Ugratót szült az autópálya

2016.06.15. 08:04
Szép reggelt június 15-én, a Jolánok, Vidok, Jonkák, Kreolák és Vitusok neve napján. Ma van 264 éve, hogy a 18. század nagy polihisztora, Benjamin Franklin megejtette híres sárkányrepülős tesztjét, amelynek tapasztalati egyenes úton vezették el a villámhárító feltalálásához. Ez itt pedig James Corden saját formátumának legújabb hibátlan darabja: egy autózással, pucérkodással összekötött karaoke a komplett Red Hot Chili Peppers-szel.

Cukor

  • Őrült képeket rögzített a napokban Minnesota egy autópályájának kamerája. A 36-os út egy szakaszán a belső sávban púposodott fel az aszfalt a hőségtől. A felvétel szerint az államban többnyire magas hasú autók közlekednek a belső sávokban, legalábbis abban az egy percben valahogy nem járt arra egy Mustang vagy Prius sem. A lényeg, hogy hiába az ugrató, nem történt baleset addig, míg észbe kaptak az illetékesek.
  • Austin Williamsnek hőségtől púposodott aszfalt sem kellett, hogy eldobja az autót. A Perris Auto Speedway-en, egy tucat amerikai salakpályán szált el a sprint carral. A Jalopnik 22 lábnak írja a pördületek csúcsmagasságát (valószínű a kerítés magasságából mérték), azaz Williams harminc centi híján hét métert repült.

Hírsaláta

  • Akik milliárdokat kaszálnak a magyar autósokon. A Napi.hu ment utána, kik jártak nagyon jól az állami útdíjdizetési rendszer kiépítésével. A legnagyobb nyertes egyértelműen az Emőri Gábor milliárdos vállalkozó kezében lévő I-Cell Mobilsoft Zrt. A vállalat három év alatt nyolcmilliárd forint osztalékot fizetett a tulajdonosainak, ami az alig több mint 26 milliárdos árbevételre vetítve évente átlag 30 százalékos profitrátát jelent. Sikerük főként állami projekteknek köszönhető. A Hu-Go elektronikus útdíjrendszer 15,5 milliárd forinttal részesedett az árbevételből, az EKÁER online árukövető rendszerhez kapcsolódó fejlesztés hatmilliárddal, a rendőrség szupertraffipax rendszere hárommilliárddal, a nemzeti mobilfizetési rendszer bő másfél milliárddal járult hozzá a bevételhez. Jól ment a Kertész Attila és Kertész Viktor érdekeltségében lévő ARH Informatikai Zrt.-nek is. Az ARH-val az elmúlt két évben 20 milliárd forint árbevételt értek el. Közösen győztek az I-Cell-lel a 6,3 milliárd forintos rendőrségi traffipaxtenderén, de azt nem tudni,ezen felül mennyi bevételük származott állami megrendelésekből. (Napi.hu)
  • Kicserélte a rendszámot, tankolt, majd elhajtott. A képen látható fickó még április 10-én 1 óra körüli időben távozott fizetés nélkül egy győri benzinkúton történő tankolás után. A rendőrség megállapította, hogy a megtankolt Mercedes hatósági jelzése egy Fiathoz lett kiadva. Ha a benzinkút kamraképe alapján felismered az arcot a kapucni alatt, hívd a Győri Rendőrkapitányságot. (Police.hu)
  • A Volkswagen szerint a digitalizáció olcsóbbá teszi az autózást. Az autók önálló navigálását lehetővé tévő rendszer, a 21. század autójának a szíve két-három éven belül a hétköznapok részévé válik - mondta Johann Jungwirth, a konszern digitalizációs stratégiai osztályának igazgatója a dpa hírügynökségnek. Hangsúlyozta azonban, hogy a sikeres digitális váltáshoz még a Volkswagennek is több együttműködést kell kialakítania és partneri kapcsolatokat kell létesítenie. Egymásra vagyunk utalva - fogalmazott, megjegyezve, hogy ebben a kontextusban kell értelmezni a Gett fuvarmegosztó szolgáltatásba invesztált 300 millió dollárt is. A cég már előkelő pozícióra tett szert Európában és ez jelenti azt a bázist, amire a mobilitási szolgáltatásokat Európában, Oroszországban, a Közel-Keleten, illetve más piacokon fel lehet majd építeni. Johann Jungwirth az egyéni mobilitási szolgáltatások díjának jelentős csökkenésével számol a jövőben. "A taxik fuvardíja jelenleg úgy két euró körül van kilométerenként. Mi azzal számolunk, hogy az igény szerint rendelhető mobilitási szolgáltatások kilométerenkénti díja meg fogja közelíteni a magántulajdonban lévő autók egy kilométerre jutó fenntartási költségeit" - fejtette ki a dpa hírügynökségnek adott interjúban az Apple egykori menedzsere. Véleménye szerint az önállóan navigáló, vezető nélküli járművekkel nyújtott mobilitási szolgáltatások lényegesen javítani fogják a szociális mobilitást is. "Ezekkel a járművekkel már mindenki, még a jogosítvánnyal nem rendelkezők, idősek, betegek, gyerekek és vakok is élvezhetik majd az önálló és független mobilitás nyújtotta előnyöket" - fogalmazott. Az igény szerint rendelhető vezető nélküli járművek megjelenése azonban semmivel nem fogja csökkenteni a saját tulajdonban lévő autók jelentőségét - szögezte le Johann Jungwirth. (MTI)

