2000.06.19. 21:20

Az autógyárak, tisztelet a ritka kivételnek, nagyon olcsó hangszórókat és fejegységeket adnak a vásárlónak elég komoly pénzekért. Amennyiben véletlenül valami komolyabb hangrendszer kerül gyárilag az autóba, nem győzik lépten-nyomon a vásárló tudomására hozni, micsoda hangtechnikai remekmű került a birtokukba.

A másik elterjedt fogás, hogy számokkal próbálják lehengerelni az e téren nem jártas vásárlót: "8 hangszórós gyári hifim van a kocsiban!" Pedig a darabszám itt sem egyenlő a minőséggel.

 
   

A megoldás első lépése a hangszórók cseréje. Az első ajtóban, vagy annak környékén lévő hangszóró a legfontosabb. Itt általában szabványméretű helyek vannak, 10, 13 vagy 16 centiméteres átmérővel. A legegyszerűbb esetben bemegyünk egy kereskedésbe, kiválasztunk egy szimpatikus hangszórókészletet, kicsavarozzuk a gyárit, beszereljük az újat, és máris minden jobbra változott.

De az élet sajnos nem ilyen egyszerű. Gyakori eset, hogy a gyári helyre nem fér be a kiválasztott hangszóró, mert túl mély. Jó hangszóróhoz bizony kellő méretű mágnes tartozik, ezen nem lehet spórolni. Mit lehet ilyenkor tenni? Kiemelőkeretet, vagy ajtópanelt kell készíteni. A kiemelőkeret az egyszerűbb, gyakorlatilag egy alátét kerül a hangszóró és az ajtó közé, így már befér a méretesebb mágnes is. Az ajtópanel komolyabb dolog, itt falapokból és műgyantából az autó stílusába illeszkedő, szövettel vagy bőrrel kárpitozott, precízen megtervezett méretű hangdoboz kerül. Komoly asztalostehetséggel megáldottak számára remek elfoglaltság lehet otthon is, de inkább bízzuk profikra.

 
   

Amennyiben már lelkileg felkészültünk, hogy fúrni-faragni fogják az autónkat, válasszunk lehetőleg 16 centis hangszórót. Akadnak jó minőségű, esetenként nagyon drága 10 és 13 centis hangszórók is, de a fizikai korlátjaikat nem tudják átugrani. A basszustartás minden zene, és különösen a hosszabb távú zenehallgatás alapja, és ebben jobbak a nagyobb hangszórók. Itt most senki ne gondoljon az utcán kívülről is jól, sőt túl jól hallható TUC-TUC autókra. Nem, az teljesen más világ. Itt egyszerűen arról van szó, hogy fél óra után ne legyen hiányérzetünk, ne kezdjük tekergetni a mélyhangemelőt, a loudness gombot.

Ezekben a méretekben van úgynevezett koaxiális hangszóró, és egy elég bután meghonosodott anglicizmus, a komponens szett. Az előbbi azt jelenti, hogy a mélyközép hangszóró kellős közepébe biggyesztették a csipogót. Ezek a változatok olcsóbbak, de gyengébb a hangminőségük.

 
   

Az igazi minőségi ugrás a komponens szett. Ez egy pár mélyközéphangszóróból, egy pár magashangszóróból és egy keresztváltóból áll, ami elosztja köztük a mély és magas hangokat. A nagyobbik hangszóró kerül a gyári helyre vagy ajtópanelbe, a kisebbik pedig már a gazda füle szerint szinte bárhová elrejthető, mert a pozíciója jelentős mértékben határozza meg a színpadképet. Én mindenképpen a 16 centis komponens szettet ajánlom mindenkinek, aki kellemes, sokáig élvezhető zenét szeretne hallgatni az autójában.