Villámtúra a Prodrive-hoz

2002.01.25. 07:49

Az első meglepetés akkor ért, mikor Dover-ben partot érve a bevándorlási hivatal fülkéjében ülő aranyos hölgy megkérdezte, hová megyünk. A Prodrive-hoz. Megkérdezte, mi az. Nem hittem el, hogy van ember, főleg Angliában, aki ne tudná, mi a Prodrive.

 
   
   

A hazai ralisok között is ismert Prodrive cég eddig nem rendelkezett magyarországi kapcsolattal. Idén azonban úgy tűnik, megtörik a jég, és egy ifjú versenyző - a neve egyelőre maradjon titok - kihagyva a neves, mások által használt európai közvetítő cégeket, közvetlenül a gyártól vásárol egy 99-es évjáratú WRC-t. A múlt hétvégi egyeztető tárgyalásra kísértük el, hogy benézhessünk a boszorkánykonyhába, ahová halandó nemigen teheti a lábát.

 
   
 

Az első meglepetés akkor ért, mikor Dover-ben partot érve a bevándorlási hivatal fülkéjében ülő aranyos hölgy megkérdezte, hová megyünk.A Prodrive-hoz. Megkérdezte, mi az. Nem hittem el, hogy van ember, főleg Angliában, aki ne tudná, mi a Prodrive. A fanyar humorú, de büszke szigetország első rali világbajnokát adó cég. (Mert ugye McRae skót.) Aztán rájöttem, nem mindenki áll közel az autósporthoz, ahogy én sem vagyok járatos semmilyen más sportban.

 
   
   

A második meglepetés már Banburyben, a cég recepciójánál ért. Amilyen megilletődve ácsorogtam az előtérben és nézelődtem, annyira kedvesen fogadtak a házigazdák. Szinte félve tettem fel a kérdést, tehetnék-e egy sétát a műhelyekben, természetesen kísérővel. Készíthetnék-e néhány fotót, persze csak amiről szabad. Az elutasító választól való félelmem nem is volt alaptalan, hiszen számukra nem fontos a nyilvánosság. Aki velük kapcsolatban áll, úgyis tudja, mire számíthat.

 
   
 

A válasz azonban rövid és egyértelmű volt: "Why not?" És a gyors kávézás után már a szerelőműhely felé vezető folyosón találtam magam, hallgatva kísérőm mentegetőző szavait; nagyon sajnálja, de már az összes komolyabb autó és felszerelés Monte-Carlo-ban van, így nem tud mindent megmutatni. Én is sajnáltam.

 
   
   

A "kis" csarnokba lépve, ahol az N csoportos autókat készítik, egyetlen kérése volt: a sarokban épülő autót ne fotózzam. Az ugyanis az amerikaiaknak készül, és ők kifejezetten kérték, hogy ne lássa senki. Sebaj, volt még rajta kívül három szétszedve, kettő letakarva. Ezek tesztautók, melyekkel a most kifejlesztett és homologizáltatott egyenes fogazású, ötfokozatú váltót tesztelték. Tavaly még a széria hatsebességes ferde fogazásút használták szerte a világon az N-es Sti-kben, idén azonban megnyílt az út a nagyobb teherbírású, és gyorsabb kapcsolást eredményező új váltó használatához.

 
   
 

Banbury-től északra, Warwick-ben egy régi repülőtér leszállópályájából alakítottak ki tesztpályát, és a hivatásos tesztpilóták nap mint nap itt nyüstölik a versenyautókat. Az egyik jobbkormányos épp akkor tért vissza a pályáról, mikor kiértünk az udvarra. A tesztpilóta elmondta, annak ellenére, hogy rengeteg ilyet vezetett már, még mindig szokatlan neki a jobbkormány. Ezt leszámítva az autó fantasztikus.

 
   
   

A szomszédos csarnokokban a külföldi csapatok számára bérbeadott vagy szervizelésre visszahozott autókat javítják. Jelenleg az orosz "Lukoil" csapatéit. A másik csarnokban a GT bajnokságban szereplő Ferrari 550 GT Maranello készül. A Prodrive ugyanis több, mint 10 éve körpályás versenyekre is készít autókat. Öt ízben nyerték el a Brit Túrakocsi Bajnokság aranyérmét, legutóbb 2000-ben Ford Mondeo-val. Az idei tervben a Ferrari számára az FIA GT bajnokság mellett szerepel néhány futam az American Le Mans sorozatban is.

