogy simán rávisz a most már díjköteles M1-M7 kivezető szakasz városon kívüli részére. Itt, az új szabályok szerint jól meg is büntetnek, ha nem vásároltam megyei jogosultságot. A helyzet pontosan ugyanez a legtöbb off-line vagyis a készülékünkre töltött terképállományokkal dolgozó navigációs szoftverrel az összes most fizetőssé tett útszakaszon. Így is marad ez egyebek mellett az összes beépített autós GPS-ben és a iGo különböző verzióiban is mindaddig, míg nem töltjük majd fel a legújabb, a változásokat követő frissítést. Ehhez persze az kéne, hogy a változások ne változzanak tovább, kilalakuljon a végleges rendszer. Addig csak óvatosan a navival. Update: az átmeneti időben az önök reménye a Waze lehet.

Közlekedési koffein:

Leendő autósok ezrei eszik a kefét, mert fogalmuk sincs, mire számíthatnak a jogosítványszerzéshez szükséges elméleti vizsgán. A kreszvizsgákon kisorsolt kérdések adatbázisa január 12-től teljesen más lesz, mint tavaly, bár a tananyag valóban azonos. Az új kérdések száma több tízezer, több lesz a képes feladvány is, de nyomtatott tesztkönyv nem lesz többé. Csak on-line kérdéssor az Edukresz oldalon, ahol a válaszokat semmilyen módon nem lehet előcsalogatni. Aki próbatesztet akar csinálni, kénytelen regisztrálni a Szakoktatók Országos Érdekképviseleti Egyesületének oldalán. Ez most még ingyenes, de később fizetős lesz. Egyelőre nem kaptam belépési lehetőséget, pedig tegnap lenyomtam a regisztrációt. Részvétem az ügy érintettjeinek.

Nem lesz külön motorkerékpáros megyei matrica, mondták nekem tegnap a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban. Pedig a felvetés, vagyis, hogy a már évek óta létező tíznapos, kedvezményes motoros tarifa mellett szükség volna szintén kedvezményes motoros megyei tarifákra is, elég logikusank tűnik. Talán éppen ez vele a gond. Nem lesz továbbá motoros éves tarifa sem, így aki például besokall a dugóktól és jó időben motorral, robogóval jönne be a városba, a létező, főként autósokra szabott lehetőségek közül választhat. 

Osztrák autópályákon és más gyorsforgalmi utakon bekövetkezett közúti balesetek közül minden ötödik a követési távolság meg nem tartására vezethető vissza. Amíg a gyorshajtással, vagy ittasan okozott balesetek száma az elmúlt időszakban csökkent, addig a nem megfelelő követési távolság miatti, úgynevezett „ráfutásos” balesetek vonatkozásában nem javult a helyzet, ezért most kampányolnak. Érdemes elolvasni az egész cikket, itthon is jó volna visszavenni egy kicsit. (Baleset-megelőzés.eu)

A fővárosban tömegközlekedőket érinti a Budapesti Közlekedési Központ közleménye a január eleji menetrendváltozásokról, különös tekintettel a különböző felújítási munkák és a most szombati munkanap ügyében. Részletekért ide tessék.

Autóipari hírsaláta:

67476 új autót adtak el tavaly egész évben, Magyarországon, melyek közül csak mintegy 59 ezer maradt itthon, a többit két hónapon belül kivonták a forgalomból, elvitték külföldre. Itt tart a magyar autókereskedelem. Összehasonlításként 192314 új autó ment el egy év alatt Csehországban, ahol csupán Skodából több mint 58 ezer fogyott. (MGE, MTI)

3200 négyzetméteres gyártócsarnokkal bővítette területét a Komáromban működő Kayser Automotive Kft. A cég mindenféle műanyagalkatrészt és csöveket gyárt a környező autógyárak modelleibe. (MTI)

At utóbbi évben gyártott Passatokat, Jettákat, Golf GTI-ket és Beetle-ket hív vissza önkéntesen a Volkswagen az Egyesült Államokban, mert az üzemanyagrendszer egyik csőcsatlakozásánál szivárgás léphet fel, és ez motortüzet okozhat. Egy nappal korábban jelentették be, hogy a cég visszahív 50 ezer Jettát egy másik, a halogén fényszóró működését felügyelő szoftver hibája miatt. Egyelőre nem tudni, hogy a tengeren túli akcióknak van-e európai vonatkozása. (Motor Trend)

Luxusautók a tengeren:

Még nem süllyedt el, csupán zátonyra futott azt a teherszállító hajó, mely éppen tegnap indult volna útnak Nagy-Britanniából, a fedélzetén összesen 1400 új autóval. Az autók zöme Jaguar és Land Rover, de van köztük hatvanöt Mini és egy Rolls-Royce Wraith is. A mentés akár hónapokig is eltarthat az időjárástól függően, a hajtó mesterségesen tartják ebben a pozícióban, szólnak bizonyos források. Az autók összértéke, a legszerényebb becslések szerint is több mint 50 millió dollárra tehető. Egyelőre tartanak a rögzítések és a kocsik nem egymás hegyén-hátán várják a dagályt. (Automotive News)

Magyarok a porban:

A motorosoknál az újonc Matthias Walkner nyerte a Dél-Amerikában zajló Dakar-rali keddi, harmadik szakaszát, így 15 év után volt ismét osztrák etapsiker. Az autósoknál ezúttal az argentin Orlando Terranova volt a leggyorsabb. Összetettben továbbra is a 2011-ben végső győztes katari Nasszer al-Attijah áll az élen.

A Sebestyén Sándor vezette trió a 64. míg az Uniqa Sandlander Team mongol versenyzők vezette Toyotája a 70. helyen ért célba. A csapat keddi közleménye szerint a harmadikautós egység, Szaller Zoltán, Farkas Nándor és Udiikhuu Byambatsogt ugyan húsz óra alatt végigment a második szakaszon, de az elektronikai és hűtőgondokkal küszködő T2-es Toyotával már nem tudott odaérni a kedd reggeli rajthoz, így nem folytathatta a dél-amerikai futamot. (MTI)

Totalcar anno:

Repül az a rohadt idő. Napra pontosan tizenegy évvel ezelőtt jelent meg az újságunkban Winkler tesztje az akkor még új, mára vénségesen vén, negyedik generációs Renault Espace-ról. A háromliteres motorról azóta kiderült, hogy tilos ilyen motorral venni az autót, mert egy betegágy. A tesztben persze más az érdekes, mindenekelőtt az akkori TC stílusa. Íme!

Jeles nap:

Ma töltötte be harmincadik életévét Lewis Hamilton, a Formula 1 kétszeres (2008 és 2014) világbajnoka. A brit pilóta karrierje során nem csak a királykategóriában szerzett bajnoki címet, hanem a kétezres években a Formula Renault 2000-ben és a Formula 3-ban is. Nem véletlenül ő ma az autóversenyzés egyik legünnepeltebb sztárja. Isten éltesse!

Kőkemény fagyok után ez a nap is fagyosan indul az Időkép szerint, majd napközben nyugat felől megnövekszik a felhőzet, és késő délutántól északnyugaton kisebb havazás is lehet. Északnyugaton élénk lesz a délkeleti szél. A legalacsonyabb hőmérséklet -5 és -12°C között alakul, de a hófedte, derült, szélcsendes tájakon -15, -18°C-ot is mérhetünk. Nappal -1, -6°C várható.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.