Vihar előtti szélcsend

2002.04.05. 09:22

 
   
   

Ez a kettes, gyöngyház-kék Scirocco nem teljesen a gyártók elképzelései alapján készült, hiszen Hofi, a tulajdonos keze munkája is jócskán meglátszik rajta. Lassan már másfél éve lesz, hogy a szutyok kinézetű, fekete, sötétített üvegű kotványt megvásárolta. Lelki szemei előtt már ekkor a jelenlegi állapot lebegett, bár a színt még nem döntötte el. De ne rohanjunk előre. Mivel télvíz idején jutott az autóhoz, először is kivárta a tavaszt, hogy ne maradjon a zimankóban autó nélkül.

Ekkor aztán az utolsó csavarig szétszedte az egészet. Csak a hátsó futómű és a benzintank maradt a helyén. A teljes lakatosmunka lett volna a munka következő fázisa, hogy a korrodált helyeket eltüntesse, de meglepetésre nem nagyon talált ilyet a 15 éves autón. Az alváz is teljesen hibátlan volt, így csak a lelki nyugalom érdekében szöszmötölt egy kicsit a fényezés előtt.

 
   
 

A gépháztető sérülését viszont mindenképpen el kellett tüntetni. A horpadás annyira csúnya volt, hogy Hofi már inkább egy bontottban gondolkodott. Ám mikor meghallotta az árát, felütötte fejét benne az önérzet: nehogy má' lakatos létére ne tudja megcsinálni. Eredeti állapotúra azonban nem lehetett kijavítani, így némi többletmelóval kialakította ezt a teljesen egyedi kiképzést.

A Scirocco klubban már többen is kérdezték, honnan szerezte. Mikor megtudták, hogy saját keze munkája, ostromolni kezdték, hogy nekik is készítsen ilyet. Hofi azonban ezeket a kéréseket elutasítja, hiszen ha akár csak egyet is csinálna, az övé már nem lenne egyedi.

 
   
   

Aztán még jött néhány apró saját fejlesztés. A hátsó szélvédőn nem volt ablaktörlő, így neki magának kellett oda installálnia. A spriccentővel gondban volt, mert a Sciroccók legmagasabbra nyúló hátsó spoilerét szerelte fel, ezért az eredeti helyére nem tudta tenni a vízköpőt. De talált neki másikat.

A törlőlapát méretével sem volt megelégedve: túl kicsi felületen törölt. Ez is megoldotta, azt hiszem egy Nissan lapátjából alakította ki a megfelelőt. Ezután már csak az első spoilerbe kellett beleszabni a ködlámpákat, és a nagyjával el is készült.

 
   
 

A lakatolás elkészültével a megfelelő színen törte a fejét. Valami szép, nem túl világos árnyalatot szeretett volna. A zöld, piros, fekete, sárga eleve ki voltak lőve. Mivel akkoriban épp egy Nissan szervizben dolgozott, nagyon megtetszett neki az Almera kékje. Ezt kapta meg a Scirocco is, gyöngyház-metál beütéssel. A találkozókon többször is szépségdíjat nyert, bár csak nézelődni ment oda. Ha előbb látja meg a felfelé nyíló ajtós Golfot, akkor teljesen biztos, hogy most a Sciroccója ajtajai is felfelé nyílnának. Így utólag azonban túl nagy munka lenne, és erre jelenleg nem vállalkozik.

Az első futómű teljes felújítás után mászott a helyére úgy, hogy a 3 cm ültetést ígérő sportszett is bekerült. Mikor azonban a motor is a helyén volt, a mérések alapján 6 cm-el került lejjebb az autó (a fotókon a téli üzem miatt visszaemelt állapot látható). A motor és a váltó egyelőre nem kapott törődést, ez lesz a következő lépcső. A 1.8 16V motor így sem piskóta, és Hofi szereti is, ha jól harap.

