Egy nehéz nap éjszakája

2003.03.13. 08:45

Dimitríj tengerésztiszt volt. Úgy ellenőrizte a fedélzet tisztaságát, hogy a fehér, lapos tetejű matrózsapkát végigpenderítette a tisztának mondott felületen, és ha csak egy apró kis piszkot fedezett fel rajta, lehetett elölről kezdeni a takarítást. Ezek után érdekes volt tőle hallani, hogy az őrületnek vége: nem kell többé belülről felpolírozni a kipufogóvéget. Elég, ha tiszták a hifirendszerhez tartozó elemek.

Örömmel tesszük közhírré, hogy a totalcar autóhifi fülelő csapata, Szekeres W. Stevie, és jómagam megszereztük az európai autóhifi versenyszövetség, az EMMA legmagasabb képesítését, és nemzetközi főbírók lettünk.

A szálloda a Hotel Schönblick nevet kapta anno. Kellemes hely, remek kilátással a környező hegyekre. Csend, nyugalom, tisztaság, a kerten át kis patak folyik, a szoba hatalmas, az ágy puha, a hajszárító rózsaszín, ideális helyszín. Csak a dekorációt tudnám feledni. A bejárat mellett egy fémből készült hatvan centis csiga tölti be a vendégfogadó kerti törpe helyét.

 
   
    Triggvi és Stevie

Másnap reggel kezdődött a tanfolyam. Az EB-kről sok ismerős arcot láttunk viszont, például Rainier-t, Stevie bírópárját Hollandiából, Vitalíjt, az én bírópáromat, a szűkszavú horgászt Oroszországból, de rengeteg ismeretlen arc is felbukkant. Nekem a legegzotikusabb bírójelölt Triggvi volt, egy helyi adónál dolgozó izlandi mérnök. Autóhifi versenyt élőben még nem látott, de megpróbálja megszervezni. Hasonló cipőben járnak a bolgárok is, akiket Stevie rögtön a szárnyai alá vett, nyelvtudása és remek médiakapcsolatai révén. Itt volt Lars Karlsson is, akinek gyönyörű Mercedese - a Pioneer katalógusok főszereplője - rendszeresen megnyer mindent. Nekem mindig egy viking harcos jut róla az eszembe.

 
   
  Alex Klett

Alex Klett, az EMMA szíve-leke-kitalálója-főembere tartotta az első előadást. A nagyon sikeres első két év után módosultak a szabályok, új kategóriák jöttek létre és új demólemez is készült. Alex az elején kezdte, az új kategóriákról beszélt.

Rookie. Kezdő. Akinek új ez az egész játék, nem tud róla sokat, de szeretne képbe kerülni. Az új szabálykönyv zseniális újítása, hogy a kategóriában - a többivel ellentétben - csak egy bíró pontoz. A versenyző végig ott lehet a bíró mellett, aki minden egyes pontról el tudja mondani, miért kapta, mi jó és mi nem. A versenyző nem azt látja, hogy két bíró a kocsiban ülve rémesen szakért, és a végén beír egy pontszámot, ami eddig elég sok meg nem értést szült, hanem mellette születik meg az annyi-amennyi. Pár verseny alatt a rookie megszerezheti a kellő tapasztalatot és nyugodtan léphet egy osztályt felfelé.

 
   
    Írásvetítő te csodás

A legtöbb vitát kiváltó újítás az árkategóriák szerinti besorolás. A szabálykönyv szerint jön a versenyző, minden hificuccáról bemutatja a számláit, az ezeken szereplő összeg összeadódik, és voilá: már meg is van az osztályba sorolás. Aha. Na de ha X akciósan vette félárért? Ha Y használtan vette, akkor ugyan miért is kért volna róla számlát? És mit kezdjünk Z számlájával, ami tíz évvel ezelőttről szól? Használjuk a besorolásnál az akkori értéket? Ez korrekt megoldás? Parázs vita bontakozott ki a főbírói tanfolyamon, aminek eredményeképp rengeteg eltérő angol dialektust ismertünk meg, néhány újszerű nyelvtani formulával egyetemben. Egységes és mindenkinek jó szabályt azonban nem sikerült kiötlenünk. Az EMMA magára vállalta egy böhöm nagy árlista összeállítását, ami segítséget nyújt, és tájékozódási alapot, de a dolog egy kicsit a nemzeti szövetségekre van bízva. Ez jelentheti azt is, hogy nálunk marad a wattonkénti besorolás, ami egyszerűbb, érthetőbb és igen nehéz belekötni.

 
   
  Dimitríj és Jacek

Az újabb előadás az installációs pontozásról szólt. Dimitríj Matvejev az ez ügyben illetékes főguru tartotta. Dimitríj talán a hely szellemének köszönhetően a poroszos oktatást favorizálta. Felolvasta, ami elénk volt írva a szabálykönyvben és ki is volt vetítve az általános iskolát eszembe juttató írásvetítőre. Ez így magában felettébb unalmas, nem is jegyeztem meg túl sokat az újdonságokból, bár a tisztaságpontozási résznél még nagyon figyeltem.

Hát hogy is ne, hiszen Dimitrij adta elő az autóhifi-történet legnagyobb takarítási hadműveletét még két évvel ezelőtt a németországi EB-n. Megérkezett a Peugeot-ja a bérelt garázsba. Ezt három ember egy álló napon keresztül csiszatolta-polírozta, majd egy hektárnyi folpackot tekert a kellően tisztának ítélt felületekre. Ezt az autót tréleren áthozták a verseny helyszínére. Ott szőnyeget terítettek a kocsi alá, amire csak papucsban lehetett lépni, letekerték a folpackot és a hipertiszta autót elkezdték még tovább tisztítani, órákon át. Persze maximális pontot kaptak a tisztaságra, és tökéletes közmegegyezés alakult ki, hogy ennek így semmi értelme.

 
   
    Ki érti ezt?

Dimitrij elmesélte, hogy ő tengerésztiszt volt, és úgy ellenőrizte a hajófedélzet kellő tisztaságát, hogy a fehér, lapos tetejű matrózsapkát végigpenderítette a tisztának mondott felületen, és ha csak egy apró kis piszkot fedezett fel rajta, lehetett elölről kezdeni a takarítást. Ezek után érdekes volt tőle hallani, hogy ennek az őrületnek vége, nem kell többé belülről felpolírozni a kipufogóvéget, elég, ha korrekten tiszták a hifirendszerhez tartozó elemek.

Az ez után következő részekre nem igazán emlékszem. Az viszont mély nyomot hagyott bennem, hogy Dimitrij nagyjából minden felmerült kérdésre ezzel kezdte a választ: "Ez egyszerű és logikus." Stevie-vel elhatároztuk, hogy szerzünk egy Arisztotelész-féle Logikát, hátha elmélyült tanulmányozása közelebb visz minket az installációs pontozáshoz.