Építsen pályaversenyautót!
A hétvégi hungaroringi versenyen mi nem a futamokra voltunk kiváncsiak, hanem élve a lehetőséggel tüzetesebben megvizsgáltuk Raits Péter pálya BMW-jét. Egy tíz év körüli használt autóval csodákat tesz a tuning, de az átalakítások számláján (ld. a cikk végén) játszi könnyedséggel szaporodnak a milliók.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Péter évekig a fekete kereklámpás Lada volánja
mögül riogatta a mezőnyt kisebb-nagyobb eredménnyel, de idén
minőségi váltás történt a versenyautója terén. Ebben a szakágban
négy kategóriába sorolják az autókat, az 1600 ccm alatti, az 1600
ccm feletti, a forma autók és az Opel Astrák közül választhat a
versenyző. A szóban forgó BMW az I/1 kategóriába, vagyis az 1600
ccm alattiak közé tartozik, ezen belül is a H csoportba, ahol
minden átalakítás megengedett. Először is kellett a
kiindulási autó, a széria BMW E30. Tíz éves korút már egymillió
forint körül lehet kapni. Ezután jön a versenyautóvá alakítás, ahol
az FIA szabályait természetesen szem előtt kell tartani.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A motor: Az alapot a BMW 318is nevű példánya
szolgáltatta. Ez az 1.8-as 16 szelepes motor azonban kilóg a
hengerűrtartalom határból, ezért az 1.6-os főtengelyével és
hajtókarjaival szerelték a blokkot. A
speciális, magasabb dugattyúk Cserkuti Öcsi rendelésére
készültek Németországban, darabja 100.000 Ft. A hengerfejre is
vadászni kellett, nagyon ritka ez a 16 szelepes változat, mert
keveset gyártottak ebből a tipusból. Mindenestre 100.000 Ft.-ért
sikerült ehhez is hozzájutni.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A vezérlés egyelőre az anyagi korlátok miatt a
széria, nagyjából 292 fokos tengelyből és a hozzá tartozó
elektronikából áll. Ezzel a motor kb. 160 LE-t teljesít, és a
6000-8000 fordulatszám tartományban él. A
megfelelő vezérműtengelyek (mert ugye kettő kell belőle), a
hozzá tartozó elektronikával együtt 200.000 Ft.-ba kerülnének
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az injektor az egyedüli a motortérben ami már
kimondottan racing. Ez is szoros összefüggésben van az
elektronikával, vagyis a vezérlés és a feltöltés elemeinek
megváltoztatása mindig chip cserét is igényel. Ez a
BMW Motorsport által fejlesztett injektor, a hozzá tartozó
chippel együtt 200.000 Ft.-ba kerül. Ehhez még a széria
légtömegmérő csatlakozik, mert nem készült el az elektronikának
állandó levegőmennyiség adatokat szolgáltató áramkör.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A hűtőt is le kellett cserélni az E36-ban
használatosra, mert ez kisebb és elfér alatta az olajhűtő. A kettő
ára együtt nagyjából 80.000 Ft.
A váltó az M3-ból került át a versenyzéshez jobban megfelelő
áttételei miatt. Az ára 200.000 Ft. Ehhez kapcsolódik még a
differenciálmű, ami az 5.00-ás áttétellel és a 70%-os sperrel
együtt újabb 300.000. Ft-tal csökkentette a pénztárca vastagságát.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az első fékek egyedi készítésű, hatalmas féktárcsákból
állnak, melyre a BMW 7-es tipusának négydugattyús nyergeit
szerelték. Így az első fék oldalanként nagyjából 80.000-ba került.
A hátsó fék széria, mármint a 323-ban széria, mert ennek a hátsó
futóműve van a versenyautó alatt. Ez a hátsó futómű a verseny
átalakítás előtt áll, eddig 50.000-ba fájt. Az első futőmű GL
szemes. További kiadás volt még a fékeknél a speciális fékcső, amit
méterre lehet vásárolni (métere párszáz forint) és saját magunknak
kell a megfelelő hosszúságot levágni, majd a roppantó gyűrűs
csatlakozókat felszerelni.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az autók súlyát a szabályok korlátozzák. Az
alsó határ 800 kg benzin és versenyző nélkül. Ez az autó jelenleg
930 kg tehát lehetne még könnyíteni rajta.
A gépháztető és a csomagtartó már műanyag, ez a szett
60.000-ba kerül. Ez első sárvédők is műanyagok, ezeknek darabja
30.000 Ft. A hátsókat nem lehet lecserélni mert merevítő elem,
ezeknek fémből kell lenniük. Ugyanígy az első szélvédő is üveg
kell, hogy maradjon, a többit lehet plexire cserélni, ahogy ez már
meg is történt.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A benzintankot is érdemes a versenyzésben
használatos
gumitankra cserélni, de nem kötelező. Péter tankja
műanyagból készült, úgyhogy nem is nagyon szükséges a csere, nem
lenne sokkal könnyebb. A versenyelőírások szerint az össztávnak
55-60 km közé kell esni, ezért mennek a Hungaroringen pontosan 14
kört. Ehhez a távhoz a 40 literes fogyasztásnak megfelelően
kiszámolt benzinmennyiséget rakják az autóba (ha valaki sokallaná,
annak eláruljuk, hogy a régi Lada 50 litert fogyasztott, de a
motorsportban nem ritka a 100/100-as fogyasztás sem).