 
   
   

A büszke tulajdonos, a kipufogórendszer átszabásával segített kicsit a motornak. A rendszer lényege a következő: a motorról lejövő Y tulajdonképpen X. A csomópontban elhelyezett egy lamellát, melyet a vezetőülésből, bowden segítségével tud szabályozni, melyik irányba álljon. Így tudja meghatározni, hogy a kipufogógáz az autó alatt található kétféle csőrendszer közül melyiken haladjon.

Az egyes verzió esetén halk, széria rendszer várja a gázmolekulákat, így nem haragszanak meg rá a szomszédok sem, amikor télen az autót melegíti a ház előtt. Aztán ha a piros lámpánál a mellette állóval kicsit harcolni szeretne, csak egy rántás a bowdenen, és a gáz máris felszabadultan rohan át a sportrendszeren - persze jóval hangosabban -, jótékonyan elősegítve az autó gyorsulását.

 
   
 

A motor teljesítménye alaphangon is kielégítő - már akinek! A gázra taposva hamar eléri a 4000-es fordulatot, és innen húz igazán. Sokak véleménye, hogy a VW 16V-s motorja a legjobb a gyártól. 170-180 km/h-s tempóval a világ végéig el tudna menni. A végsebesség 210 körül van (ez tapasztalat!), bár ekkor a fedélzeti számítógép szerint 17 liter körül van a fogyasztás a szokásos 7-9 helyett.

A beltéren nem sokat dolgozott, ez is még hátravan. Egyedül a kézifékkar lett lefényezve szürkére, így olyan, mintha alumíniumból lenne. Az egyébként sem túl nagy, és a magas hátfal miatt nem túl könnyen pakolható csomagtartót elfoglalja a hi-fi. A további tervek szerint egyedi borítást kapnak majd a kárpitok, és az ülések is.

Szintén a tervekben szerepel a motor tuningolása is. Egyelőre azonban ismét ki kell várni a tél végét, hogy Hofi munkához láthasson. Persze nem tudni meddig fog eljutni, hiszen mint minden Sciroccósnak, neki is a Corrado az álma. Ha idő előtt hozzá tud jutni egyhez, szerintem könnyek között, de elbúcsúzik a gyöngyház-kék szépségtől.

A rajongók megjegyzései:

Hello Totalcar!

Örömmel olvastam a VW Sciroccoról szóló cikket. Egy-két dolgot a történeti hűség érdekében szeretnék azonban megjegyezni.
A Scirocco I. 1974-ben a Golf hivatalos megjelenése előtt mutatkozott be, tehát nem "bejáratott Golf elemek" alkotják. Az első generáció formaterve a Giugiaro tervezőirodában készült, ellentétben a II-essel, amely Herbert Schaefer keze munkája (VW tervezés).
Készült a II-esre is Giugiaro terv, de ezt a VW elvetette egy prototípus megépítése után, ez ma a Karmann múzeumban áll. Az alaktényező közel 10%-kal javult a teljeskörű szélcsatorna használatnak köszönhetően (a kor lehetőségeihez képest).
A motorválasztékról: Scirocco I-ben 1.1 (50, 52 LE), 1.5 (70, 85 LE), 1.6 (70 (A és CH), 75, 85 és 110 LE) volt.
Scirocco II-ben: 1.3 (60 LE), 1.5 (70 LE), 1.6 (72, 75, 85, 110 LE), 1.8 (90, 95, 107, 112, 129, 139 LE).
Az európai modellekbe is lehetett szervokormányt rendelni (84-től, illetve a GT2 felszereltséghez alapáron járt), és az összes felsorolt extra rendelhető volt.
További sok sikert és jó cikket kívánok!

Üdv
Scirocco

"A Karmann azonban csak rokon, de hivatalosan nem számít Volkswagennek, így kijelenthetjük, hogy a cég első sportautója az 1974-től gyártott Scirocco".
A VW mindig is hivatalosan VW-nek tekintette a VW 1500 Typ 14-et és Typ 34-et azaz a Karmann Ghiat. Ez olyan, mintha azt mondanánk, hogy a Porsche 911-es nem Porsche, hanem Karmann, mert annak a kasztnija is ott keszült!
Sürgős helyreigazítást kérünk a bogarasok és a karmannosok nevében!

Nagy Gábor Attila