Merre tovább, Indycar?

Újabb csúnya baleset miatt lett felkapott téma a biztonságfejlesztés az IndyCarban. Josef Newgarden bukott a hétvégi megkezdett, majd törölt texasi fordulón. Ő az ott a sötétebb zöld autóban. 

Az UsaRacing blog követte le a baleset utóéletét. A kulcscsont és kéztörés Newgardent egy időre kiüti a szezonból, de szerencsés, hogy a leamortizált bukókeret ellenére ennyivel megúszta. Egy súlyosabb baleset jól láthatóan kódolva van a sorozatba, melynek futamai jelentős része oválpályákon, a Formula-1-es futamokénál lényegesen nagyobb átlagtempónál zajlik. Két irány látszik megoldásként: a halo és az aeroscreen. Hogy melyik micsoda, és miért jó arról itt olvashatsz: Aeroscreen vs. halo.

Ma 55 éve, hogy...

... az autósport-történelem egyik legidiótább balesetében meghalt Giulio Cabianca. A nem túl sikeres pályafutást maga mögött tudó 38 éves olasz 1961 júniusának közepén Modenában tesztelte Cooper-Ferrarit. Szándéka szerint újfent negyedszer is megpróbálkozott volna egy Formula-1-es futammal, az önbizalmán pedig sokat dobhatott, hogy nem sokkal korábban második lett a Mille Miglián.

Cabianca egész nap hajtotta  Ferrari Tipo 533 2,5 literes motorjával szerelt Coopert. Délután történt, hogy – vélhetően váltóhiba miatt – képtelen volt autóját időben megfékezni, így jobb híján a pálya nyitott főkapuja felé tartva talált menekülőutat. Rossz döntés volt, a kapu egy forgalmas közútra, a Via Emiliára vitt. Útban az útra Cabianca még elütött egy embert, aki a pályán folyó tesztet nézte, majd egy biciklivel, egy motorral, egy teherautóval és három parkoló autóval ütközött. A teherautó (más forrásokban taxi) fémrudakat szállított. Az egyik leesve megölte a bringást, de meghalt a teherautó és a motor sofőrje is. A baleset egyetlen túlélője az elütött néző volt. Ő megúszta súlyos lábsérülésekkel. Cabianca autójával együtt végül az út túlfelén lévő üzlet falán állt meg. Ekkor még eszméleténél volt, de még aznap elhunyt a kórházban. 

Cabianca 1961-ben egy Cooper T51- Ferrariban
Cabianca 1961-ben egy Cooper T51- Ferrariban
  • Nem mellesleg ma 23 éve annak, hogy egy szívinfarktus elvitte a Formula-1 legbohémabb bajnokát, James Huntot, és ma lenne 58 éves Riccardo Paletti, ha az 1982-es kanadai nagydíj rajtjánál nem rohan bele Didier Piron mozgásképtelen Ferrarijába.

Kerüld el a dugót!

Tájékozódj az ország bármely pontján várható forgalomról, torlódásokról, útépítésekről és persze rendőrségi jelenlétről, mindezt élőben, a Waze-zel. Jelmondatunk: még több időt az ágyban, kevesebbet a volán mögött. Nagyíts a térképen a környéketekre!

A nap videója

Végre a fejlett országok átlagemberének is elérhető főszereplőt kapott a Petrolicious. Ilyen az élet Kaliforniában egy E30-cal: