Vihar előtti szélcsend

2002.04.05. 09:22

A VW népautói stílusa mellé igencsak szükségeltetett egy mindenki számára elérhető, sportos beállítottságú jármű. A 70-es évek elején, nagyjából a Golf születési időpontja környékén készült el a Scirocco 1-es változata. Persze ekkor még nem hívták egyesnek, ahogy az Első Világháború is csak a második után kapott sorszámot.

 
   
   

Ha már a világháborúnál tartunk: az újjáépítés egyik csalhatatlan jeleként az osnabrück-i Karmann GMBH-nál a Bogár számos elemének, elsősorban futóművének felhasználásával elsősorban kézi munkával készült a manapság aranyárban mért Karmann Ghia. A Karmann azonban csak rokon, de hivatalosan nem számít Volkswagennek, így kijelenthetjük, hogy a cég első sportautója az 1974-től gyártott Scirocco.

Tulajdonképpen egy picinyke űrt töltött be az akkori sportautós kínálatban, hiszen ilyen stílusú autó nem nagyon rohangált az utakon. Aki sportos érzés után vágyott, Ford Caprit, esetleg Opel Mantát vásárolt, vagy a japánok közül egy mérges kis CRX-et, de ezek igazából nem hasonlíthatók a Sciroccóhoz. Mert míg a Fordot és az Opelt hátsókerék-hajtása tette mássá, a rizskoporsó a sokkal kisebb helykínálata miatt nem volt ellenfél.

 
   
 

A Scirocco a már bejáratott Golf elemeinek felhasználásával készült. Generációi mindig kapcsolhatók az aktuális Golf-nemzedékekhez. A karosszéria közel sem volt olyan szép, mint a Karmann, de a 70-es években azért nem számított rossznak. A Scirocco I. 1974-től készült különféle motorokkal (1500, 72 LE, 1600 85 LE, 1600i, 112 LE) egészen 1981-ig.

Ekkor a Golf II. előszeleként már megjelentek a korai Scirocco II-k is, melyeket a folyamatos fejlesztés mellett egészen 1992-ig gyártottak. A formatervezés Giugiaro és az ItalDesign műve. Ekkor - 1992-ben - halt ki a típus, melyből összesen 291 497 példány készült. Az alapokat természetesen az 1-es verzió adta, de azért az olaszok több helyet szorítottak az utasoknak úgy, hogy közben az aerodinamikán is javítottak. Mindeközben az autó hosszabb, és nehezebb lett. 1992-ben halt ki a típus, helyét a szintén népszerű és jól ismert Corrado vette át, melynek első darabjai még a Scirocco III. nevet viselték, csak később kaptak új, szeles nevet. Azóta a VW-társadalom sportszentélyében ez áll az élen.

 
   
   

A Scirocco modellpaletta élén a már-már hagyományos VW sportmotornak mondható 1.8 16V-vel szereltek állnak. Ebből a motor fajtából kétféle létezik. A motorkód alapján lehet külsőre megkülönböztetni őket. A PL jelű katalizátoros fajta, 129 LE teljesítménnyel. A KR jelű nem kapott katalizátort, a befecskendező típusa is más, így 139 lóerőt bír létrehozni. Ezeknél a változatoknál több módosítást is végrehajtottak az autón.

 
   
 

A futómű némileg alacsonyabb és keményebb, a 4 tárcsafék is nagyobb tárcsákkal készül, mint a mezei 8 szelepeseknél, vagy a karburátorosoknál, mert persze olyan is van a választékban. A hengerűrtartalom 1.3-tól a legendás 1.8-ig tart, míg közben a karburátor néha injektorra cserélődik, és a katalizátor is ki-be mászkál a kipufogó rendszerben. Vagyis van amelyikben van, van amelyikben nincs.

A sportos hangulathoz a szokásos puritánság jár. Egyik modellben sincs szervokormány. Nincs légkondi, nincs ABS, de higgyük el, ezekre a cuccokra nincs is szükség. Csendben persze megjegyezhetjük, hogy a puhány amerikaiaknak készült sorozatban van légkondi, meg bőrülés, de ezek európaiaknak nem járnak.