Bölény a pályán

2003.01.08. 10:13

 
   
   

A pályán stabil, mint az Eiffel-torony. A hátsókerék-hajtás ellenére nehezen fordul keresztbe, és a Mercikre (is) jellemző kibillenő kerekes első futómű miatt nagyszerűen kezelhető még ebben a ritka esetben is. Kapzsi elmondta, hogy ahol a Ladások 2-esben nem csak kifarolnak, hanem már meg is perdülnek a nagy sebesség miatt, ott ő padlóig nyomja a gázt és simán elfordul... Persze ilyen történeteket mindig hallani ralis berkekben, de tény, hogy Bölény idén sikeresen versenyzett. H2 kategóriában 3. lett az év végi összesítésnél, és a kétkerékhajtásúak mezőnyében - ahova pedig sokféle autó befér - is a bronzérmet csípte el.

 
 
   

Az alkatrészellátás még a versenyváltozathoz sem mondható rossznak. Kapzsi szerint minden jó hozzá, amit az utcaihoz gyártottak. Persze csak az eredeti alkatrészek, mert az utángyártottakat Bölény nem szereti, egy tized másodperc alatt kinyírja őket, legyen az bármi. Nem érdemes velük foglalkozni. Az első futómű például év eleje óta nem kapott, mert nem is igényelt törődést. Egyedül a Hardy tárcsák szakadtak el párszor ("megette a Bölény"), de azok is szerelési trehányságból. Ha pedig már cserélni kellett, az erősebb motorhoz való - szintén utcai - Hardykat rakták be. Azóta sincs gond velük.

 
   
   

Kapzsi szerint aszfaltos pályákon gyenge a motor, már úgy érzésre. De az is lehet, hogy csak a túl hosszú váltó-áttételezés miatt érzi így. Amikor krosszozott az autó, háromsebességes váltót használtak - ott nagyon fontos a rajt - de az idők folyamán az is elkeveredett. A három sebesség viszont most is elég lenne bele, mivel annál följebb mostanában sem nagyon kellett váltani. Murván viszont verhetetlen. Nagy, széles, lapos tepsi, oda elég erős is, és az említett váltóáttételek miatt szinte csak pumpálni kell a gázt, nem kell kevergetni a benzint.

 
 
   

A tetőn elhelyezett levegőbeömlő nyílás (amit egyesek lenapfénytetőztek...) több funkciót is ellát. A murvás szakaszokon nagy gondot jelent az utastérbe beszivárgó por. Ez az alsóbb régiókban található illesztési hézagokon, vízlefolyó lukakon, és egyéb réseken nyomul be. Verseny közben eléggé zavaró, mikor a szemünk előtt egyre nagyobb sűrűségben szállongó homoktól nem látunk ki a szélvédőn. A kiküszöbölés megoldását a tátika (hivatalos név) hozza.

Az autó tetején viszonylag pormentes a levegő, és ha minden más ablak be van zárva - ez Bölény esetében nem nehéz, mert az oldalsó üvegek helyére fix plexilapok kerültek a súlymegtakarítás miatt - a tátika pedig nyitva, akkor a rajta beáramló levegő nyomást hoz létre a kabinban, így nem tud alulról benyomakodni a por. Ezen kívül szellőztetésre is alkalmas, ha az ajtókkal valamiért nem lehet legyezni.

 
   
   

Végül egy fizetett hirdetés. Bölény eladó. A csak komoly érdeklődők a szerző e-mail címén kaphatnak felvilágosítást a részletekről. Én mondom, minden pénzt megér, másnak...

 
 

< >