![]() |
|
![]() |
![]() |
A széria tankkal azonban előfordulhat, hogy
kanyarban a benzin ellöttyen és főleg ha már kevés van belőle az AC
falsot szív. Ezt kiküszöbölendő van a csomagtartóban egy
póttartály, amit egy AC folyamatosan feltölt a tankból, és
egy másik AC dolgozik a motor felé ebből a póttartályból. Ennek az
ára is a 80.000 Ft-os határt súrolja.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az utastér is a súlycsökkentés áldozatává vált. Teljesen
üres, csak a legfontosabb dolgok maradtak meg. A válltámaszos ülés
ára márkától függően 60-200.000 Ft. A szabályok által előírt
homológ, megfelelő szélességű biztonsági öv ára is 50.000 Ft. körül
mozog. A bukóketrec és a tűzoltószett ára is elérheti a 150.000
Ft.-ot. A további súlycsökkentés érdekében még az ajtókat lehetne
lecserélni műanyagra, ennek az ára darabonkánt 50.000 Ft.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ez a néhány kiragadott részlet is mutatja, hogy
pillanatok alatt mennyi pénzt lehet eltapsolni, úgy, hogy az
autóval még egy métert sem mentünk. Az egyéb finomságok, amik a
"kényelmi" szempontokat szolgálnák már csak a cseresznye szemet
jelentik a hab tetején. Ilyen például a beépített emelő. A nagyobb
csapatoknál látható ilyen, ahol az autó saját emelőrendszerrel
rendelkezik, amit a felcsatlakoztatott sűrített levegős csövön át
lehet működésbe hozni.
Ekkor az első kerekek mögött, és a hátsók előtt letámaszt a földre négy fémrúd, és a nyomás növekedésével megemelik a karosszériát. Egészen addig tartják, míg a levegőt ki nem eresztik a rendszerből. Ez a villámgyors módszer nagyban megkönnyíti a szerelők dolgát, ára azonban milliós nagyságrendű.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A kétnapos versenyen Péter az első napon sajnos
kiesett. A célegyenes bejárati kanyarjában megpördült és
az egyik gumi lefordult a felniről, ezért kiállni
kényszerült. Pedig tudja, hogy ott nem szabad belül fordulni. Így
kidobós lett a Pásztóy Tamás támogatásaként kapott 4db slick gumi
egyike (gumik ára darabonként 50.000 Ft.).
![]() |
|
![]() |
![]() |
Vasárnap viszont roppant izgalmasan alakultak a
dolgok. Legalább 10 körön keresztül szorongatta az előtte haladó,
szintén BMW-s Kovácsot, keresve az előzéshez legmegfelelőbb
pillanatot, vagy pedig hibázásba hajszolni őt. A dolog azonban
Kovács kuplungjának tönkremenetelével oldódott meg, így Péter
álhatott a kategória dobogójának 3. fokára.
![]() |
|
A pályaversenyzés hazánkban nem vonz annyi
látogatót, mint egyéb szakágak, pedig itt is nagyon komoly és
látványos harc folyik a dobogós helyezésekért. A futamok az
országos túrakocsi bajnokság keretei között zajlanak. Hazánkban ez
a szakág
a hegyiversenyzéssel közösen zajlik. A versenyzőknek néha
körpályán, egyszerre történő rajttal, néha pedig különböző hegyi
utakon kell rajthoz állniuk. A hegyen egymás után rajtoltatják
őket, így nincs lökdösődés, egyedül az óra az ellenfél.
Ahhoz, hogy pályaversenyző legyen valaki vizsgáznia kell szabályismeretből, zászlójelzésekből és tudnia kell, hogy viselkedjen a pályán (pl. körversenyen nem szabad tolatni). Ha ezzel megvan, kap egy teszt licenszt, amivel részt vehet a versenyt megelőző szabadedzésen, teljesítményét aktív versenyzők és sportbírók értékelik. Ha látszik, hogy van némi köze az autóvezetéshez, indulási jogot kap az 1600 köbcenti alatti kategóriában, bármilyen autóval. Ha itt sikerül ponto(ka)t szerezni, a következő évben feljebb léphet a kategóriában, de csak hazai futamokon állhat rajthoz. A következő lépcsőfokot a nemzetközi bajokságokon való részvétel jelenti, de ehhez először itthon kell eredményt virítani.
