Bölény a pályán
1979-ben a Mercedes úgy gondolta, elég a léha életmódból, leteszik névjegyüket a Párizs-Dakar futamon. A akkori csúcs típus, a W123-as harcba küldése mellett döntöttek.
1979-ben a Mercedes úgy gondolta, elég a léha életmódból,
leteszik névjegyüket a Párizs-Dakar futamon is. Ebben az évben laza
győzelemmel öregbítették hírnevüket. A következő évben - tovább
erősítve a sivatagi csapatukat - az akkori csúcs típus, a W123-as
harcba küldésére gondoltak. Természetesen azon belül is a Coupe-ra.
Nosza meg is bíztak egy hivatásos versenyautó faragó gyárat,
készítsen nekik három egyforma versenyautót. Egy vág majd neki a
sivatagnak, a másik kettő tartalékként szolgál, ha esetleg a
nekivágásig valami történne.
Sajnos mélyreásó bányászmunkával sem sikerült kiderítenem, mi
történt a versenyen induló darabbal, a másik tartalékról meg
halvány gőzöm sincs.
Az egyik tartalék viszont hová is kerülhetett volna, ha nem
Magyarországra. Ráadásul még mindig aktívan versenyez a rali
utánpótlás, az RTE futamain. A hitetlenkedők utána járhatnak. Az
alvázszám alapján a Kárpát utcai Merci képviseletnél simán
elárulják, hogy versenycélra született.
A magyar versenyeken először nagyjából hat éve láttam, aztán
valahogy kikerült a képből. Persze csak az én képemből, mivel
átigazolt a raliból a ralikrossz szakágba (az ottani eseményeket
annyira nem követem). A ralikrosszhoz viszont némileg át kellett
alakítani. Nagyjából két éve tért vissza a raliba, de robusztus
brutálissága nem változott: inkább öszvérré alakult. Igaz, a neve
Bölény.
Az eredeti motor elhalálozott, és sajnos csak annyit
sikerült róla megtudni, hogy 2.8-as soros hathengeres volt,
nagyjából 250 LE-t tudott (állítólag ez a tipus gyárilag csak
186-ot), és 70-100 liter benzint szeretett legördíteni a torkán.
Most a 124-es Mercedes 3 literes, 24 szelepes, talán 220 LE-s
motorja van benne.
A jelenlegi pilóta, Kapzsi szerint ez azért jó, mert csak 20 litert fogyaszt, és nem megy tönkre soha, semmitől. Azért viszont rossz, mert az ellenfelekhez képest nagyon gyenge. Kapzsi egyébként Merga fan. Ezt a 123-ast Debrecenben látta egy versenyen, és egyből betérdelt tőle. Végül egy 190-es cseréjével jutott hozzá. A 190-es is versenyautó volt, de az saját építésű.
Itt pedig a már említett motor és a váltó - mert már az is
szériára cserélődött- kivételével
szinte minden gyári fejlesztés. Az eredeti sport
kormányművel egy teljes körrel kevesebbet kell tekerni a két
végpont között, mint a jelenlegivel, ami elég strapás. A futóműben
gyárilag Bilstein gátlók vannak, amiért a ralisok rajonganak, és
persze a sperr difi is alaptartozék. Az utasteret behálózó
bukóketrec eredeti, króm-molibdén ötvözet, mindössze 17 kilót nyom.
Ugyanez acélból nyolcvan kiló lenne. <