Magyarország leghangosabb Ladája
A kereklámpás Zsiga mindig közel állt a szívemhez, mert ifjonti éveimnek meghatározó jelensége és kultuszautója volt. Ilyen típust vezettem életemben először, igaz kicsit remegő kezekkel és egyenesen neki a fagylaltosbódénak, ám nagy kedvencemmé csak a Bujtor-féle Bud Spencer adaptációjú filmek autós üldözéseiben vált. Ezek után érthető, miért kezdett el gyorsabban dobogni a szívem, amikor rábukkantam a nagy etalon egy hihetetlenül felpaprikázott példányára.
A büszke tulaj, és egyben avatott
tuningszakértő készségesen osztotta meg tapasztalatait és élményeit
Ladájáról, mely tunigolásra fogékonyaknak szinte kötelező
olvasmány. Az autó 84-es évjáratú, egy hölgytől sikerült beszerezni
teljesen gyári állapotban.
A hátsó fékpofákon még látszott a gyári pecsét, a
végsebessége pedig nem haladta meg a 75-80 km/órát. Rövid
bemelegítés után, egy kis hajszolással estére sikerült elérni a 100
km/órás álomhatár. Az egyik hengert vegytisztára mosta a benzin,
ezért több, mint valószínű, hogy sohasem működött...
Ekkor ért véget a Lada addigi élete, mert
begördült a garázsba és
csak négy hónap múlva került elő a kész mű. A nagy
metamorfózisban a karosszérián minden mozdítható elem ki lett
cserélve, a gyári szappantartókéket citromsárga csillogás váltotta
fel, mely megegyezett a későbbiekben legyorsult ellenfelek
arcszínével.
A motor hengereinek furata 80.2 mm-re nőtt,
székesfehérvári "púpos" dugattyúk és RIK gyűrűk bújtak beléjük,
sapkának egy
Gaál-féle felnyitott hengerfej került a hozzávaló
szívócsonkkal. Ami a lényeg: 1500-as főtengely és a zsugor
hajtókarok. Kipuff rendszer gyanánt egy Janó-féle 4 leömlő és
60mm-es csőszett szolgált, ami hangcsillapítás terén negatív
rekorder.
Bejáratáshoz széria vezérműtengely lett
felhasználva, majd ezután egy szintén Gaál-féle Gruppe A1-t.
Utóbbival alapjárat az egekben (~1500rpm), max fordulat szintén
(~7500rpm). 4000-es fordulatig se kép, se hang, de utána...
Finom elindulás után padlógáz, először csak vánszorgás, majd
nyakcsigolyatörés kíséretében füstölő kerekekkel, roppant óvatosan,
igen nagy gázon távolodás a mögöttünk állótól, bármennyire is
igyekezne ezt megakadályozni.
A nagyon rövid váltónak köszönhetően
gyorsan kell dobálni a gangokat - ez minden gyors- és
gépkocsivezető álma - , kár, hogy csak 4 van belőle. Nem lett volna
érdemes 5-ös váltót venni, kicsit költségesebb lenne cserélgetni,
nagyjából 3 havonta. A végsebesség 170 körül alakul (kb. egy 1.6-os
Golf szintjén), ám az utazósebesség hála a brutális
kipufogórendszernek, mely a Jurrasic Parkba illő hangokat produkál,
tartósan már 100 km/óránál is elviselhetetlen.
A vezetési élményről a tulaj saját kezűleg
CD-ből (!) készített műszerei, Mitsubishi Colt ülések, SCHROTT 4
pontos öv, sportkormány és Melber felnik gondoskodnak. Az már csak
hab a tortán, hogy
Magyarország leghangosabb Ladája címet is megszerezte a
tulaj által csak "Lemon Monster"-nek titulál járgány a tavalyi
MacNinja partin, 149.7 bB-el (!!!).
A sebesség és teljesítmény ára azonban
sajna forintokban is mérhető, mert a 12 literes fogyasztás
mellé társul a váltó, ventillátorlapát, megszakító és rotor kb.
hetenkénti cseréje. Egy igazi fanatikus azonban nem anyagi, hanem
érzelmi alapon közelíti ezt meg, hiszen azt az adrenalinpumpáló
érzést, amit egy ilyen autó tud nyújtani pénzben nem lehet
kifejezni.
Végezetül mintegy ezeket igazolandó, idézet a tulaj élményeiből:
"...Péntek este. Körút. Megfeszült idegek várják a zöldet. 1-parketta, 2-parketta, 3-parketta, a fekete ültetett CRX a tükörben két kis ponttá degradálódik. 110-ig nagyon együtt van a verda. Erre való igazából...."
Néhány jellemző címszavakban:
1984-es
21013 típusjel
1.6-os zsugormotor
kb. 100-110 Le
PPG fényezés
Melber felnik Yokohama gumikkal
SCHROTT 4 pontos öv
Mitsubishi Colt ülések
2107-es műszerfal CD-ből készült számlapokkal (SK)
Győztes Hifirendszer a tavalyi MacNinja partin, 149.7 dB,
Magyarhon leghangosabb Ladája
Gőzölt üvegek, stb...
A cikk megírásához nyújtott segítségért külön köszönet Gergonek, akihez bővebb infóért is lehet fordulni g_gergo@hotmail.com