Látott már autót, amiről 500 km/h-nál leesik egy kamera?

2015.11.11. 08:01
Napsütéses őszi reggelt november 11-én, a Mártonok, Martinok és Nimródok neve napján. Látja kint azt a sok felhőt? Ha nem, az azt jelenti, hogy Magyarországról olvas, ahova ma egészen naplementéig nem sok jut belőle. A legtöbb időjós lap szerint így telik majd ez a nov. 11, ami nem mellesleg Amerikában a veteránok napja.

Hírsaláta

  • Különös választás: Mazda CX-9-et vett a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A Mazda öt méternél hosszabb, első sorban orosz és amerikai piacokra szánt hétülésesét 12 millió forintért vette a hatóság az Autó Mirai Kft.-től. Az óriás-Mazda egy Skoda Octaviát vált majd a hatóságnál, ahol a vizsgáló- és felderítő irodák szakmai feladatainak ellátását szolgálja. A hivatal szerint mérete lehetővé teszi, hogy a rajtaütések alkalmával a vizsgálókat együtt szállítsák a helyszínre vele - írja a Napi.hu.
  • 41 éves korában visszavonul Alexander Wurz osztrák autóversenyző. Wurz tizenkét évesen már BMX-világbajnok volt, onnan váltott az autósportra, és tíz évvel később már a Benetton pilótája volt a forma-1-ben. F1-es karrierje három dobogós helyezésénél messze túlmutatnak hosszútávú futamokon elért sikerei: két alkalommal nyerte meg a Le Mans-i 24 órást.
Alexander Wurz jellegzetes piros-fehér sisakjában az 1998-as kanadai nagydíjon
Alexander Wurz jellegzetes piros-fehér sisakjában az 1998-as kanadai nagydíjon
  • Komoly digitális technológiai tapasztalatokkal rendelkező felsővezetővel erősít a Volkswagen. A Matthias Müller vezérigazgatónak közvetlenül alárendelt digitalizálás-technológiai stratégiai részleg élére kinevezett Johann Jungwirth egy éve dolgozik az Apple-nél, korábban öt éven át a Mercedes-Benz amerikai kutatási-fejlesztési részlegét irányította. A Mercedesnél Jungwirth a járművek hálózatra kapcsolásával és autonóm közlekedésével foglalkozott. Az Apple-nél betöltött pontos szerepéről nincsenek információk, ahogy arról sem, miként dolgozhatna össze rajta keresztül a két óriásvállalat, de az sem kizárt, hogy a lépés inkább az Apple autóipari ambícióival függ össze, mint a VW autopilot fejlesztéseivel. (MTI) 

Cukor

  • Ha szerdai Hidegindító, akkor Petrolicious. A stáb, amelyik nem tud hibázni most egy mérnök féltett Porsche 930-asát forgatta le. 10/10-es videó.
  • A hollandok már a hátsó ülésről vezetnek. Legalábbis a teslások, közülük is csak egy, aki le is videózta, hogy megossza mindenkivel az élményt. A Tesla önvezető rendszeréről itt írtunk korábban, a holland autópályán elkövetett mutatványt pedig itt találja.
  • Gondolkozott már azon, mit láthat egy GoPro, ha ötszáz kilométer/órás(!) tempónál leesik egy autóról? Ha még nem, ne most kezdje el: már nem kell. Egy amerikai dragversenyen történt az eset, ez: (a lényeg 1:50-nél)

Egy perc KRESZ (Pető Attila Kreszprofesszorral)

3 pontos kérdés: Vajon milyen sebességgel közlekedhet a képen látható tehergépkocsi? 

Nem is olyan egyszerű a feladvány. Hiszen ehhez először azt kell meghatározni, milyen úton közlekedik ez a jármű.

Ha figyelmesen megnézzük a képet azt egyből látni, hogy lakott területen kívül vagyunk. Az is hamar eldönthető, hogy ez nem autópálya. Hiszen nincs sem leállósáv, sem pedig a ma már minden autópályánál tapasztalható kerítés sem. Végül az autóutat is kilőhetjük, hiszen autóúton a megengedett legnagyobb sebesség eleve 110 km/óra, azaz nincs értelme ezt egy sebességkorlátozó táblával megerősíteni.

Mindebből következik, hogy ez egy lakott területen kívüli egyéb útvonal. Ahol a megengedett legnagyobb sebesség személygépkocsiknak 90 km/óra, nagyobb tehergépkocsiknak 70 km/óra.

Vajon hogyan értelmezhető akkor ez a 110-es tábla?
A fenti értékeket figyelmen kívül hagyva minden jármű ennyivel száguldhat?
 

Ha figyelmesen elolvassuk a KRESZ-t, akkor kiderül, hogy ez nem így van! A táblán jelzett magasabb sebességérték kizárólag személygépkocsi, motorkerékpár és a 3500 kg megengedett legnagyobb össztömegnél kisebb gépkocsi részére engedélyezett.

Tehát a képen látható kamion maximum csak 70 km/óra tempóval haladhat. 

További tippek, tanácsok a Kreszklub oldalán.

Anno november 11

Ma lenne 78 éves a monzai gorilla, Vittorio Brambilla. Neve egy emlékezetes futamgyőzelem miatt él erősen az autósportban. Az 1975-ös osztrák nagydíjon esőben megnyerte az idő előtt leintett futamot, majd a célvonalon áthaladva örömében mindkét kezét magasba emelte. A March-Cosworth hátsó kereke megcsúszott, Brambilla pedig orral a depófalba fúródott

Ez volt Brambilla egyetlen grand prix-sikere. Sőt, dobogóra sem állt többé. Egyrészt sosem ült igazán versenyképes autóban, másrészt három évvel később az olasz nagydíjon belekerült abba a balesetbe, melyben Ronnie Peterson életét vesztette. Ő is megsérült, egy leszakadt kerék találta fejen. Egy évvel később felépült, visszatért a forma-1-be, de már nem volt versenyképes. 2001-ben, 63 évesen halt meg.

Maria Teresa de Filipps 1958-ban
Maria Teresa de Filipps 1958-ban

Ma ünnepli 89. születésnapját Maria Teresa de Filipps, a Forma-1 történelmének első női autóversenyzője. Öt futamon próbálkozott, egyedül az 1958-as belga nagydíjon ért célba, tizedik lett.

Kerüld el a dugót!

A Waze a legnépszerűbb, magyar autósok tízezrei által használt, közösségi alapú útvonaltervező szolgáltatás. Segítségével az ország bármely pontján várható forgalomról, torlódásokról, útépítésekről és persze rendőrségi jelenlétről tájékozódhatsz, mindezt élőben. Jelmondatunk: még több időt az ágyban, kevesebbet a volán mögött. Nagyíts a térképen a környéketekre!

A nap képe

Bill Korbacher fotós áll egy salakverseny mellett, miközben mögötte Doug Coulter küzd látványosan a fizikával. Coulter sértetlenül szállt ki a sprinterből, Korbacher élete fotója helyett pedig az életének örülhetett. 1976-os fotó.