Bénák voltak, és kész
Gyanús, hogy a barna bőrmellényt viselő, szemüveges fiatalember kicsit nehezen birkózik meg a motorelektronika kiszerelésével, de mint mondja, ,,a szerelő srác éppen nincs kéznél," és ő nem más, mint a chip programozásának szakértője. Ám legyen.
Az Ügyfél szíve telve bizalommal no meg várakozással, amikor kocsijával begördül a Fogarasi út 131. alatti Power Chip tuning műhelybe. Annyit olvasott már a chip-tuning előnyeiről, hogy rászánta magát a beavatkozásra: az 50 ezer forint + ÁFA-ár ugyan nem alacsony, de a cserébe kapott lóerők és newtonméterek, meg az ígért fogyasztáscsökkenés megérik a befektetést.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Végül nagy nehezen kiszerelődik az áramköri lap, gyári chip kiforraszt, a chip programozásának nagymestere el is tűnik számítógépe mögött, ami kiolvassa a gyári programozás értékeit. A monitoron olasz nyelvű feliratok, különböző diagramok váltják egymást, mialatt a közben előkerült kolléga a chip helyére beforrasztja az új chip beépítőkeretét, amibe csak bele kell majd pattintani az új alkatrészt. Addig is egy próba: gyári chip a keretbe, elektronika vissza az autóba, tulaj a slusszkulcs mögött, utasításra indít. Az autó azonban nem indul, sem először, sem másodszor, sem az összes csatlakozó megigazítása után harmadszor, sem a keret kiforrasztása majd cseréje után negyedszer és ötödször. Pedig ez a gyári chip, néhány perccel ezelőtt még ezzel jött be az autó. Fejek vakaródnak, izzadtságcseppek törlődnek, homlolok ráncolódnak. Nincs mese, az autóval ,,valami történt," ott kell hagyni, ,,hamarosan jelentkezünk."
![]() |
|
![]() |
![]() |
Miután néhány nap elteltével Power Chip-ék nem jelentkeznek, az Ügyfél jelentkezik náluk. Kiderül, az autót trélerrel elvitték egy 13. kerületi motorvezérlés-specialistához, aki méri az áramkört, verdikt újabb néhány nap múlva.
Újabb néhány nap múlva a szerviz jelentkezik: motorelektronika a kómából már nem tért többé magához, béke poraira. A váratlan halál oka a boncolási jegyzőkönyv szerint: az Ügyfél túl hamar indítózott, egy ekkor keletkezett szikra ,,áthúzott", és kicsinálta a processzort. Új elektronika ára bőven túl a kilón, ,,a költségek megoszlását majd megbeszéljük." Ügyfél ugyan nem vallja magát bűnösnek, és nem érti, mi ezen a megbeszélnivaló, Power Chipék bénák voltak és kész, vagy csak pechjük volt, kit érdekel, dehát a kulcs + forgalmi a műhelyben, meg aztán kellene az autó is, egyelőre beletörődik. Az autó napokon belül kész...
![]() |
|
![]() |
![]() |
...lenne, de közben újabb gond merül fel: a megrendelt alkatrész ugyan megérkezett, de hiába a pontosan megadott alkatrész cikkszám, másik szériához tartozó cucc érkezett, ergo az autó még mindig nem megy. Alkatrész újra megrendelve, a várakozási idő újabb néhány nap - összesítve már eltelt három hét, amiből kettő az Ügyfél szabadságából telt el, de ez egyéni probléma.
Egy pénteki napon aztán megszólal a telefon: a bőrmellényes ragyogó hangon közli, az autó megyen, jobb mint újkorában, lehet érte jönni. Ami az árakat illeti: az Ügyfél fizesse ki a chiptuningot, ez eddig oké, és az új motorelektronika árának a chiptuning ára fölé eső részének harmadát, vagyis cakumpakk 73 ezer forintot. Ügyfél úgy gondolkozik, hogy ha perre vinné a dolgot, egy független szakértő valószínűleg rommá zúzná a műhely elképzeléseit, de az idő és pénz, az autó meg kell, így egyszerűbb a huszonháromezer többletet kifizetnie, még ha a fogát szívja is, különösen amikor a chipmester arról kezd kiselőadást, hogy ez mennyire korrekt eljárás így.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Irány a fékpad. A mérésekből az derül ki, hogy az autó teljesítménye 55 kW-ról 61.8-ra nőtt, ami igencsak örvendetes, de a forgatónyomaték a gyári 135 Nm-ről 126-ra csökkent. ,,De nézd csak, milyen egyenletes a leadása," forgatja a diagramot kezében a chipmester, és valóban, a gyakorlatban az autó mintha kicsit jobban húzna alacsony fordulatszámon, és jobban ki is pörög. A motorhang kissé ércesebb lett, más változás nincs. Később az is kiderül, hogy a fogyasztás néhány decivel nőtt, de ezt akár a némileg dinamikusabb menetteljesítmények által módosult vezetési stílus is okozhatja, fátylat reá.
Ha az Ügyfelet megkérdezzük, elégedett-e az ár/minőség mutatóval, a válasz egyhangú nem. Az autó ugyan valóban jobban vezethető bizonyos helyzetekben, de ez maximum a chiptuning árát éri meg, a többletköltésget, no meg a többlet idegeskedést, a három heti kölcsönautók utáni kuncsorgást és intenzív BKV-zást viszont biztosan nem.
