Betárazva

2004.04.08. 15:17

És miért csak majdnem olyan, mint egy hatlemezes CD tár? Mert tömörített formátumban menti memóriájába a zenéket. Nem a jól megszokott MP3 formátumot használja, hanem a WMA-t - ami Windows Media Audio-t jelent. A Windows szó miatt biztosan sokan rögtön utálni fogják, mások ebben látják a tömörített zenei világ jövendő sztenderdjét. A Clarion esküszik rá, hogy jobb hangminőséget produkál, mint egy hasonló, vagy nagyobb bitrátájú MP3-tömörítés. Én hivatalból kipróbáltam, és azt tudom mondani, hogy a WMA az MP3 használható, életrevaló alternatívája.

A Clarion olyannyira büszke erre a rendszerére - joggal -, hogy a szlogenesítés most sem maradhatott el. Szép nagy piros betűkkel olvashatjuk az előlapon: Music Catcher.

Egyedi Clarion ötlet az ADF, ami nem szlogent, hanem egy jó nagy gombot kapott 848-as előlapján. Anti Distortion Filter a funkció teljes neve ennek. A technikai leírás szerint megerősíti a mély és magas hangokat és helyreállítja az elveszett harmonikusokat, amik a zenei anyagok tömörítésekor óhatatlanul kárba vesznek. Mindezt mindenféle torzítás nélkül teszi, ennél fogva természetes élő hangot archiválhatunk. Ha ez igaz, akkor azok a hifigyártók, akik nem átallnak forintszázezreket - sőt: milliókat - kérni olyan CD-játszókért, amik közelítik a jó öreg analóg lemezjátszók hangját, lehúzhatják a redőnyt. Elavultak. Innentől fogva egyszerű az élet.

Mindent jól tömörítsünk be, aztán tetessünk egy ilyen ADF-gombot a lejátszónkra - és máris a miénk a természetes élő hang. Vagy mégsem? Sajnos nem. Azt nem mondanám, hogy az ADF nem működik. Vág itt, tol ott, manipulál és kreál, de minden felvétel akkor szólt a legjobban, amikor ki volt kapcsolva. Pedig próbáltam MP3-mal, WMA-val, CD-ről és Music Catcher-ből, sőt még normál zenei CD-ről is. Mind a három állásával eljátszottam, de semmi jót nem sikerült elérnem vele. Na de mégis, mit csinál? Olyan, mintha egyes előre beállított hangképek között változtatna, csak ezt máshol Pop-Rock-Jazz-Vocal fedőnév alatt fut - itt pedig ADF.

A hallgatását nagyon hétköznapi autóhifi-rendszeren kezdtem. Ez állt egy Clarion 848-ból és egy gyári Toyota 13 centis hiperolcsó, nagyonvacak, papírmembrános hangszóróból. És kész. Semmi spéci kábel, külső erősítő, komponens szett. Ez bizony a legolcsóbb gyári hifi találkozása a majdnem csúcsmodell fejegységgel. Nem vártam tőle semmi jót, de ez a frigy a mennyekben köttetett. A bekapcsolás utáni harmadik másodpercben kijelentettem, hogy ez jól szól, és mindazok, akik hallották ezt a nagyon nem high-end összeállítást, hasonló véleményen voltak.

A középtartomány rendkívül nyílt, transzparens, gyors, a mélyek a 13 centis vacakhoz képest testesek, még az M*BASS mesterkedését is bírják, bár nagyobb hangerőn torzítanak - egyszerűen nem bírja a strapát a hangszóró. Az egész hangzás tempós, zenei, kellemesen áradó. Arra vetemedtem, hogy ismét előkerestem a Karel Gott lemezemet, amit a JVC SH teszt óta nem volt kedvem autóban kipróbálni - és tetszett! Egy hét együttélés után azért jobban kiismertem ezt a megaszimpla rendszert - és még mindig nagyon tetszett a fejegység hangja, viszont sürgősen elszántam magam arra, hogy végre normális hangszóró és erősítő kerüljön az autómba.