 
   
 

A hátsó udvarban - méret: két egymás melletti focipálya - vannak a versenyekre szállított alkatrészek konténerei, meg néhány gyengébb autó. A kerékbilincsre azért van szükség, mert az autópálya közelsége (mindössze néhány van méterre a kerítéstől) nagyon csábítja a tolvajokat, és előfordult már, hogy a lezárt kapu ellenére lába kelt néhány versenyautónak. A konténerekben összezsúfolt alkatrészek tulajdonképpen egységcsomagot képeznek. Minden benne van, ami egy autóhoz szükséges lehet, így aki vásárol versenyautót és vesz hozzá tartalék alkatrészeket, előre berendezett konténert kap a verda mellé.

 
   
   

Az egyik kamionba épp akkor pakoltak be, de a belsejét nem engedték megnézni, arra hivatkozva, hogy rendetlenség van, és csak olyan képet engedhetnek meg magukról, ami rendet és tisztaságot mutat. Persze, és ezentúl szólítsatok madárnak, gondoltam. Az viszont tényleg látszott, hogy mindennek megvan a pontos helye, és a kicsi műanyag konténerekbe alaposan átgondolva kerülnek a cuccok, így a verseny helyszínén nem rabol időt az alkatrészek keresgélése. Mindenestre kívülről jól megnéztem és azért is lefényképeztem a szanaszét heverő kerekeket, lökhárítókat, gumikat. Leghátul találtam néhány összetört karosszériát is.

 
   
 

Az irodába visszatérve kaptam egy hatalmas méretű, a Prodrive-ot bemutató dossziét, mely 1984-től, a megalakulástól beszámol a cég eredményeiről. Szóval a maximális segítőkészség és udvariasság mellett azért a meleg helyekre nem engedtek oda. Nem láttam a legújabb WRC-t testközelből, nem éreztem a WRC műhelyben a fáradt olaj szagát és nem találkoztam Makinen-nel. De tulajdonképpen nem is bánom. A versenyzőkkel összefuthatok bármelyik versenyen, a tuti helyekre pedig még az ott dolgozók közül sem léphet be mindenki.

 
  A Prodrive sikersorozata (egyéni és csapat összesítve):
 
  1984 - Közép-keleti rali bajnokság: 1. hely
Rali európa bajnokság: 2.hely
1985 - Közép-keleti rali bajnokság: 1. hely
Ír rali bajnokság: 1.hely
1986 - Közép-keleti rali bajnokság: 1. hely
1987 - Francia rali bajnokság: 2. hely
Közép-keleti rali bajnokság: 2. hely
1988 - Belga rali bajnokság: 1. hely
Francia rali bajnokság: 2. hely
Olasz rali bajnokság: 2. hely
Brit Túrakocsi bajnokság: 1. hely
1989 - Francia rali bajnokság: 1. hely
Belga rali bajnokság: 1. hely
Brit Túrakocsi bajnokság: 1. hely
1990 - Francia rali bajnokság: 1. hely
Brit Túrakocsi bajnokság: 1. hely
1991 - Brit rali bajnokság: 1. hely
Brit Túrakocsi bajnokság: 4. hely
1992 - Brit rali bajnokság: 1. hely
Brit Túrakocsi bajnokság: 5. hely
1993 - Asia Pacific rali bajnokság: 1. hely
Brit Túrakocsi bajnokság: 1. hely
1994 - Rali VB: 2. hely
Asia Pacific bajnokság: 1. hely
Brit Túrakocsi bajnokság: 1. hely
1995 - Rali VB: 1. hely
Asia Pacific bajnokság: 2-3. hely
Brit Túrakocsi bajnokság: 8. hely
1996 - Rali VB: 1-2.hely
Asia Pacific bajnokság: 1-2. hely
1997 - Rali VB: 1-2. hely
Asia Pacific bajnokság: 1. hely
Brit Túrakocsi bajnokság: 3. hely
1998 - Rali VB: 3. hely
Brit Túrakocsi bajnokság: 4. hely
1999 - Rali VB: 2. hely
Brit Túrakocsi bajnokság: 6. hely
2000 - Rali VB: 2-3. hely
Brit Túrakocsi Bajnokság: 1. hely