A nyalókaszínű szeszcsempészmotor
A Harley-ban az a jó, hogy olyan, mint a Lego. Külön iparág alapult arra, hogy kiegészítőket, spéci alkatrészeket, csecse-becséket kínáljon a korosabb (és vagyonosabb) legózni vágyóknak. A gyártók legtöbbször azoktól az "építőmesterektől" lesik el az ötleteket, akiknek a több ezer alkatrészt kínáló katalógusok sem tudják kielégíteni a fantáziáját, és házilag, a garázsban kezdik farigcsálni a gépeiket.
A Bike Show-k nem csak arról szólnak, hogy
ki-ki megmutassa, mivel töltötte a motorozhatatlan évszakokat,
hanem hogy napvilágra kerüljenek a hideg téli napokon
garázsban vagy műhelyben kitalált legelvetemültebb
agyszülemények. A motorkerékpár-gyártóknak pedig nincs más
dolguk, mint meglesni az új trendeket, és ha jól kombinálnak,
lehet, hogy a látottak alapján sikerül megterveztetniük a következő
szezon sikeres modelljét.
A képeken szereplő motor egy 1993-as Harley
Davidson FLSTF Fat Boy, még a "régi" 1340 cm3-es Evolution
hajtóművel szerelve. Jelenlegi tulajdonosa, Görbe Sanyi használtan,
egy nem kimondottan egyszerű üzleti tranzakció útján jutott hozzá.
A gyári állapotára már kicsit sem emlékeztető, tigrismintás Sporty
(Harley-Davidson XL Sportster), miután egy villamos áldozatává vált
tulajdonost cserélt az akkor még fekete, bár már jócskán
átalakított terminátor-motorral, és mindketten új kalandok elé
néztek.
Bár a Fat Boy nem kimondottan csúnya, Sanyinak
a Terminátor II. helyett inkább a
'30-as évek szeszcsempészei lebegtek a szeme előtt. Hamar
eldőlt tehát, hogy ebből nosztalgia-motor lesz.
És most jöhet az ilyenkor szokásos közhely:
"pénzt és energiát nem kímélve" vágott a nagy munkába, és szépen,
módszeresen szinte mindent kicserélt a gépen, amit csak lehetett.
Az első sárvédő Heritage-ről való. Bár
a különböző Harley-modellek alkatrészei nem mindig
kompatibilisek, egy ügyes kezű fanatikus úrrá tud lenni ezen a
problémán. A lámpakarima és a treppnibetét - ami az alapos ültetés
miatt gyakran leér, de fel is hajlik, ha kell - gyári extra, és az
új szerzemény krómozott telószárakat is kapott.
A 6X15"-os, széles hátsó kerék miatt a primert
(a kuplunggal, a két soros kuplunglánccal és a beltdrive-val) 1,5
centivel el kellett tolni és a gép az eredeti szíj helyett
vékonyabb, Sporty szíjat kapott. Az érdekes ebben az, hogy a
2000-es, új Fat Boy-t hasonló változtatásokkal dobták piacra (de
a világért sem szeretnék arra célozni, hogy Sanyitól lopták az
ötletet). A hátsó sárvédőbe a széles kerék miatt 7 centi toldás
kívánkozott, és a széles hátsó részhez szélesebb, nyújtott (strech)
tank dukál.
A hátsólámpa, a tanksapka és a kilométeróra az
amerikai Arlen Ness pénztárcáját vastagítja, az ülés viszont egy
magyar mester, Sylva keze munkáját dicséri. A motor egyik
különlegessége, hogy nem csak a "karosszéria-elemeket" fújták
kékes-ezüst színre,
a blokk is ugyanolyan selyemcukor színt kapott, a nosztalgia
stílust a régi időket idéző tankembléma is erősíti.
A cél nem elsősorban az optikai tuning volt. A Mikuni HSR 42 síktolattyús karburátor a gyárinál nagyobb torokátmérőjével és gyorsító-pumpájával, valamint az Andrews EV3 vezérműtengely a teljesítményt, az elől-hátul négy-dugós Performance Machine (PM) fékek pedig a megállás hatásfokát növelik. A 2"-os, rozsdamentes Kooter Browns kipufogó arra hivatott, hogy akinek első látásra nem tűnne fel, az is észrevegye, hogy az úton egy Harley közeledik (ti. "laud pipes save lifes", hangos kipufogó életet ment). Persze a magyar utakon nemigen lehet kihasználni ezt a jelentős teljesítmény növekedést, de Sanyinak már a tudat is elég: ha akarna, tudna gyorsabban menni.