A fenti áradozás persze a CD-hangra igaz. Már a Clarion 848-gyári hangszóró kombináción is jól hallható, hogy a nem tömörített zenék sokkal jobban szólnak, mint zsugorított társaik. Ahogy betettem egy, bármilyen magas bitrátával készült MP3-, vagy WMA-felvételt, a zenei varázs elmúlt. Jól szólt, jól szólt - de az élmény valahogy elröppent. Így sajnos egy kicsit öngól a Music Catcher is. Egy gombnyomás, és jól halljuk, hogy az épp az imént készült felvétel mennyivel vacakabb. Nem kell ennek a meghallásához több, csak egy ócska, gyári 13 centis hangszóró. Félreértések elkerülése végett, nem a Clarion WMA- és MP3-készítő és -lejátszó tudása a kevés; ellenkezőleg: a CD-játszó része ennyire jó.

Mint tudjuk, a rádióműsorok jó része is tömörített zenéket zúdít az éterbe. Ez a Clarion 848-on jól hallható. Felüdülés egy rádióbemondó igazi hangja vagy egy valódi élő koncertközvetítés. A rádiórész meglepően nagy érzékenységűnek bizonyult a három hét alatt. Budapesten gond nélkül befogott vagy egy tucat külföldi adót és kis térerejű helyi rádióadásokat is. Gödöllő környékén, a környező dombság jó alapos árnyékoló hatása miatt a külföldi adók fele elérhetetlenné vált, és erre a sorsra jutott néhány fővárosi adó is. Az igazi országos adók azonban gond és zavar nélkül hallgathatók maradtak.

Miután ilyen jól bevált a Clarion 848 a létező legszimplább rendszerben, nem maradhatott el a próba a sokkal igényesebb hangkeltő berendezések között sem. Amikor a Clarion nálam volt, itt vendégeskedett még 3 másik fejegység, két különböző DSP, öt erősítő, négy hangszórószett és vagy tucatnyi kábel. Mindent mindennel persze nem próbáltam ki, de jó tucatnyi érdekes összeállítást sikerült összehoznom - a Clarion 848-cal a főszerepben.

A végső konklúzió: nagyon jó kis készülék. Nem mindenek felett álló csúcsmodell. Nem végletekig precíz. Nincsenek extrém sávszélek. Nincsenek elképesztő dinamikai határok. Amikor igazán csúcskategóriás készülékekkel-drótokkal került össze, kicsit kevésnek bizonyult. Ez megengedhető, hiszen ezen komponensek mindegyike - még a kábelek is - annyiba, vagy többe kerültek, mint maga a fejegység. Viszont, ha hozzá árban jobban illő komponensekkel párosítjuk, minden a helyére billen.

Amit ilyenkor kapunk, nagyon kellemes, folyamatosan áradó középtartomány, jól illeszkedő mélyekkel-magasakkal. Nagyon jól sikerült az 1bites D/A konvertert használó CD-játszó hangja. Az ember tudja, hogy van nála jobb, de megvan a zene öröme, a "hagyjuk a fenébe a cserélgetést, hallgassunk zenét" érzése. Érdekes, hogy a nagyobbik és a kisebbik Clarion modellben is 24 bites D/A konverter dolgozik, de sajnos a közvetlen összehasonlításra még nem volt meg a lehetőség - amint lehet, megejtem ezt a próbát is.

A tesztek végén mindig itt a "megéri ? nem éri meg?" kérdése. A Clarion DZX 848 RMC 174 990 forintba kerül. Ami sok pénz egy fejegységért. Viszont nem sok pénz egy csúcskategóriás fejegységért plusz egy hatlemezes CD-tárért, amit a Music Cacher ígér. Nem sok pénz egy ennyire szép fejegységért. Sok pénz akkor, ha tudjuk: a kisebb modellek is hasonlóan néznek ki. Nem sok pénz, ha a nagyon jó 1 bites CD-hangra gondolunk és hogy középkategóriás komponensekből mennyire jó rendszert is tudunk a Clarion 848 mögé építeni.

Clarion DXZ-848 RMC fejegység

Szóval nem tudom. Ilyenkor a legjobb válasz, hogy tessék elmenni a boltba, jól megcsodálni, jól kipróbálni, és ha megtetszett, boldogan élni vele hosszasan - mert lehet.